Deel dit artikel
-

Vaak nog gebrek aan mobiele strategie

Van de online consumenten gaat 24 procent regelmatig mobiel online. Dit creëert nieuwe kansen, maar ook verwarring. Dat laatste vooral bij merken die niet weten hoe ze hun doelgroepen mobiel moeten bereiken en die vaak ook nog geen mobiele strategie hebben.

Het gebruik van mobiel internet in Europa groeit en staat op het omslagpunt waar de massa de techniek zal omarmen. Dat blijkt uit een onderzoek van Forrester onder meer dan 14.000 consumenten over 7 Europese landen.

Mediabedrijven, de detailhandel en financiële bedrijven die zich storten op het mobiele internet moeten niet klakkeloos een technologie kiezen zonder een duidelijk beeld te hebben van de doelen. Sterke internetspelers als eBay, Google of Microsoft hebben de mobiele strategie al uitgerold. Merken die nu hun eerste stappen zetten, nieuwkomers in de mobiele ruimte, moeten zich realiseren dat ze eerst een strategie moeten ontwikkelen die zal verschillen van de strategie voor uitingen op het vaste internet, stelt Forrester.

 "Tewveel merken haasten zich om iets met mobiel internet te doen. Vaak door het meest populaire item te kiezen, bijvoorbeeld een iPhone-applicatie. Maar alleen een applicatie is nog geen mobiele strategie. Bedrijven die nieuwkomers zijn op de mobiele markt, moeten zich bewust zijn van het unieke karakter van de mobiele markt wanneer ze mobiele internetdiensten integreren in een multichannel- en multimediastrategie", aldus Thomas Husson, onderzoeker bij Forrester.

Mobiele strategie

Succes in mobiel vraagt een systematische aanpak. Deze aanpak begint met het begrijpen van de klant en het gericht opzoeken van het publiek via een mobiel profiel. Daarnaast moeten doelen gesteld worden. Vervolgens komt pas de strategie.

Uit het onderzoek blijkt dat in Nederland vorig jaar 22 procent mobiel internet gebruikt, minstens een keer per maand. Daarmee komt ons land op de vijfde plaats. Sweden neemt de eerste plek in, met 33 procent, gevolgd door Italië, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Spanje en Frankrijk bungelen onderaan met respectievelijk 20 en 19 procent.

De situatie is vergelijkbaar met die in 1990 toen diensten als AOL en CompuServe en webbrowsers als Netscape en Internet Explorer de muren afbraken en toegang gaven tot het hele internet. Het mobiele internet heeft een soortgelijke fase doorlopen, waarbij operators eerst hun eigen portal als Vodafone Life of iMode, onder de aandacht brachten, maar waar nu vrijelijk toegang is tot het gehele mobiele internet.

Naast het open, browser gebaseerde mobiele ecosysteem hebben ook widgets en applicaties een vlucht genomen. Niet-telecomspelers zien nu nieuwe kansen om content direct op het scherm bij de consument thuis te krijgen. Met nieuwe applicatiewinkels als de Android Market of Nokia’s Ovi Store, komen er meerdere distributiekanalen beschikbaar.

Deel dit bericht

2 Reacties

Guus van Knippenbergh

Mooi gewogen visie op mobiel. Echter een goede strategie bepalen hoeft naar mijn idee niet zondermeer systematisch maar kan ook juist door met de laarzen in de modder te gaan staan. eBay en Google hebben in het verleden in ieder geval een meer praktische weg gevolgd en hebben gaandeweg met name op basis van eigen ervaring en natuurlijk enige visie, hun succesvolle internet strategie bepaald. Lijkt me in deze fase voor mobiel ook de beste benadering. 

Eric Woning

Een goede gedegen strategie begint met een inzicht in een klant…. vaak wordt nu aan retrofitting gedaan: we hebben een leuk idee voor een applicatie… hoe kunnen we dat aan het product koppelen. Heel apart… maar vaak mislukt dat!Vandaar dat een goede strategie onontbeerlijk is.Maar de creatieve strategie moet natuurlijk worden gekoppeld aan een mediastrategie. Dat is punt twee en ook deze wordt vaak overgeslagen. Het WAAROM/HOE in het gebruik van een medium. Als je dat niet integreert in je strategie blijft het los zand.Uiteraard tenzij je eneige doelstelling is zenden…. maar dat kan nog steeds goedkoper via radio of televisie! 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond