5 redenen waarom je WhatsApp Business moet integreren in je klantenservicestrategie

Door de Covid-19-pandemie is het gedrag van klanten enorm veranderd. Wereldwijd gingen we van off- naar online. De overstap was veel makkelijker en organisaties ontdekten de voordelen van online, mede dankzij online communicatiemogelijkheden als Whatsapp. Meer dan twee miljard mensen gebruiken deze dienst om dagelijks meer dan 75 miljard berichten te verzenden. Saysimple, het klantcontactplatform dat alle kanalen in één inbox bundelt, merkt dat steeds meer bedrijven de voordelen inzien van klantcontact via een nieuw kanaal zoals WhatsApp.
“De noodzaak om een groot aantal klantinteracties te verwerken, gaat hand in hand met de implementatie van WhatsApp Business als klantcontactkanaal. Door gebruik te maken van clouddiensten wordt de klantervaring verrijkt tegen lage kosten”, zegt Remco Vriesema, CEO Saysimple. “We zorgen ervoor dat onze klanten een schaalbaar, flexibel en betrouwbaar klantcontactplatform hebben door gebruik te maken van de infrastructuur op basis van Amazon Web Services (AWS). En het werkt twee kanten op. Platformontwikkeling is efficiënter dankzij componenten als Amazon Kinesis, Amazon Cloudfront, Amazon ElastiCache en Amazon Lambda.
De voordelen van WhatsApp
Wereldwijd ervaren veel mensen WhatsApp als een prettigere manier van communiceren dan andere diensten. Omdat WhatsApp zeer toegankelijk en gebruiksvriendelijk is, gebruiken veel bedrijven WhatsApp Business om de klanttevredenheid te verhogen en de druk op hun klantenserviceteam te verlagen. Maar naast dat het snel en gemakkelijk is, verbetert WhatsApp Business de klantervaring en daarmee verschillend bedrijfsprocessen. Saysimple identificeerde vijf redenen om met WhatsApp Business te beginnen:
#1 Wees waar je klanten zijn
Gemak staat hierbij centraal, zowel voor het bedrijf als voor de klanten. WhatsApp is de wereldwijde standaard voor veilige, privécommunicatie, wat betekent dat klanten het waarschijnlijk al dagelijks gebruiken. Voor bedrijven dus een no-brainer om WhatsApp en andere messaging kanalen op te adopteren en op te nemen in hun communicatiemix.
#2 Ondersteun klanten op grote schaal
De WhatsApp Business API is gemaakt met professionele klantcontactteams in het achterhoofd. Het is flexibel, zodat je het kunt aansluiten op de bestaande uniforme inbox. Zo is het mogelijk om over de hele linie schaalbare klantenondersteuning te bieden. Samen zorgen deze functies voor een efficiëntere workflow voor klantenservicemedewerkers. Ze kunnen bijvoorbeeld tot 10 klanten helpen via WhatsApp Business chat in de tijd die nodig is om een servicecall af te ronden.
#3 Proactief berichten sturen tijdens het hele klanttraject
Blijf betrokken tijdens het hele klanttraject met behulp van WhatsApp-sjablonen. Automatiseer het serviceproces: van orderbevestigingen en afspraakherinneringen tot verzendupdates en feedbackenquêtes. Marketingteams kunnen ook relevante uitgaande campagnes naar klanten sturen voor een productlancering, voorraad- of promotiemeldingen.
#4 Automatiseer workflows
Eenmaal verbonden met een inbox met meerdere kanalen, is WhatsApp Business een synoniem voor slimme workflows en intelligente routering. Vragen kunnen direct naar de juiste agent, team of locatie worden gerouteerd. Deze workflows zijn gebaseerd op triggers die luisteren naar bepaalde trefwoorden uit de WhatsApp-gesprekken. Het is ook supereenvoudig om chatbots van derden te integreren om veelgestelde vragen te beantwoorden en klanten de snelle antwoorden te bieden die ze willen.
#5 Veilige en betrouwbare communicatie
Om WhatsApp Business te kunnen gebruiken doorloopt je bedrijf verificatieprocess. Dit laat klanten zien dat je een legitiem bedrijf bent. Daarnaast kunnen grote ondernemingen een verificatiebadge krijgen. WhatsApp Business accounts zijn te herkennen aan de boodschap ‘Deze chat is met een zakelijk account. Tik voor meer informatie’, die je krijgt voordat je een chat start.
Pak die voorsprong
Nu de pandemie achter ons lijkt te liggen, verwachten consumenten nog steeds 24/7, efficiënt, persoonlijk en vooral veilig contact. Daarom moeten bedrijven een voorsprong nemen door hun klantenservicestrategie te upgraden om te voldoen aan de kwaliteitsnormen van de nieuwe wereld die voor ons ligt. Technologie is hier de sleutel.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.