Bijna een derde van inbreuken op bedrijfsdata leidt tot ontslagen
Utrecht, 6 november 2018 – Wanneer een bedrijf wordt getroffen door een datalek, kan de schade verder reiken dan alleen financiën, reputatie en privacy van klanten. Geschonden bedrijfsdata kunnen ook ernstige gevolgen hebben voor de loopbaan van werknemers. Volgens een nieuw rapport van Kaspersky Lab en B2B International heeft 31 procent van de datalekken het afgelopen jaar geleid tot ontslagen. Bij 29 procent van de MKB’s en 27 procent van de grote ondernemingen ging het om seniormedewerkers die niet op een IT-afdeling werkzaam waren.
Datalekken breken carrières
Een datalek bij een bedrijf kan grote gevolgen hebben in het leven van klanten en medewerkers. Dit blijkt uit een recent rapport van B2B International en Kaspersky Lab, ‘From data boom to data doom: the risks and rewards of protecting personal data’. Uit het onderzoek blijkt dat 42 procent van de bedrijven wereldwijd het afgelopen jaar minstens één keer met een inbreuk op bedrijfsdata te maken heeft gehad. In bijna twee vijfde van de gevallen – 41 procent in het MKB en 40 procent bij grote ondernemingen – ging het om persoonsgegevens van klanten. Betrokken medewerkers hebben, zelfs in de top van het bedrijf, niet altijd hun baan kunnen behouden.
Uit de reikwijdte van de ontslagen na een datalek kan worden afgeleid dat iedereen dit kan overkomen. In 2017 was de verscheidenheid groot: van verantwoordelijke CEO’s tot gewone werknemers die klantgegevens openbaar hebben gemaakt.
Voor bedrijven betekent dit meer dan alleen verlies van talent. 45 procent van de kleine en middelgrote ondernemingen en 47 procent van de grote bedrijven heeft getroffen klanten een schadevergoeding moeten geven. Bijna een derde van de MKB’s en grote ondernemingen heeft problemen ondervonden bij het aantrekken van nieuwe klanten. Bovendien zijn er boetes opgelegd aan 27 procent van de ondernemingen in het MKB en 31 procent van de grotere organisaties.
Onbeheersbare data zorgen voor grotere risico’s
In de moderne zakenwereld is het opslaan van gevoelige persoonlijke data vrijwel onvermijdelijk. Volgens het rapport verzamelt en bewaart 88 procent van de bedrijven persoonsgegevens van klanten. Daarnaast slaat 86 procent de persoonsgegevens van werknemers op. Bovendien betekent nieuwe regelgeving zoals de AVG in de steeds complexer wordende bedrijfsomgeving, dat het opslaan van persoonlijke informatie ook gepaard gaat met compliance-risico’s.
De manieren waarop bedrijven deze gegevens opslaan, maken de risico’s niet bepaald kleiner. Zo’n 20 procent van de gevoelige klant- en bedrijfsdata bevindt zich niet op interne systemen van de onderneming, maar bijvoorbeeld in de openbare cloud, op BYOD-apparaten en in SaaS-applicaties. Dit maakt het beheer en de beveiliging van de datastroom tot een grote uitdaging.
Databeveiliging die beleid overstijgt
Volgens het rapport voert 86 procent van de bedrijven op zijn minst enige vorm van beleid op het gebied van databeveiliging en compliance. Privacybeleid is echter geen garantie voor correcte verwerking van gegevens.
Er is behoefte aan beveiligingsoplossingen die data kunnen beschermen over de hele infrastructuur, dus inclusief de cloud, particuliere apparaten en applicaties. Ook moet IT- en ander personeel zich veel bewuster zijn van cybersecurity en alles wat daarbij komt kijken. Dit omdat steeds meer afdelingen met data werken en moeten weten hoe die data kunnen worden beschermd.
“Gegevensinbreuk kan verwoestende consequenties hebben voor een bedrijf, maar ook de persoonlijke impact op het leven van individuen, klanten en medewerkers kan enorm zijn”, zegt Dmitry Aleshin, VP Product Marketing, Kaspersky Lab. “Cybersecurity is dus iedereens zorg. Data bevinden zich op apparaten en reizen door de cloud. Met regelgeving als de AVG is het belangrijker dan ooit dat bedrijven aandacht besteden aan strategieën op het gebied van gegevensbescherming.”
Kaspersky Lab biedt oplossingen voor een grote variatie aan zakelijke behoeften, zoals endpoint-beveiliging, DDoS-preventie, hybride cloudbeveiliging, geavanceerde bescherming tegen dreigingen en cybersecuritydiensten. Ga naar de officiële website voor meer informatie over de Next Generation bedrijfsportfolio en producten voor kleine, middelgrote en grote organisaties.
CORPORATE NIEUWS
Over Kaspersky Lab
Kaspersky Lab is een wereldwijd opererend cybersecuritybedrijf dat langer dan 20 jaar actief is op de markt. Kaspersky Labs beveiligingsoplossingen en -diensten ter bescherming van bedrijven, kritieke infrastructuur, overheden en consumenten zijn gebaseerd op diepgaande kennis en ervaring. Het uitgebreide beveiligingsportfolio van het bedrijf omvat toonaangevende endpoint-bescherming en gespecialiseerde beveiligingsoplossingen en diensten voor de bestrijding van geavanceerde en voortdurende veranderende digitale dreigingen. Technologieën van Kaspersky Lab bieden bescherming aan ruim 400 miljoen gebruikers en helpen 270.000 zakelijke klanten om hun meest waardevolle bezit te beschermen. Meer informatie op www.kaspersky.com.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.