68% van Nederlandse leiders is bezorgd over skills gap: grootste tekort aan digitale vaardigheden en leiderschapskwaliteiten

Zorgen over tekort aan talent leiden tot verschuiving naar op vaardigheden gebaseerde strategieën, zo blijkt uit onderzoek van Workday
Workday, Inc. (NASDAQ: WDAY), het AI-platform voor het beheren van personeel en kapitaal, publiceert het Global State of Skills onderzoek, waaruit een urgente uitdaging voor bedrijven duidelijk wordt: 68% van de Nederlandse leiders maakt zich zorgen over toekomstige tekorten aan talent (wereldwijd is dit 51%) en slechts 30% heeft er vertrouwen in dat hun organisatie beschikt over de vaardigheden die nodig zijn voor succes op de lange termijn. 39% van de Nederlandse leiders geeft aan dat het ontbreken van digitale skills, zoals software- en AI-geletterdheid, het meeste impact heeft op expertise, gevolgd door leiderschapsvaardigheden zoals empathie en coaching. Vanwege de bezorgdheid over toekomstige tekorten aan skills stappen bedrijven over naar op vaardigheden gebaseerde (skills-based) strategieën om een wendbaardere, datagestuurde aanpak te bieden voor het inhuren, ontwikkelen en inzetten van talent. 82% van de Nederlandse bedrijven is al begonnen met de overgang naar een op vaardigheden gebaseerd talentmodel of wil dit binnen 12 maanden doen.
AI versnelt, maar menselijke vaardigheden blijven onvervangbaar
Hoewel er veel vraag is naar digitale vaardigheden zoals software- en AI-geletterdheid, (39%), wijst het onderzoek op een bijna even grote behoefte aan unieke menselijke vaardigheden. Leiderschapsvaardigheden zoals empathie en coaching (33%), individuele vaardigheden zoals veerkracht en creativiteit (33%) en sociale vaardigheden zoals samenwerken en communicatie (30%) worden door Nederlandse leiders genoemd als de meest impactvolle vaardigheidstekorten in organisaties op dit moment.
Uit Workday’s Elevating Human Potential: The AI Skills Revolution rapport bleek al dat menselijke vaardigheden zoals het opbouwen van relaties, empathie, het oplossen van conflicten en ethische besluitvorming cruciaal zijn voor succes in een AI-gedreven economie.
“AI geeft de werkplek een nieuwe vorm, maar het menselijke element is nog nooit zo essentieel geweest”, zegt Chris Ernst, Chief Learning Officer, Workday. “Organisaties die een ‘skills-first’-mentaliteit omarmen, kunnen niet alleen het potentieel van AI ontsluiten, maar ook het menselijk vernuft op nieuwe en transformatieve manieren inzetten.”
AI stimuleert de verschuiving naar talentmanagement op basis van skills
Door de transformatie die AI in gang heeft gezet, ontwikkelen de vaardigheden die nodig zijn om goed te functioneren zich snel. Veel organisaties hebben echter onvoldoende inzicht in de capaciteiten van hun werknemers – slechts 55% van de Nederlandse leiders zegt een duidelijk beeld te hebben van de vaardigheden binnen hun personeelsbestand. Steeds meer organisaties stappen daarom over op een nieuwe aanpak: zij richten zich op de vaardigheden van mensen in plaats van alleen op hun kwalificaties. Dit zorgt voor een meer flexibele en datagestuurde manier om talent te werven, ontwikkelen en in te zetten.
Enkele bevindingen rondom skills-based strategieën in Nederland:
- Op vaardigheden gebaseerde strategieën zorgen voor concurrentievoordeel: 91% van de Nederlandse leiders is het erover eens dat een op vaardigheden gebaseerde aanpak de economische groei stimuleert door de productiviteit, innovatie en organisatorische wendbaarheid te verbeteren.
- Skills-based strategieën zijn geen concept van de toekomst meer: 44% van de Nederlandse organisaties is al begonnen met de overstap naar een talentmodel dat gebaseerd is op vaardigheden (wereldwijd 55%), en nog eens 38% is van plan daar binnen 12 maanden mee te starten (wereldwijd 23%).
