Deel dit artikel
-

Sogeti gaat schaalbaar apps testen

ICT dienstverlener Sogeti Nederland lanceert vandaag een schaalbare aanpak voor het testen van mobiele apps tegen een vaste prijs binnen een vooraf vastgestelde periode. Tot nu toe gingen klanten vaak een onbekend kostentraject in.

Volgens Thomas Veltman, senior testconsultant van Sogeti, is software-ontwikkeling voor een mobiel apparaat wat anders dan voor een pc. “Gebruikers van apps hebben een zeer lage tolerantie voor kwaliteitsproblemen. Als een app te vaak crasht omdat de ontwikkelaar de geheugencapaciteit heeft overschat, haken gebruikers af. Hetzelfde gebeurt als de app traag is. Recensies zijn cruciaal bij de beoordeling van apps. Je wilt geen negatieve beoordeling. Voor jouw app tien anderen.”

Testen van mobiele apps is niet eenvoudig. Geen toestel is gelijk. Leveranciers maken verschillende toestellen met uiteenlopende kenmerken zoals schermgrootte en resolutie. En dan zijn er ook nog eens een flink aantal versies van het besturingssysteem in omloop.

De testaanpak bij Sogeti wordt afgestemd op de klantbehoefte. Voor een eenvoudige app volstaat een standaard app check. Dat kan vanaf een euro of 1000 euro, vertelt Veltman aan Emerce.

De standaard app check controleert de basiskwaliteit die voor alle apps van belang zijn. De klant kan eenvoudig opschalen naar het testen van apps die bijvoorbeeld aan hele hoge veiligheidseisen moeten voldoen. Na het invullen van de wensenlijst krijgt de klant meteen een prijsopgave.

Onderdelen van deze aanpak zijn het platformtesten, toestel testen, het testen van de functionaliteit en performance van de applicatie en de check of de app voldoet aan de kwaliteitseisen van Apple en Google zodat de app via de App Store verspreid kan worden.

Sogeti garandeert dat de app op alle door de klant gewenste toestellen werkt. Zo zijn er bijvoorbeeld voor Android enkele honderden verschillende toestellen beschikbaar in de markt. Deze toestellen onderscheiden zich op het vlak van functies, besturingssysteem en schermgrootte. Veel fouten kunnen worden ondervangen door de selectie van te testen toestellen goed af te wegen, zegt Veltman.

Via innovatieve clopudoplossingen stelt Sogeti eveneens een groot aantal toestellen beschikbaar aan testers. Zo wordt sneller en volledig geautomatiseerd getest.

Sogetio lanceerde vorig jaar als eerste en enige ICT-dienstverlener wereldwijd  Sogeti Testing Services (STS). In een jaar tijd heeft Sogeti meer dan 170 offertes uitgebracht dat tot zo’n veertig opdrachten heeft geleid bij oa KPN, Vodafone, Nationale Nederlanden, Tennet, Marktplaats en Delta Loyd.

Volgens Veltman is de concurrentie in Nederland wel toegenomen, van onder meer Atos en Ordina, maar de portalaanpak heeft hij nog nergens in Nederland zien opduiken.

Sogeti besteedt een deel van het handmatig testen uit aan India.

Deel dit bericht

5 Reacties

Z.Eur

Jammer dat Sogetti weer als een bronstige brulaap hoog van de toren staat te toeteren over hun unieke product terwijl er legio bedrijven zijn die al jaren precies hetzelfde aanbieden.

Tot zover de marketingpraatjes van Sogetti,
en nu weer terug naar het echte nieuws op Emerce
(want daarvoor komen we natuurlijk dagelijks hier. =) )

Redactie Emerce

Noem ons even de ‘legio bedrijven die al jaren precies hetzelfde aanbieden’. Anders blijft het een losse flodder.

Jorgen

Bij spriteCloud bieden we in ieder geval al sinds 2010 de portaalaanpak aan in Nederland.

Alexander Ket

Een enkel bedrijf lijkt me een wat magere onderbouwing…hoor en zie er graag meer…

Anko Tijman

“Voor jouw app 10 anderen” – dat geldt natuurlijk alleen voor publieke apps uit de algemene stores. Het merendeel van de groei in de mobiele wereld zit hem niet zo zeer in de publieke apps, maar in de business apps. Daar kun je natuurlijk ook geen crap leveren, maar als jouw werkgever of leverancier maar 1 app levert hoef je er ook weer niet panisch over zijn. Niet alle apps die je ontwikkelt en test, hoeven dus state of the art te zijn!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond