‘Warm weer oorzaak advertientiedip Google UK’

Hoewel Google vorige week wederom redelijke internationale kwartaalcijfers presenteerde, bleef Engeland voor het eerst sinds lange tijd achter. Daar daalde de opbrengst met 6 procent naar 1,32 miljard dollar. Het warme juni-weer in Engeland krijgt de schuld.
Google presenteerde afgelopen week de financiële cijfers over de drie maanden tot juli. Ieder kwartaal wordt er dubbelcijferige groei gerapporteerd met een degelijke nettowinst. Dit keer 3,2 miljard dollar.
Het is echter voor het eerst sinds acht kwartalen dat Google UK tegenvallende advertentie-omzetten meldt. De introductie in februari van een nieuw advertentiesysteem, waarbij het makkelijker wordt om campagnes op te zetten voor mobiel en desktoppc’s, heeft daarin weinig kunnen veranderen.
Een woordvoerder noemt het warme weer in juni als belangrijkste oorzaak, maar adverteerders worden ook kritischer op tarieven en vergelijken vaker. Overigens kan het weer niet alleen de oorzaak zijn geweest: net als Nederland kende ook Engeland een tamelijk koud voorjaar.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Jerry
Ja duidelijk verhaal, dat is hier ook wel een beetje terug te zien in de Google Adsense waarden, die liggen ook wat lager.
Dave
Google stoomt lekker door en lijkt nauwelijks last van enige vorm van crisis te hebben.