80% van de Nederlandse shoppers geeft voorkeur aan milieuvriendelijke producten
Utrecht, 22 mei 2024 – Nederlandse shoppers zijn zich steeds meer bewust van de impact van hun bestellingen op het milieu en de maatschappij. Zo geeft 80% de voorkeur aan milieuvriendelijke producten en is 87% meer geneigd een product te kopen met een herbruikbare verpakking. Dat blijkt uit cijfers van de Unified Commerce Benchmark voor Specialty Retail, uitgevoerd door Incisiv in opdracht van Manhattan Associates, Google Cloud en Zebra Technologies. Retailers kunnen hierop inspelen door shoppers te helpen bij het kiezen van duurzamere producten en bij het maken van duurzamere keuzes vóór en na hun bestelling.
Stimuleer shoppers om duurzame producten te selecteren
Retailers kunnen zich onderscheiden door te communiceren over hun eigen duurzaamheidsinitiatieven en transparant te zijn over welke producten duurzaam zijn en welke niet. 70% van de ondervraagde Nederlandse retailers geeft aan over duurzaamheidsinitiatieven en ESG-praktijken te publiceren. 80% vindt ook dat ze beter communiceren over de herkomst van producten. Een verbeterkans voor retailers ligt in het plaatsen van een filter in hun webshop, zodat shoppers proactief voor duurzame producten kunnen kiezen: slechts 23% biedt nu deze geavanceerde filtermogelijkheid.
Help shoppers bij het kiezen voor de meest duurzame bezorgoptie
Daarnaast kunnen shoppers ook duurzamere keuzes maken als ze in webshops worden gewezen op de meest duurzame bezorgoptie. Bijvoorbeeld door de CO2-voetafdruk per leveringsmethode te laten zien, wat nog slechts 10% van de retailers doet op dit moment.
Shoppers kunnen ook duurzamere keuzes maken als retailers flexibele leveropties bieden en ze zelf kunnen bepalen waar ze hun bestelling ontvangen. Nog niet alle retailers geven shoppers naast thuisbezorging de mogelijkheid om bestellingen op te halen bij een afhaalpunt (70%) of in de winkel (60%), laat staan dat shoppers binnen één en dezelfde order kunnen kiezen voor een gesplitste levering (10%).
Bied shoppers de mogelijkheid om bestellingen te annuleren of wijzigen
Veel retailers houden shoppers na het plaatsen van de bestelling op de hoogte van de status van hun bestelling (80%), sommige ook via hun eigen website of app (65%). Maar slechts een op de drie retailers biedt shoppers de mogelijkheid om na het plaatsen van een bestelling deze alsnog te wijzigen of annuleren. En dat terwijl 83% van de Nederlandse shoppers graag over deze self-servicemogelijkheden wil beschikken. Als shoppers een bestelling kunnen wijzigen of annuleren, dan kunnen retailers onnodige bestellingen en retourneringen voorkomen, met een positieve impact op het milieu.
Pieter Van den Broecke, managing director van Manhattan Associates van onder meer Nederland en België: “Er is een groeiende behoefte bij shoppers om duurzame producten te kopen. Daar spelen Nederlandse retailers al goed op in door onder meer over de herkomst van producten te communiceren. Maar er is ook genoeg te winnen om aan de hoge verwachtingen van shoppers te voldoen. Als retailers duurzame producten makkelijker vindbaar maken in hun webshops, is dat zowel een commercieel slimme als milieuvriendelijke verbetering. Verder is het anno 2024 essentieel dat retailers ook realtime inzicht hebben in waar producten zich in hun toeleveringsketen bevinden en wat hun actuele voorraad is. Om shoppers 24/7 te helpen om te kiezen voor de meest duurzame bezorgoptie – of dat nu thuis, bij een afhaalpunt of in de winkel is. Maar ook om het mogelijk te maken om op het laatste moment een bestelling te annuleren, waardoor bespaard kan worden op verpakkingsmateriaal en transport, met een positieve impact op het milieu tot gevolg.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.