Daling in koopkracht heeft impact op kerstfeest: bijna 20% van de Nederlandse bedrijven annuleert festiviteiten

Bijna 20% van de Nederlandse bedrijven annuleert kerst dit jaar. Dit blijkt uit nieuw onderzoek uitgevoerd in opdracht van Pleo, de bedrijfsoplossing voor het beheer van zakelijke uitgaven. Nu de kosten voor veel bedrijven blijven stijgen, heeft onderzoek uitgewezen dat een deel van de bedrijfsleiders dit jaar moeilijke beslissingen moet nemen met betrekking tot het betalen van bonussen en kerstfeesten.
De helft (49,4%) van de Nederlandse MKB-organisaties is van plan om kerstbonussen te annuleren of te verlagen dit jaar en 53% annuleert of vermindert uitgaven voor kerstfeesten. Aan de andere kant blijkt uit het onderzoek dat zeker niet alle bedrijven ervoor kiezen de personeelskosten te schrappen, aangezien 47,6% van de bedrijven de kerstbonussen, de uitgaven voor kerstfeesten (44,2%) en de cadeaus (45,5%) juist verhoogt.
MKB-organisaties in de juridische sector hebben eerder grote bedragen uitgegeven aan entertainment rond kerst. Vorig jaar gaven zij gemiddeld maar liefst 13.356,88 euro uit, maar dit jaar is hun budget gehalveerd tot 6.635,12 euro. Ook de sectoren HR, gezondheidszorg en reizen & vervoer verlaagden dit budget met ongeveer 30% ten opzichte van vorig jaar. MKB-organisaties in de IT & Telco zagen echter een vrij forse stijging in uitgaven (42,8%).
Ondanks de geplande bezuinigingen op de kerstuitgaven bij merendeel van de bedrijven en de bezorgdheid over de gevolgen daarvan voor de moraal van het personeel, geven bedrijven in 2023 prioriteit aan uitgaven voor zaken die medewerkers echt waarderen. Bijna 40 procent van de besluitvormers geeft aan dat zij in het nieuwe jaar minder gaan uitgeven aan leuke dingen voor het personeel, zoals sociale evenementen en extraatjes, maar dat zij in plaats daarvan zullen investeren in het personeel door de lonen te verhogen, opleidingen te verzorgen en reiskosten te vergoeden.
Eilika Regenbrecht, Nederlandse country lead bij Pleo:
“Dit jaar is ongelooflijk moeilijk geweest voor bedrijven. Wat we nu zien is het zoveelste voorbeeld van de financiële uitdagingen waarmee veel van onze bedrijfsleiders worden geconfronteerd. De kerstperiode is voor iedereen gewoonlijk een tijd om de successen van het afgelopen jaar te vieren en vooruit te kijken naar het volgende jaar, maar door het economische klimaat zetten veel bedrijven de rem op die vieringen. Wij verwachten natuurlijk dat bedrijven hun personeel tot op zekere hoogte belonen, maar vooral dit jaar zal het wat gematigder zijn dan in voorgaande jaren.
“Een positief gevolg van de toegenomen controle op de kerstuitgaven is dat bedrijfsleiders hun inspanningen richten op de besteding van het geld binnen het bedrijf. Met het geld dat wordt bespaard op sociale uitgaven, kunnen werknemers hun loon zien stijgen of meer geld besteden aan een opleiding, wat niet alleen een positieve invloed heeft op de werknemers, maar ook op het bedrijf zelf.”
Over Pleo
Pleo is een uitgebreide oplossing voor het beheren van zakelijke uitgaven. We bieden betaalkaarten die, samen met onze app, onkostenbeheer automatiseren en het voor werknemers makkelijker maken om te kopen wat ze nodig hebben voor het werk. Tegelijkertijd krijgt de financiële afdeling volledig inzicht in alle aankopen – in realtime.j
Pleo haalt bonnetjes on-the-fly op en categoriseert ze automatisch, waardoor handmatig invoeren en bijhouden van onkosten niet meer nodig zijn. Pleo is te koppelen met Apple Pay en Google Pay en kan ook contante uitgaven bijhouden via de Pocket-functie.
Pleo wordt momenteel gebruikt door meer dan 25.000 bedrijven in 14 Europese landen (Engeland, Denemarken, Zweden, Finland, Duitsland, Oostenrijk, Ierland, Spanje, Frankrijk, Nederland, Portugal, België, Estland en Luxemburg).
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.