Winkelstraat.nl: Betalen op web blijft heet hangijzer
Betalen via Internet is en blijft een heet hangijzer in Nederland. In een onderzoek van Winkelstraat.nl zegt de helft van de respondenten niet op een creditcard te vertrouwen. Ook geeft een groot deel te kennen meer te zullen kopen als veilige betalingen beter gegarandeerd kunnen worden. Toch zeggen de meesten komend jaar meer online te gaan kopen.
In tegenstelling tot de consumenten heeft in ieder geval de Rabobank zelf wel vertrouwen in de veiligheid van online betalen. In een brief aan Rabo-klanten in Nieuwveen en omgeving waarschuwde de bank voor 'envelopdieven' . Geld overmaken via internet is dan een veilig alternatief, zo stelt de bank.
59,2 procent van de respondenten in het Winkelstraat-onderzoek antwoordde meer inkopen via het web te doen als de betaling veiliger kan. Anderen zeiden tot meer aankopen over te gaan als de bezorgmogelijkheden beter worden (24,8 procent), of als ze meer te weten kwamen over de betreffende winkel (16 procent).
Naar aanleiding van de voorgaande stellingen, plaatste de winkelstraat daarna de stelling: "Ik koop alleen bij winkels met het Web Trader logo, want Web Trader is het keurmerk van de Consumentenbond voor zeker en betrouwbaar kopen op internet". 33,1 procent van de 133 respondenten is het eens met deze stelling, 54,1 procent was het niet eens met de stelling en zal dus niet exclusief inkopen doen bij winkels die voorzien zijn van het Web Trader keurmerk, zo concludeert de site.
Tenslotte antwoordde meer dan tachtig procent in 2001 meer inkopen via internet te zullen doen. 12,7 procent zegt evenveel inkopen te zullen doen in 2001 (t.o.v. 2000) en 6,8 procent zegt dit minder te gaan doen.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
11 Reacties
Arjan
Veilig betalen bestaat. Zie http://www.payitnow.nl. Naast het betalen via creditcards, kan men ook kiezen voor SET, Rabobank Internetbankieren, etc. De huidige technology maakt het dus mogelijk om, naast credicards, op verschillende manieren te betalen.
Raymond
Cash was King ! Geen e-commerce zonder veilige (micro) payments. Zolang er klanten zijn die credit cards onveilig vinden vraagt E-commerce dus om meer dan alleen credit cards. Voor veel merchants is dan niet alleen de lokale markt voldoende. Zie daar de toegevoegde waarde van Payment Providers.
roel
"Reclame, felicitaties en onfatsoenlijk taalgebruik zijn niet toegestaan." www.payitnow.nl is BIBIT-service in een ander jasje… Dit is puur reclame van Worldonline voor de overgenomen e.Trade, lijkt me.
Ton van den Hoogen
Betalen via Internet is lang niet altijd nodig, en gebeurt ook lang niet altijd. In de B-to-B wereld is leveren op rekening heel gewoon. En gelukkig komen er ook steeds meer B-to-C bedrijven die eenvoudigweg betaald willen krijgen op het juiste moment: NA levering van het product. Bijvoorbeeld Bol en Wehkamp doen dit op grote schaal en met succes. Indien een consument vooraf moet betalen moet er niet alleen vertrouwen zijn in de betaalmethode, maar ook in het bedrijf waar de betaling terecht komt. In plaats van het moeizaam opbouwen van een vertrouwensrelatie kun je natuurlijk ook simpelweg enig vertrouwen in de klant te hebben.Uiteraard loopt op deze wijze het bedrijf het risico, maar dat is toch echt de enige plek waar dit thuishoort. En vraag maar eens aan Wehkamp hoe ze dit soort risico's al tientallen jaren onder controle houden….
Daniel Ropers
Ik vind het altijd moeilijk om mij buiten dit soort discussies te houden, want ik ben als MD van bol.com natuurlijk "partijdig". Dus toch maar even een reactie: Ik vind het jammer dat de consument niet genoeg wordt gewezen op het feit dat de twee grootste e-commerce sites van Nederland (bol.com en Wehkamp) gewoon betaling per Acceptgiro aanbieden – NA ontvangst van de goederen. Geen creditcard nodig en geen angst voor fraude! Want in bovenstaand artikel wordt weer eens duidelijk dat door de onwetendheid van onderzoekers en vaak helaas ook journalisten het bezit van een creditcard als voorwaarde voor Internet-winkelen wordt gepresenteerd (wat bij slechts 25% penetratie voor velen dus betekent, dat zij niet zouden kunnen winkelen op het net!). Ook wordt weer eens gesugereerd dat fraude met credit cards een reeel risico is (bij bol.com blijkt card-fraude in minder dan 1% van alle aankopen voor te komen, overigens, dus het frauderisico is verwaarloosbaar. Bovendien is die fraude bij goede winkels (zie safe shopping guarantee van bol.com) "alleen" nadelig voor de verkoper, niet voor de consument!). Jammer dat er nog zoveel onduidelijkheid is, en dat dit soort onderzoeken (en vooral de publicatie ervan) ertoe bijdragen dat de misverstanden en het wantrouwen van de consument in stand wordt gehouden. Want er is dus een alternatief – en dat is nu al makkelijker, vertrouwder, en veiliger dan de vele mogelijke technische oplossingen voor "veilig betalen" op Internet op korte termijn zullen worden.
