Deel dit artikel
-

Veilige sexsite? Informeer bij familie

De Consumentenbond blijft weigeren om sekswinkels een keurmerk te geven

Zijn webwinkels nu blij met een webtrader-logo, of niet? WelloWell en CareAndBeauty.com , de nieuwste telgen van de Consumentenbond-familie, tonen zich in ieder geval tevreden. Minder blij is Keekaboo , dat het logo niet meer mag voeren. En de sexsites? Die moeten het ook (nog) zonder keurmerk doen. Wehkamp gaat binnenkort weer praten met de bond over het voeren van het webtrader-logo.

Maar die sekssites, dat zijn toch ook winkels met klanten? "Dat is inderdaad zo", zegt Ewald van Kouwen, woordvoerder van de Consumentenbond. "Maar in het logo staat onze naam, en bij de introductie van de webtrader hebben we gesteld dat we niet met porno geassocieerd willen worden. We willen niet naast een echtpaar staan dat de liefde bedrijft, zullen we maar zeggen."

"Ik geef toe, het is tweeslachtig, maar het is een principiële keuze. We zijn geen moralisten, we vellen geen oordeel over de sites en haar kopers."

Maar die kopers willen wellicht ook wel weten of ze bij een veilige winkel kopen. "Dat kan ik me voorstellen. Maar er zijn ook andere manieren om erachter te komen of een site deugt; kijk bijvoorbeeld of er een fysiek adres op de site staat, of informeer bij vrienden en familie. Hoewel, dat ligt misschien wat moeilijker bij pornosites."

Maar hoe komt Cockirie.nl dan aan z'n webtraderlogo? Van Kouwen: "Ze verkopen wel sex-artikelen, maar vieze plaatjes zie je niet. Bovendien, de apotheek verkoopt ook condooms. We bekijken alles van geval tot geval, en deze site voldeed aan onze eisen."

Terug naar de 'keurige' webwinkels. Wehkamp bijvoorbeeld, waarom hebben die geen logo? Deze postorderaar vond het niet nodig, zo'n logo. Wehkamp-Woordvoerder Joke Vrolijk: "We hebben in de loop der jaren al veel vertrouwen opgebouwd bij onze klanten, en die belangenbehartiging willen we niet laten afhangen van een extern keurmerk." Maar de situatie is wel veranderd, vindt Wehkamp. Vrolijk: "We hebben natuurlijk gekeken hoe de webtrader zich ontwikkelde, en het heeft z'n waarde wel bewezen, vinden wij. Binnenkort spreken we met de bond; wellicht gaan we erin mee."

Maar dan is er nog de kwestie Keekaboo. Ze hadden een logo en raakten hem kwijt. Keekaboo-CEO Patrick van Zandvoort wil 'm graag terug, en stuurde een brief naar de bond, maar dat heeft niets meer opgeleverd. Ze krijgen geen logo meer? Van Kouwen: "Ze hebben tot drie keer toe de tijd gehad om te reageren, nu is het genoeg. Volgend jaar kunnen ze weer een aanvraag doen". E

Deel dit bericht

4 Reacties

Winkelstraat

Wij hebben met winkelstraat.nl anderhalve maand geleden een onderzoek afgerond onder de bezoekers van winkelstraat. De uitslagen van dit onderzoek zijn ook naar uw blad verstuurd. Na het lezen van uw bovengenoemde artikel kreeg ik het gevoel dat de schrijver van het artikel wel op de hoogte was van het onderzoek, maar de trend die uit de uitslagen blijkt, heeft genegeerd. Die ligt namelijk in lijn met de onderliggende gedachte van uw artikel.Op de site van winkelstraat.nl is namelijk de stelling voorgelegd: "Online seksshops moeten het webtrader logo kunnen krijgen van de Consumentenbond". Bezoekers konden stemmen op: Mee eens, Neutraal en Niet mee eens. Hierbij moet vermeld worden dat bezoekers maar één keer mochten en konden stemmen. Op deze stelling gaven totaal 337 mensen hun mening, waarvan 78,6% het eens waren met de stelling en dus vinden dat de Consumentenbond het webtrader logo moet verstrekken aan sekswinkels die aan de strenge eisen voldoen. 13,4% van de stemmers zijn het niet eens met de stelling en vinden de werkwijze van de Consumentenbond in dezen juist. 8% van de stemmers maakt het eigenlijk niet uit. De meerderheid van de respondenten (-potentiele- consumenten) van winkelstraat.nl vindt dus, dat online sekswinkels een Webtrader keurmerk moeten krijgen als ze aan de kwaliteitseisen, zoals gesteld door de Consumentenbond, voldoen.

Cornelis

Wat een onzin, pure discriminatie.. Wij beschikken over enkele erotische shops die dezelfde soort artikelen verkoopt als bovenstaand bedrijf. Gelijke monniken, gelijke kappen hebben wij thuis geleerd. Helaas dat een instelling als de Consumenten Bond, dat als doelstelling heeft het ondersteunen van consumenten, niet in de gaten heeft dat door het negeren van bepaalde type winkels, de consumenten hier niet beter van worden. Het meest intrigerende is dat vooral dit soort type mensen onze bezoekers zijn! Maar ach, zolang men sex als taboe ziet, zullen onze sites groter en groter worden… CornelisAdultLinks.nl 

Robert-Reinder Nederhoed

Zelfs een rekening openen bij een bank kan een probleem zijn. Wij, Rubbers.NL, verkopen condooms en glijmiddelen. We noemen onszelf een veiligvrijen winkel. We hebben de pagina gemaakt zodat ook jongeren schaamteloos kunnen rondneuzen. Dat is toch iets goeds? Toch konden we eind 2001 *geen* zakelijke rekening openen bij de ABN-AMRO in Groningen en eind 2002 konden we bij BIBIT *geen* online betaalaccount krijgen. Zo uit m'n hoofd: "U handelt in een branche waar wij geen zaken mee willen doen". Ik ben nog steeds verontwaardigd.

martijn

Ja, mensen zijn nog steeds heel erg preuts. Je denkt als houder van sexsite of shop natuurlijk dat de wereld klaar is voor dergelijke dingen, maar de tegenstelling blijkt maar weer eens. Dit is natuurlijk ook een reden waarom banken en online-incasso bedrijven(als ik het zo mag noemen) zich er niet aan willen wagen, gewoon omdat niet alleen zij maar ook andere clienten een "slechte reputatie" krijgen, en das niet goed nee!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond