Internationale erkenning voor duurzaamheidsaanpak KPN
KPN staat in 2020 wederom op de A-lijst van het Carbon Disclosure Project (CDP). Een mooie erkenning waarmee KPN wereldwijd tot de klimaatleiders behoort die actief CO2-uitstoot verminderen in het eigen bedrijf, voor klanten en met partners.
Joost Farwerck, CEO van KPN: “In 2020 is werkend Nederland massaal vanuit huis gaan werken. Alle niet gereden kilometers hebben gezorgd voor een verminderde uitstoot van CO₂. Niet eerder zagen we zo duidelijk het positieve effect van digitalisering op duurzaamheid. Bij KPN blijven we stappen zetten om zowel ons bedrijf als onze producten en diensten verder te verduurzamen. Daar gaan we onverminderd mee door. Bedrijven spelen een belangrijke rol in het verduurzamen van de samenleving. Bij KPN leggen we de lat steeds hoger: zo willen we in 2025 een nagenoeg circulair bedrijf zijn. Alleen samen met onze klanten en leveranciers kunnen we de uitdaging aan om klimaatverandering tegen te gaan.”
Tv-ontvangers, dijkbewaking, slimme meters en extra opslag van energie
De uitkomsten van het CDP-rapport zijn onder andere gebaseerd op energieverbruik en reductiedoelstellingen. Zo wordt gemeten hoe organisaties CO₂-uitstoot en klimaatverandering tegengaan én welke kansen ze zien om daarvoor producten en diensten voor klanten te ontwikkelen. KPN heeft een nieuwe tv-ontvanger geïntroduceerd met een behuizing van gerecycled plastic en een energiespaarstand. Met 5G- en IoT-innovaties worden dijken langs rivieren bewaakt, minder pesticiden in de landbouw gebruikt en luchtkwaliteit op scholen gemeten.
Doelstelling voor KPN is om zelf zo zuinig mogelijk met hernieuwbare energie om te gaan. Een aansprekend voorbeeld is de pilot met de back-upbatterij waardoor in een wijkcentrale in Amersfoort het gebruik van groene energie wordt geoptimaliseerd en er ook tijdens zon- en windluwe momenten groene stroom beschikbaar is.
Over CDP
De afgelopen 20 jaar brengt CDP beleggers, bedrijven en steden samen en laat hen transparant rapporteren over klimaatverandering. Het gaat daarbij om zowel het verlagen van de negatieve impact van energieverbruik als het ontwikkelen van producten en diensten om samen met klanten en partners de keten te verduurzamen.
In 2020 hebben meer dan 8.000 bedrijven gegevens bekend gemaakt over milieueffecten aan 515 investeerders via het CDP-platform. Daarvan staat dit jaar 3% (in totaal 270 bedrijven) waaronder KPN, op de Climate Change A-Lijst van het CDP. Naast KPN staan 7 internationale telecombedrijven en 7 andere Nederlandse bedrijven op de A-lijst. KPN staat al tien jaar in de top van het CDP-rapport waarvan zeven keer met een A-status. Onlangs werd KPN uitgeroepen tot één van de duurzaamste telecombedrijven ter wereld in de Dow Jones Sustainability Index.
Lees hier meer over het duurzaamheidsbeleid bij KPN.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.