Deel dit artikel
-

Spot: ‘Kracht tv-reclame ongeëvenaard’

Ten opzichte van andere mediumtypen blijft de kracht van tv-reclame ongeëvenaard. Dat stelt SPOT naar aanleiding van de nettobestedingen voor televisiereclame, die in 2013 zijn uitgekomen op 933 miljoen euro, een daling van 3,0 procent. Het algemene beeld blijft niettemin positief. Televisie weet haar leidende marktaandeel van 25,6 procent in het eerste halfjaar van 2013 ten opzichte van dezelfde periode in 2012 te behouden.

Vorig jaar werd 832 miljoen uitgegeven aan spot advertising en meer dan 101 miljoen aan non-spot advertising. De tv-omzet kruipt voorzichtig uit het dal om in de tweede helft van 2013 weer in de groene cijfers te komen.

Ten opzichte van 2012 zijn de netto tv-bestedingen aan spot in 2013 gedaald met 1,7 procent. In het tweede halfjaar van vorig jaar noteerde de omzet aan spot een groei van 1,2 en bedroeg 436 miljoen euro.

Internet laat weliswaar een grotere groei noteren, maar dat komt geheel en al voor rekening van search. Strikt genomen is search een optimalisatiemedium en geen reclamemedium, aldus Spot.

De omzet van online videoadvertenties van de SPOT-zenders is in 2013 uitgekomen op 12,3 miljoen euro, een stijging van maar liefst 37,2 procent ten opzichte van 2012. De stijging is vooral sterk in de tweede helft van 2013; in vergelijking met dezelfde periode in 2012 is er sprake van een groei van meer dan 52 procent.

In 2013 werd ruim 101 miljoen aan non-spot gespendeerd. Ten opzichte van het jaar daarvoor werd hier 12,7 procent minder aan uitgegeven. Omdat non-spot advertising vaak voor een langere periode wordt vastgelegd, reageert zij minder snel op economische trends. In tijden van economische recessie concentreren adverteerders hun budgetten eerder op spot.

Deel dit bericht

4 Reacties

Ruud

Ik denk juist dat de consument de overvloed aan reclame uitingen steeds meer beu begint te worden.
Kijk maar naar het succes wan advertentieblokkeerplugins voor browsers.
uiteindelijk zal de omzet teruggaan lopen langzaam maar zeker

Frank Schippers

Is het niet een vreemd om de conclusie te trekken dat waar het meest aan wordt uitgegeven dus het krachtigst is? Of wordt het niet zo bedoeld omdat het tussen ‘ ‘ staat en het dus eigenlijk een ‘Telegraafkop’ is?

Gijs Vroom

@Frank

Ja, dit is uiteraard een ‘wc eend’.

Wim Tjaberinga

Een slager die z’n eigen waar keurt … Maar net als die kikker in het kokende water, nog even wachten en het is te laat om er uit te springen. SPOT kan volgens mij beter onderzoek naar doen hoe de relatie tussen mensen en merken zich ontwikkelt en welke media daarbij van toepassing zijn, dan naar cijfers te blijven turen en roepen “dat we langzaam uit het dal terug kruipen”. De wens is dan vaak de vader van gedachten. Er is namelijk fundamenteel wat aan het veranderen tussen mensen en merken en de houding van consumenten ten aanzien van media. Crisis of geen crisis. Vasthouden aan oude waarden levert dan alleen maar teleurstellingen op. Ga eens de huiskamers in, observeer, registreer, vraag en vraag door naar wat er echt gebeurt en niet alleen weten we dan veel beter hoe mediagebruik zich in de toekomst zal ontwikkelen, maar ook welke (media)trends opgepakt zullen worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond