AKQA Amsterdam driemaal op shortlist in Cannes met Pink Chip

Pink Chip bewijst dat beursgenoteerde bedrijven, die geleid worden door vrouwen, beter presteren
Pink Chip, een initiatief van online beleggingsplatform DEGIRO en UN Women Nederland, is genomineerd voor de prestigieuze Titanium, Innovation en Glass Lions –categorieën waarin doorgaans maar enkele campagnes op de shortlist belanden.
In de aanloop naar het Cannes Lions International Festival of Creativity, dat beschouwd wordt als dé internationale benchmark op het gebied van creativiteit in de industrie, staat Pink Chip van AKQA Amsterdam op de shortlist in drie van de meest prestigieuze categorieën in Cannes – waaronder The Dan Wieden Titanium Lions, ‘celebrating game-changing creativity’.
Kostbare vooringenomenheid
Gebaseerd op het inzicht dat bedrijven, die geleid worden door vrouwen, beter presteren wil Pink Chip van DEGIRO en UN Women Nederland (de organisatie van de Verenigde Naties voor vrouwenrechten en gendergelijkheid) het perspectief over vrouwen in de top van het bedrijfsleven veranderen en de loonkloof definitief tenietdoen.
Op dit moment is slechts 7% van alle CEO’s wereldwijd een vrouw. Bovendien daalt de waarde van een beursgenoteerd bedrijf 2-3% wanneer een vrouw wordt aangesteld als CEO, zo blijkt uit onderzoek. Om deze kostbare vooringenomenheid onder én voor investeerders tegen te gaan volgt Pink Chip (Invest in proof. Not bias.) als een heuse beursindex bedrijven die worden geleid door vrouwen, om te bewijzen dat die beter presteren dan het gemiddelde beursgenoteerde bedrijf.
Behalve voor een Titanium Leeuw is Pink Chip ook genomineerd in de categorie Glass: The Lion For Change, dat genderongelijkheid aan de kaak stelt, en in Innovation (in de subcategorie Fintech), waarin ‘excellente’ probleemoplossende vondsten worden gehonoreerd.
Pink Chip is de enige Nederlandse inzending op de Titanium en Glass shortlists (de Literacy Pen van Media.Monks Hilversum is ook genomineerd in de categorie Innovation) en slechts één van de twee campagnes die in alle drie de prestigieuze categorieën is genomineerd (naast Guarded Bus Stop van AlmapBBDO São Paulo voor Electromidia Outdoor, red.).
Na live presentaties voor de betreffende jury’s in Cannes, worden de winnaars bekend gemaakt gedurende Cannes Lions, dat plaatsvindt van 17-21 juni.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.