Industry Wire

Geplaatst door TheyDo

4 van de 5 zakelijke leiders in Nederland vertrouwt blind op data, maar 62% is toch bang hierdoor kansen te missen

Nieuw onderzoek ziet opkomst van generatie ‘dashboard-directeuren’ die overweldigd zijn door data en bang zijn onterecht te vertrouwen op inzichten  
  • Teveel data: meer dan de helft van de respondenten is overweldigd door de hoeveelheid data en dashboards die ze dagelijks ontvangen.
  • FOMOpp (Fear of Missed Opportunities): 83% geeft toe dat ze leunen op dashboards en soms of zelden hun vraagtekens zetten bij de data ondanks het feit dat 62% aangeeft bang is hierdoor belangrijke kansen te missen.
  • AI-paradox: hoewel 27% AI heeft geïntegreerd in hun processen, is men bezorgd dat de hoeveelheid data toeneemt door AI-integratie en daarmee ook de angst om onterecht te vertrouwen op de inzichten.
  • Vals vertrouwen: maar 42% van de bedrijfsdata wordt gebruikt voor besluitvorming, terwijl 31% van de zakelijke leiders aangeeft dat er simpelweg niet voldoende tijd is om de data die ze ontvangen effectief te analyseren.
Volgens nieuw onderzoek van TheyDo zijn zakelijke leiders steeds afhankelijker van dashboards, maar twijfelen ze tegelijkertijd of de data wel alle informatie geeft. Ze zijn onzeker door het gebrek aan tijd om data te onderzoeken en door een mogelijk vals vertrouwen in de inzichten waarmee beslissingen worden onderbouwd. Overweldigd door de hoeveelheid informatie die ze dagelijks ontvangen, geeft maar liefst 83% van de leiders in Nederland toe dat ze slechts soms of zelden vraagtekens zetten bij de gegevens waar ze dagelijks op vertrouwen (dit is 75% in het Verenigd Koninkrijk en 78% in de Verenigde Staten). Toch maakt 62% zich zorgen dat zij teveel vertrouwen op statische dashboards en daardoor belangrijke kansen missen.
Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit Data, Decisions and Doubt: A 2025 Leadership Perspective*, een rapport gebaseerd op onderzoek onder 500 beslissers in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Sapio in opdracht van customer journey management specialist TheyDo.
AI belooft een transformerend potentieel en biedt diepgaandere analyses, voorspellende inzichten en verbeterde productiviteit. Het gebruik van AI door bedrijven neemt gestaag toe, maar daarbij groeit ook de angst dat het ontsluiten van meer gegevens en inzichten de overvloed aan data alleen maar groter zal maken. Ook is men bang voor toenemende twijfel over de juistheid van de inzichten waarop beslissingen worden gebaseerd.
Het onderzoek laat zien dat men in hoge mate afhankelijk is van dashboards. Meer dan de helft van de Nederlandse leiders gaf aan zich overweldigd te voelen door de data en dashboards die ze dagelijks gebruiken, terwijl men gemiddeld zes criteria gebruikt om het succes van de afdeling te meten. Tijd is ook een kritieke factor: 31% geeft aan niet genoeg tijd te hebben om de beschikbare data effectief te analyseren.
Omdat slechts 42% van de bedrijfsdata volledig wordt gebruikt bij besluitvorming, zijn er grote zorgen dat beslissingen worden genomen op basis van verkeerde aannames of op een verkeerde manier worden onderbouwd. Samenwerking is een ander zwak punt: 2 van de 5 Nederlandse leiders geeft toe dat ze zelden andere afdelingen betrekken, wat leidt tot gefragmenteerde inzichten en slechte coördinatie.
Het onderzoek maakt ook duidelijk dat er een AI-paradox is. Hoewel 27% van de Nederlandse leiders AI heeft geïntegreerd in hun processen – dit is 31% in het Verenigd Koninkrijk en 26% in de Verenigde Staten – zorgt AI-integratie ook voor een overvloed aan data en meer angst voor misplaatst vertrouwen in inzichten.
44% van de zakelijke leiders heeft verder het gevoel dat ze niet optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden van AI, waarbij zorgen over de beveiliging (48%), integratieproblemen (32%) en onvoldoende beschikbaarheid van data die door AI kan worden gebruikt (28%) worden genoemd als oorzaak. In het Verenigd Koninkrijk maakt men zich met 60% zelfs nog meer zorgen over de beveiliging.
Het rapport roept op tot een verschuiving in data management en pleit voor ‘journey management’ dat inzichten van verschillende afdelingen samenbrengt en realtime, bruikbare strategieën bevordert in plaats van te vertrouwen op statische dashboardinzichten die slechts een beperkt beeld laten zien.
“Na jaren van oproepen aan bedrijven om meer datagedreven te worden, wordt vandaag duidelijk dat leidinggevenden te afhankelijk zijn geworden van dashboards en bruikbare inzichten missen”, zegt Jochem van der Veer, oprichter en CEO van TheyDo.
“Data zijn overweldigend en statische gefragmenteerde inzichten zorgen voor het risico dat belangrijke beslissingen worden genomen op basis van verkeerde aannames en dat er belangrijke kansen worden gemist.”
“AI-integratie is een cruciaal knooppunt voor bedrijven. Het kan in potentie een aantal van deze zorgen wegnemen, maar leiders maken zich terecht zorgen dat het hun workflow-problemen groter kan maken. Alleen door data te contextualiseren en AI strategisch toe te passen naast journey management kunnen leiders weer duidelijkheid en vertrouwen krijgen.”
Over het rapport
Dit rapport*, gebaseerd op een onderzoek uitgevoerd door Sapio Research in de VS, het Verenigd Koninkrijk en Nederland voor TheyDo, bevat de meningen van 500 leiders in verschillende sectoren waaronder financiële dienstverlening, gezondheidszorg, detailhandel en productie. Het onderzoekt de uitdagingen van datagedreven besluitvorming en biedt oplossingen om bedrijven te helpen om te gaan met de uitdagingen van het moderne datatijdperk.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht