Industry Wire

Geplaatst door Evolve

Bijna helft organisaties heeft nog geen intern AI-beleid

ZEIST – 03 oktober 2024 – Embargo 03 oktober – 17.00 Adviesbureau Evolve publiceert vandaag voor de 5e keer de resultaten van het onderzoek naar de stand van zaken van interne digitale media in Nederland. In dit onderzoek is gekeken naar wat de meest voorkomende doelen van interne communicatie zijn, de (digitale) middelenmix die daarvoor wordt ingezet en naar de tevredenheid en effectiviteit daarvan.

In totaal namen 113 organisaties deel aan deze editie van het onderzoek. Alliander, ARAG, Huisartsen Gelderse Vallei, het ministerie van Justitie en Veiligheid en Heembouw vormen samen de top 5 van best scorende organisaties.

De stand van interne digitale media in Nederland 2024: Een greep uit de resultaten

  • In zijn algemeenheid is het meest voorkomende doel van interne communicatie- professionals in 2024 het vergroten van de bekendheid van de koers en strategie.
  • Uitzondering hierop vormen overheidsorganisaties: daar is binden en boeien het meest voorkomende doel.
  • Bijna een kwart van de deelnemers geeft aan dat tussen de 20% tot 40% van hun content met behulp van AI wordt gemaakt.
  • 11% gebruikt geen AI voor contentcreatie, terwijl slechts 53% van de organisaties intern AI-beleid heeft.
  • Het intranet is het meest ingezette middel voor het behalen van interne communicatiedoelen (net als in de Evolve Benchmark van 2021).
  • In 70% van de organisaties wordt WhatsApp gebruikt, in 28% van de organisaties wordt het actief ingezet door de afdeling communicatie voor interne communicatie.
  • E-mails gericht aan grote groepen hebben het hoogste feitelijke bereik.
  • Slechts 39% van de respondenten denkt na over de Digital Employee eXperience.

>>> Download hier het volledige rapport op de website van Evolve (na registratie).

KPI’s en communicatiemensen geen natuurlijke fit

Peter Haan, oprichter en directeur van Evolve over het onderzoek:

“Van de deelnemers aan ons onderzoek kan 78% niet aantonen of hun werk op het gebied van interne communicatie überhaupt van meerwaarde is, door de afwezigheid van criteria waaraan succes wordt afgemeten. Cijfers en communicatiemensen lijken geen natuurlijke fit te zijn, dat bleek ook al uit onze eerdere onderzoeken. Dat is jammer, want uit ervaring weten we dat op veel plekken er goed en zinvol werk wordt verricht terwijl dit dus geobjectiveerd wordt aangetoond.”

Vooral organisaties bij de overheid (9,5%), in de zorg (8%) en in onderwijs, onderzoek en cultuur (8%) scoren laag op de aanwezigheid van KPI’s.

Uit het onderzoek blijkt ook, en dat is heel positief, dat als er KPI’s zijn opgesteld, ze in de meeste gevallen daadwerkelijk gemeten worden. Dat is een duidelijke trendbreuk met de resultaten uit de eerdere benchmarkonderzoeken van Evolve. Ongeveer een derde van de respondenten die gebruik maakt van KPI’s, meet zelfs maandelijks de voortgang op de doelen.

Aandacht voor goede interne content groeit

De resultaten laten zien dat het gepercipieerde belang van content onder interne communicatiespecialisten toeneemt. Dat uit zich in de vorm van beleid op kanalen, beleid over waar content wordt gepubliceerd en het is zichtbaar in de opkomst van de inzet van de contentkalender voor interne communicatie.

Over het onderzoek

De steekproef in de Evolve Benchmark is een ‘convenience sample’, waarbij respondenten willekeurig zijn geselecteerd. 113 organisaties namen deel. De gegevens werden verzameld in de periode van juni-juli 2024, via online vragenlijsten, ingevuld door medewerkers (1 per organisatie) die verantwoordelijk zijn voor interne digitale media. Het onderzoek richtte zich op doelmatigheid, strategie en adoptie van interne digitale media, maar onderzocht niet de kwaliteit van de uitvoering. Effectiviteit werd wel meegewogen: hoe hoger de gepercipieerde effectiviteit, hoe hoger de score.

Over Evolve & contact

In de 12,5 jaar dat Evolve bestaat hebben we al meer dan 180 klanten mogen helpen met hun vraagstukken rondom interne digitale platformen en content. Als een van de weinige bureaus in Nederland hebben we een breed perspectief, omdat we ons begeven op het snijvlak van techniek, mensen en de organisatie als geheel. We fungeren als strateeg, adviseur, projectleider, trainer, coach en content creator.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht