Shake out in B2B-markten komt er ook aan
Een nieuw onderzoek van Forrester Research waarschuwt voor een shake out in de business-to-businessmarkt. Volgens de researchers zijn ook electronische marktplaatsen niet veilig voor de huidige shakeout onder dotcombedrijven. In de komende drie jaar zullen de e-markten in drie fasen uitgroeien tot een volwassen industrietak.
Het rapport 'The eMarketplace shakeout' spreekt van een onhoudbare situatie en doelt hiermee op de recente jubelstemming rondom online marktplaatsen. De onderzoekers denken dat de handel op de verschillende eMarkets snel zal toenemen, maar dat deze groei niet voldoende zal zijn om alle spelers te laten overleven.
Van het totale aanbod dat er nu is, zal volgens Forrester een aantal van onder de tweehonderd bedrijven overleven. Zowel dotcoms en specifieke industriemarkten (denk aan de automobiel- en luchtvaartindustrie) zullen te lijden hebben onder een grote shakeout. Bruce D. Temkin, research director van Forrester: "We hebben de afgelopen twaalf maanden enorm veel gerommel gehad op e-marktplaatsen, maar bij de veranderingen die de komende drie jaar te verwachten zijn, zal deze commotie in het niet vallen. E-marktplaatsen zullen zich haasten om het handjevol significante mogelijkheden te benutten in de verschillende industrieen."
Op het moment dat meer bedrijven op eMarkets gaan handelen, zullen zij gaandeweg de markten opzoeken die zich specifiek richten op hun behoeften, aldus Forrester. Dit is natuurlijk logisch, maar Forrester heeft nog wél een interessant scenario uitgedacht over hoe de shake out vorm zal krijgen. Fase één, 'The Purge', is al begonnen en zal nog doorgaan tot eind 2001. Gedurende deze periode is er niet genoeg handelswaar online om de geldverslindende start-ups te kunnen voorzien van genoeg geld om te overleven.
Vervolgens zal een fortificatieperiode plaatsvinden tussen 2001 en 2002, aldus Forrester. Gedurende deze tijd zullen e-markets die niet voldoen aan de eisen van steeds veeleisender kopers en verkopers falen. Degenen die overblijven zijn de bedrijven die alle partijen naar behoren kunnen bedienen, zonder privacyschending. Dotcoms die de shakeout tot hier hebben overleefd zullen hun krachten bundelen en proberen om te concurreren met de specifieke industriegerichte parnerships.
In 2002, wanneer het nieuwe van online zakendoen er af is en het puur rationeel zakendoen opkomt, zal de handel op de e-markten snel toenemen. Veel online markten zullen dan een 'critical mass' aan handelsvolume bereiken, aldus Forrester. Onafhankelijke marktplaatsen en industrieconsortia zullen de gang naar de derde fase maken: reconciliatie. Succesvolle marktplaatsen zullen evolueren naar een van de volgende vier rollen: procurement winkelcentrum, industriefacilitator, productmarkt of verticale hub.
'De explosie van e-marktplaatsen heeft voor een druk landschap gezorgd in de meeste industrieen,' zegt Steven J. Kafka, senior analyst bij Forrester, tegen de E-commerce Times . 'Grote ondernemingen worden geconfronteerd met een verwarrende hoeveelheid aan mogelijkheden om mee te doen met de markt: verschillende eigendomsmodellen, aandelenstructuren en productaanbiedingen. En in deze brei van activiteiten moeten de bedrijven gaan navigeren door een omgeving waarin door iedereen gratis deals gesloten kunnen worden.'
Eén van de meest recente ontwikkelingen op de online B2B-markt is de aankondiging van IBM, i2 Technologies en Ariba om 90 miljoen dollar te steken in een wereldwijde advertentiecampagne voor de B2B-projecten van de groep. De campagne moet gaan zorgen voor een groter marktaandeel op het gebied van het faciliteren van e-markten. De drie bedrijven sloten in maart 2000 een alliantie en bouwden volgens een onderzoek van AMR Research wereldwijd meer dan 200 online marktplaatsen. Dit jaar zijn rond de 800 marktplaatsen opgestart. IBM's alliantie moet het op technologisch vlak opnemen tegen zeker twee andere grote partijen: Oracle en de alliantie tussen Commerce One en SAP.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Ernst 'webwarrior' Blok
De gebraden haantjes. Vliegen niet langer in de btb mond. De laatste keizer die zonder kleren wordt aangetroffen op de modeshow die dotcom heet. "wij gaan geld verdienen op het Internet". Waarom koopt u eigenlijk bij de Bijenkorf ?1) wat drijft u (gemakzucht, angst, status of impuls)2) Spreekt de jarenlange consistente merkopbouw en usp u soms aan3) komt u regelmatig in het centrum van Amsterdam4) Spreek de kwaliteitsgarantie u aan (wij verkopen a merken)5) one-stop shop, alles onder een dak6) U wordt gewaardeerd omdat u klant bent (u ontvangt zelfs brieven)7) U verteld op feestje liever dat u een bankstel bij de Bij dan bij de Ikea heeft gekocht8) service, als uw aankoop niet voldoet aan uw verwachtingen dan is er een vriendelijke dame die naar u luisterd en u graag wil helpen. Als er nu eens een mijnheer roept, wij gaan een nieuw warenhuis beginnen. hij heeft geen idee … wat we gaan verkopen, aan wie, hoe breed en diep het assortiment gaat worden, hoe duur we gaan worden, waar we onze winkel gaan bouwen (bij Lelystad is nog plaats), welke architect we moet kiezen, hoe we de verdiepingen gaar inrichten en we willen geen klantenservice, want dat kost alleen maar geld. En we hopen dat er veel klanten komen die kopen en een week later nog veel meer gaan kopen.Zou u 50% van uw spaargeld in dit warenhuis voor mensen (btc btb) steken ? Overigens doen de WIBRA en de babyspeciaalzaak ondertussen ook goede zaken.prettige e-commerce dag vandaag !! Ernst Blok http://been.at/webmarketing