Volgende commercial van Dove is amateurfilmpje
Het Unilevermerk Dove roept vrouwen op om zelf een commercial te maken. Daarmee volgt Unilever een trend waarbij bedrijven consumenten betrekken bij het maken van commercials. Dove was dit jaar succesvol met commercials op internet. Een video van het bedrijf bleek op internet veel effectiever dan op televisie.
Via de site dovecreamoil.com kunnen vrouwen een eigen 30 seconden-spotje maken over een nieuw product: Dove Cream Oil Body Wash. Een anonieme jury kiest op basis van criteria als creativiteit en ‘best passend bij het nieuwe product' drie beste filmpjes uit.
De finalisten krijgen elk een reisje naar de oscaruitreikingen aangeboden. De winnende commercial zal in De Verenigde Staten worden uitgezonden tijdens de televisie-uitzending van de oscaruitreikingen in februari. Uit de wedstrijdreglementen blijkt dat de wedstrijd alleen toegankelijk is voor Amerikaanse vrouwen van 18 jaar en ouder.
De overkoepelende campagne van Dove, Campagne voor echte schoonheid, kreeg dit jaar een flinke opsteker doordat het reclamefilmpje Dove Evolution een groot succes was op YouTube. De centrale campagnesite, schreef AdAge eerder, kreeg veel meer toeloop door YouTube en de nawerking daarvan dan door de het vertonen van de spot op de Amerikaanse televisie. YouTube leverde (in)direct 400 miljoen impressies op; het vertonen van de spot op televisie 90 miljoen, aldus AdAge.
Wie zelf een commercial wil maken, hoeft geen bijzondere videovaardigheden te hebben. Op de site DoveCreamOil, staat een uitgebreide videohandleiding over ‘hoe een commercial te maken.' Muziek, foto's, video en effecten kunnen relatief eenvoudig worden verwerkt tot een commercial. Dove schrijft dat zowel beginnelingen als meer ervaren ‘filmmakers' op deze manier een commercial kunnen maken.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Ruud
Quote: "Een video van het bedrijf bleek op internet veel effectiever dan op televisie." Kan dit ook op deugdelijke wijze onderbouwd worden, of zijn dit de woorden van een aantal marketeers die heel graag zien dat hun ideetje succesvol bevonden wordt?
Elja Trum
@Ruud; de campagne was in elk geval wel te vinden op veel weblogs. Dat is natuurlijk wel een aardige indicatie. Dat valt ook vast wel te onderbouwen. Ook grappig is het [url= http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/video/campagne_tegen_het_echte_leven_slob_evolution.asp ]filmpje dat als parodie[/url] op deze commercial gemaakt werd. Geeft ook wel aan dat het origineel populair was. Anders heeft een parodie geen nut natuurlijk. 😉
Pieter van der Veer
@Elja; ook dat is slechts indicatief. Het moet toch redelijk eenvoudig zijn om hier een kwantitatieve meting op te doen. En wat wordt er bedoeld met "effectiever"? Een hogere conversie naar verkoop? Meer bereik voor de gespendeerde euro?