Tele2 zoekt massamedia voor promotie iptv

Tele2 is gisteren gestart met een massamediale campagne om interactieve televisie in de markt te zetten. Het bedrijf wil niet langer bekend staan als aanbieder van goedkope telefonie, maar als aanbieder van zowel televisie, telefonie en internet. Een nieuwe huisstijl en naamswijziging ondersteunen de nieuwe ‘merkvisie’.
De interactieve televisiedienst van Tele2 heet voortaan Tele2 Vision. Volgens Günther Vogelpoel, directeur consumentenmarkt Tele2, is er sprake van ‘meer dan een naamsverandering.' "We willen vooral onder de aandacht brengen dat wij een nieuwe manier van televisiekijken bieden." Hij doelt dan op mogelijkheden zoals video-on-demand, het bekijken van programma's van Uitzendinggemist en interactiemogelijkheden via de afstandsbediening. De prijs voor toegang tot interactieve tv is niet veranderd.
De mogelijkheden die Vogelpoel noemt zijn voor de huidige abonnees – zo'n 104.000 – van interactieve televisie bij Tele2 niet nieuw. Het kijken naar programma's van uitzendinggemist.nl is al enige tijd mogelijk en is de populairste on-demand dienst. Het heeft een aandeel dat soms nabij 50 procent van het totale on-demand aanbod is. Sinds vorige maand kunnen interactieve tv-kijkers bij Tele2 ook kijken naar eerder uitgezonden programma's van Tien (voorheen Talpa).
Tele2 wilde volgens Vogelpoel al langer een grote marketingcampagne op poten zetten. Wellicht dat de timing ook te maken heeft met de lancering van KPN Mine, de iptv-tegenhanger van KPN. Waarschijnlijk gaat deze tv-dienst dit voorjaar van start. Als belangrijkste concurrenten ziet Tele2 overigens de kabelbedrijven. "We hoeven niet direct groter te worden dan UPC, maar mensen moeten het idee hebben dat er een alternatief is voor de kabel."
De campagne van Tele2 wordt ondersteund door twee nieuwe websites en een tv- en abri-campagne.
Adverteerders
Tele2 spreekt met meerdere grote adverteerders over samenwerking, zegt Vogelpoel. Op dit moment loopt een samenwerking met Grolsch, dat een eigen digitaal kanaal heeft. Zorgverzekeraar Agis experimenteerde afgelopen najaar met een red-button commercial. Vorige maand werd bekend dat de Telegraaf televisieprogramma's gaat uitzenden op Tele2. Andere namen wil Vogelpoel nog niet noemen.
"Ik heb niet de illusie dat we het verschil gaan maken op de winst-en-verliesrekening van bedrijven, maar wij bieden hen wel de mogelijkheid om ervaring op te doen met interactieve mogelijkheden," zegt Vogelpoel. De ervaring met het Music Channel kanaal van Grolsch is goed volgens de Tele2-man. "Het kanaal staat elke maand in de top-10 van best bekeken programma's.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Richard van den Boogaard
Hulde! Laten we samen mooie dingen gaan maken… Ik hoop van harte dat Tele2 zich ook open opstelt in de samenwerking met interactieve marketingbureaus, zoals Clockwork. iTV is natuurlijk op verschillende manieren in te zetten – variend van een eenvoudige applicatie die tot doel heeft om extra informatie over producten te bieden in een iTV-laag tot een tool waarmee conversie in de vorm van lead generation of zelfs directe verkoop (t-commerce). iTV zal echter niet slagen "omdat het technisch kan". Daar is meer voor nodig. Een recent voorbeeld van een goede fusie tussen merkcommunicatie en iTV is het voorbeeld van "Smirnoff Love" in de UK. Wanneer je daar als kijker alleen naar de commercial op live televisie kijkt begrijp je de boodschap niet. Je wordt vervolgens opgeroepen om op rood te drukken. Pas nadat je in de iTV laag 2x een gedestilleerde versie van de commercial hebt gezien, begrijp je de merkboodschap die volgt: "Triple distilled – clearly Smirnoff". Kijk hier voor deze en andere vormen van iTV: http://www.thinkbox.tv/server.php?show=nav.28&chapterId=7