Luberto
Ik denk niet dat de discussie naar aanleiding van DIT artikel moet zijn of media op de juiste manier aandacht besteden aan veilig betalen via internet. Als de consument aangeeft dat hij wel tot e-commerce overgaat als het veiliger wordt, wil niet zeggen dat het niet veilig IS- het gaat immers om de perceptie van de consument. Uit het artikel blijkt een stijgend vertrouwen in betalen via internet.Ik vind het legitieme vraag of betalen via een acceptgiro n.a.v. een bestelling op internet tot tot e-commerce moet worden gerekend. Mijn mening: neen, alleen rechtstreekse transacties moeten tot e-commerce worden gerekend.
Jean-Luc van Hulst
Blijft natuurlijk over dat het minstens zo onveilig is om off-line te betalen met je creditcard. Op het moment dat je een ober je creditcard geeft en die er mee wegloopt hoeft die alleen maar je cardgegevens op te schrijven om er mee aan de slag te kunnen. Afgelopen jaar hebben we juist op die manier met fraude te maken gehad, op een creditcard die nooit op het internet gebruikt was. Zelfs op je kopie afrekening staan alle gegevens en als je die zomaar weggooit loop je dus ook gevaar. Persoonlijk ervaar ik het internet dus als een veel veiligere omgeving. Verder is het zo dat ik met Eurocard nog nooit een probleem gehad heb met het crediteren van frauduleuze boekingen. Jean-Luc van Hulst
Stefan van Happen
In betalingen op het Internet kan onderscheid gemaakt worden tussen fysieke goederen en digitale goederen. Voor fysieke goederen zijn er diverse betalingsmethoden, maar de veilige online betalingsmethodes (bv. SET) zijn (nog) niet erg gebruiksvriendelijk. Betalen onder rembours is voor een eindgebruiker prettig, maar is voor een aanbieder niet prettig omdat deze niet altijd weet wie de besteller van de goederen is.Voor digitale goederen kan betalen onder rembours niet. En hiervoor zijn betalingen met credit card geen oplossing omdat het vaak kleine bedragen (micropayments) betreft. Met digitale goederen zoals bv. muziekbestanden, streaming video, games, "tickets", etc. kan veel geld verdiend worden indien het voor de eindgebruiker veilig, gebruiksvriendelijk en betaalbaar is. Het liefst zou men een betalingssysteem willen hebben wat zowel betalingen voor fysieke als digitale goederen ondersteunt. Het is belangrijk dat zo'n betalingsysteem (zoals bv. Jalda) ook micropayments en session based betalingen (bv. betalen per minute, per paginaview, per game, etc.) ondersteunt.Ik denk dat als een payment provider een goed betalingssysteem heeft, zodat ze haar klanten online veilig kunnen betalen voor fysieke en digitale goederen, dat er een goede boterham te verdienen is en niet alleen in de "adult entertainment"! Natuurlijk is het ook vereist dat een content-provider/merchant zo'n betaling gemakkelijk kan integreren in de website/webshop.
Joost
Elke betaalmethode heeft z'n voor- en nadelen, omdat er altijd een afweging tussen veiligheid en gemak gemakt moet worden. Betalen met acceptgiro is potentieel natuurlijk erg bevorderlijk voor het vertrouwd worden van ecommerce bij het Nederlandse publiek, simpelweg omdat het een van de meest 'geACCEPTeerde' en dus vertrouwde betaalvormen is. Dit wil niet zeggen dat het betrouwbaarder is, want afgezien van de 'envelopdieven', maakt de PTT ook nog wel eens een foutje (vooral 'leuk' als er een te betalen bekeuring is zoekgeraakt).En Luberto: het heeft natuurlijk geen enkele zin om zo'n strakke definitie van ecommerce te hanteren. De overeenkomst is aangegaan op het web, daar gaat het m.i. om: hoe er vervolgens betaald (en bezorgd…) wordt is voor de definitie niet van belang. Als je dan echt puristisch wilt zijn zou je er ook de levering via digitale weg onder moeten vatten.
aj
De enige fraude waar wij last van hebben zijn kaarthouders die bestellen en later de transactie terugdraaien. Als merchant kan je daar weinig aan doen. M.i. is fraude op internet geen gevaar voor de consument maar voor de merchant. De creditcard maatschappijen is het namelijk worst, zij krijgen hun geld toch wel. Op een teruggedraaide transactie pakken zij wel gewoon hun commissie. Wat ook vaak voorkomt is dat fraudeurs een geldige kaart gebruiken (waar ze alle gegevens van hebben) en spullen naar een ander (anders dan het billing adres) adres laten sturen (alles naar Oost-Europese landen is tegenwoordig bij voorbaat al verdacht). Na een tijdje krijg je dan een melding van Visa dat de kaarthouder de transactie niet kent en de boel wordt teruggedraaid. Tja, iedereen heeft 't wel over de consument maar de merchant is het echte slachtoffer van fraude… aj
Martijn broeders
Als we nou gewoon, als hollanders, eens ophouden om steeds het wiel opnieuw uit te vinden. Schaf het amerikaanse betalingssyteem aan en je bent klaar. Ze lopen daar niet voor niets 5 jaar voor op deze ontwikkeling.