- Er is een grote mate van positiviteit over de effectiviteit van skills-based strategieën onder degenen die ze hebben ingevoerd: 52% zegt dat ze zeer effectief zijn en nog eens 41% zegt dat ze enigszins effectief zijn.
- Het terugdringen van skills-tekorten is voor 50% van de organisaties de belangrijkste reden om over te stappen op een skills-based model. Andere belangrijke redenen zijn een toename van innovatie en creativiteit (46%) en verbeterde wendbaarheid (44%).
- Afgezien van de zakelijke impact kunnen op vaardigheden gebaseerde strategieën meer kansengelijkheid onder werknemers (91%) realiseren. Leiders noemen ook meer diversiteit en inclusiviteit (88%) en het dichten van productiviteitskloven (84%) als belangrijkste voordelen.
AI is zowel een katalysator als een stimulans voor deze verschuiving. Terwijl de opkomst van AI banen verandert, helpt het organisaties ook bij het opbouwen van een flexibeler, competentiegericht personeelsbestand. Nederlandse leiders zeggen dat AI een belangrijke rol speelt in de transitie naar skills-based strategiën door:
- Het verbeteren van besluitvorming met datagestuurde inzichten (56% van de leiders is het hiermee eens)
- Toekomstige behoeften aan vaardigheden voorspellen (47% van de leiders is het hiermee eens)
- Het verbeteren van tevredenheid van werknemers (41% is het hiermee eens)
- Meer carrieremogelijkheden voor werknemers te realiseren (40% is het hiermee eens)
“Bij Ferring zetten we ons in voor een cultuur van continu leren waarin werknemers in contact kunnen komen met nieuwe vaardigheden, kansen en projecten die aansluiten bij hun ambities”, zegt Lynn Van Oossanen, Global Head of People Solutions bij Ferring Pharmaceuticals. “Met AI-gestuurde technologie kunnen we nu in realtime hiaten in vaardigheden identificeren, waardoor werknemers op zoek kunnen gaan naar groeimogelijkheden en managers effectiever in contact kunnen komen met het juiste talent.”
De toekomst van talent is skills-first
Jarenlang werden talentstrategieën op basis van vaardigheden gezien als een streven. Vandaag de dag zijn ze, dankzij AI en datagestuurde inzichten, een noodzaak. Organisaties die deze verschuiving omarmen blijven niet alleen de concurrentie voor, maar maken ook hun personeelsbestand klaar voor de toekomst in een tijdperk van snelle transformatie. Naarmate de relatie tussen AI en menselijk talent zich verdiept, zal de beweging in vaardigheden waarschijnlijk alleen maar versnellen en een slimmere, veerkrachtigere en meer inclusieve werkwereld creëren.
Voor meer informatie:
Download het Global State of Skills report.
Over het rapport
Deze bevindingen zijn gebaseerd op een wereldwijd onderzoek onder 2.300 bedrijfsleiders, waaronder 100 uit Nederland, in directeursfuncties of hoger van organisaties met ten minste 100 werknemers wereldwijd. Het onderzoek werd in november 2024 uitgevoerd door Hanover Research namens Workday. Alle respondenten waren fulltime werkzaam in de volgende regio’s: Noord-Amerika, EMEA en Azië-Pacific en Japan. Workday leiders en werknemers werden niet opgenomen in de enquête.
Over Workday
Workday is het AI-platform dat organisaties helpt hun belangrijkste activa te beheren – hun personeel en kapitaal. Het Workday-platform is gebouwd met AI in de kern om klanten te helpen mensen te verheffen, werk te superchargen en hun bedrijf voor altijd vooruit te helpen. Workday wordt gebruikt door meer dan 11.000 organisaties over de hele wereld en in verschillende sectoren – van middelgrote bedrijven tot meer dan 60% van de Fortune 500. Ga voor meer informatie over Workday naar workday.com.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.