Black Friday Shoppers wees gewaarschuwd: fraudeurs staan op de uitkijk

Amsterdam, 28 november 2024 – Terwijl consumenten tijdens Black Friday op jacht zijn naar de beste aanbiedingen, richten fraudeurs hun pijlen op nietsvermoedende koopjesjagers. Consumenten die ooit online fraude hebben ervaren, maakten dit vooral mee op internationale websites (34%) en online marktplaatsen (32%), zoals platforms waar particulieren en bedrijven spullen verkopen. Maar ook Nederlandse webwinkels zijn niet risicovrij: 20 procent van de fraudegevallen vond plaats bij Nederlandse webshops. Dit blijkt uit onderzoek* van Visa in samenwerking met Ipsos. De aanloop naar sinterklaas en kerst is niet alleen een piekmoment voor e-commerce, maar juist ook voor fraude. De totale waarde van online fraude in Nederland wordt geschat op maar liefst €350 miljoen per jaar. Black Friday is geen uitzondering en shoppers zijn dus gewaarschuwd. Fashion shopper grootste doelwit Bij Nederlandse webwinkels richten fraudeurs zich vaak op beauty-, health- & wellnessproducten. Dit soort producten behoren tot de op twee na meest voorkomende fraudecategorie (8%). Nederlandse webshops zijn kwetsbaar voor verschillende soorten fraude, waaronder gestolen betaalgegevens. Minder vaak voorkomende fraudecategorieën zijn voertuigen (3%) en financiële producten zoals verzekeringen, aandelen of cryptocurrency (4%). Echter, het onderzoek toont aan dat deze categorieën wel het hoogste risico met zich meebrengen. Deze fraudegevallen betreffen vaak hoge aankoopwaarden en vereisen daarom sterke fraudepreventiemaatregelen. Consument controleert beoordelingen en betaalt anders Te goedkoop om waar te zijn |
|
BERICHT VOOR DE REDACTIE Over het onderzoek Over Visa Opmerking |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.