Vodafone: omzet mobiele data stijgt 30 procent
Met een verdubbeling van het aantal circulerende Umts-apparaten, tot 16 miljoen, zag Vodafone de omzet uit mobiele data met 30 procent toenemen. In absolute zin zorgen sms en mobiel internet voor een kleine 5 procent van de omzet. In Nederland handhaaft het bedrijf zijn nummer twee-positie achter KPN met 3,9 miljoen klanten.
Dat blijkt uit de jaarcijfers die Vodafone vanochtend in Engeland presenteerde. De omzet in het gebroken boekjaar groeide met 4,3 procent tot 45,9 miljard euro. Vodafone Group bracht zijn verlies met tweederde terug tot 9,1 miljard euro.
Het aantal klanten groeide in een jaar tijd van 171 miljoen tot 206 miljoen.
Mobiele data worden gestaag een belangrijker component in de bedrijfsvoering en, op termijn, financiële prestaties van het telecombedrijf. Vodafone, en diens concurrenten, investeerde afgelopen jaren miljarden euro's in Umts-licenties en -technologie. Het bedrijf hoopt dat terug te verdienen met omzet uit mobiel internetverkeer, waaronder e-mailen, web browsen en mobiele televisie. Daarvoor zijn wel nieuwe typen mobiele toestellen nodig. Vodafone zag het aantal Umts-apparaten in het afgelopen jaar groeien van 7,9 miljoen naar 15,9 miljoen. Het aantal apparaten dat Gprs- en Umts-portaal Live! ondersteunt, steeg met 19 procent tot 32 miljoen.
Een kleine 20 procent van Vodafones omzet is afkomstig uit dataverkeer. Daaronder valt niet enkel sms, maar ook inkomsten uit ADSL-exploitatie (Duitsland) en mobiel dataverkeer via Gprs en Umts/Hsdpa. Uit de toelichting op de jaarcijfers blijkt dat 2 miljard euro, op een omzet van 46 miljard, gerealiseerd werd via mobiele datanetwerken. Sms zorgde voor 5,3 miljard euro. De nu geboekte omzet uit mobiel dataverkeer betekent een stijging van 30 procent ten opzichte van het vorige boekjaar.
In Nederland realiseerde Vodafone een omzet van 1,7 miljard euro. De winst voor bijzondere lasten (ebitda) kwam uit op 526 miljoen euro, nagenoeg evenveel als het jaar ervoor. In Nederland heeft het bedrijf 3,9 miljoen klanten. Daarvan staat 54 procent te boek als abonneebeller. De gemiddelde omzet per klant per maand (arpu) bedraagt 36,10 euro. Abonneebellers brengen maandelijks 57,80 euro in het laatje, prepaidbeller 9,80 euro.
Vodafone probeert het mobiele datagebruik in Nederland van de grond te krijgen. Sinds vorige biedt het bedrijf een flat fee data-abonnement (met downloadlimiet van 50 megabyte) van 9,50 euro per maand. T-Mobile kondigde een vergelijkbaar product reeds in juni 2005 aan. De Europese Commissie zal de komende periode druk uitoefenen om internationaal datagebruik financieel minder onaantrekkelijk te maken, zoals ze reeds deed voor mobiel buitenlandbellen.
De komende weken zal blijken welke telecom- of kabelaanbieder direct of indirect het eigendom krijgt over Vodafone-concurrent Orange. France Telecom heeft zijn Nederlandse afdeling in de etalage gezet. Gisteren bevestigde France Telecom meerdere biedingen te hebben ontvangen voor het hele bedrijf en onderdelen. T-Mobile geldt als een van de belangstellenden.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond