Bolt introduceert twee nieuwe functies om de veiligheid en kwaliteit van taxiritten in Nederland te verbeteren
![](https://www.emerce.nl/content/uploads/2025/02/unnamed-5-430x400.jpg)
Amsterdam, 13 februari 2025 – Bolt, het wereldwijde mobiliteitsplatform, lanceert in Nederland twee nieuwe veiligheidsfuncties – Vertrouwde Contacten en Pick-up Codes – als onderdeel van de voortdurende investering in een hoogwaardige, veilige ride-hailingervaring. Met deze functies krijgen zowel passagiers als chauffeurs extra tools om hun veiligheid voor en tijdens elke rit te waarborgen.
Vertrouwde Contacten
Met Vertrouwde Contacten kunnen zowel passagiers als chauffeurs namen en telefoonnummers van vrienden of familieleden toevoegen aan hun Bolt-account. In het geval van een veiligheidsmelding (bijvoorbeeld een Ride Check-notificatie, een Emergency Assist-verzoek of een ander significant incident) zal het speciale Safety Team van Bolt niet alleen contact opnemen met de accounteigenaar, maar ook met de gekozen contactpersoon als de primaire gebruiker niet direct bereikbaar is.
“Met Vertrouwde Contacten willen we voortbouwen op de inspanningen van ons Safety Team door ervoor te zorgen dat we een Ride Check- of Emergency Assist-verzoek snel kunnen doorgeven aan een vertrouwde vriend of familielid als we de accounteigenaar zelf niet kunnen bereiken,” aldus Noud Ottens, General Manager bij Bolt Nederland.
Gebruikers hoeven alleen de nieuwste versie van de Bolt-app te downloaden, naar de accountinstellingen te gaan, Trip Safety te selecteren en vervolgens Vertrouwde Contacten aan te klikken. Daarna kunnen ze namen, telefoonnummers, de gesproken taal van de contactpersoon en de onderlinge relatie toevoegen.
Pick-up Codes
Daarnaast introduceert Bolt unieke viercijferige Pick-up Codes, waarmee passagiers en chauffeurs kunnen bevestigen dat ze de juiste persoon treffen op het ophaalpunt vóór de rit begint. Zodra de functie is ingeschakeld via Safety Settings in de passagiersapp, verschijnt er een willekeurig gegenereerde code op het ritbestellingsscherm. De chauffeur wordt in zijn app gevraagd deze code in te voeren zodra hij is gearriveerd. De rit kan pas beginnen als de code overeenkomt.
“Met Pick-up Codes bieden we passagiers en chauffeurs nog een snelle en eenvoudige manier om te verifiëren dat ze met de juiste persoon in contact zijn—essentieel bij drukke ophaalpunten, in het donker of als een passagier per ongeluk in de verkeerde auto zou stappen,” voegt Noud Ottens toe. “Dit is opnieuw een stap om het vertrouwen op het platform te versterken.”
Deze oplossing sluit aan op de bestaande verificatieopties van Bolt, waaronder het controleren van het merk, model en kenteken van de auto, evenals de foto van de chauffeur in de app. Door deze nieuwe codefunctie kunnen onjuiste koppelingen tussen passagiers en chauffeurs—een van de meest voorkomende problemen bij ride-hailing—verder worden verminderd
Dit zijn de nieuwste veiligheidsfuncties die Bolt aankondigt in het kader van een investering van €100 miljoen over drie jaar om het belangrijke werk van het interne Safety Team te ondersteunen. Ze maken deel uit van een reeks bestaande veiligheidsopties in de app. Recente functies voor passagiers zijn onder andere Ride Check (om proactief te detecteren of er iets ongebruikelijks gebeurt tijdens een rit), Share Location (voor het delen van je locatie in realtime met vrienden en familie), Emergency Assist (snelle en discrete melding aan hulpdiensten of particuliere beveiligingspartners) en Audio Trip Recording (een audio-opname van de rit binnen de Bolt-app als passagiers of chauffeurs zich onveilig voelen).
Met de introductie van deze functies benadrukt Bolt zijn focus op het blijven innoveren op het gebied van veiligheid binnen de mobiliteitssector. Door beproefde protocollen te combineren met moderne technologie, blijft Bolt zijn mogelijkheden verfijnen en uitbreiden, zodat passagiers en chauffeurs in heel Nederland kunnen rekenen op een betrouwbare en gebruiksvriendelijke ervaring.
Over Bolt
Bolt is Europa’s toonaangevende super-app met meer dan 200 miljoen gebruikers in meer dan 50 landen in Europa en Afrika. Het bedrijf streeft ernaar de verschuiving van privé-auto’s naar gedeelde mobiliteit te versnellen door betere alternatieven aan te bieden voor elke gebruikssituatie. Het aanbod van het bedrijf omvat:
-
Taxibemiddeling
-
Verhuur van gedeelde elektrische fietsen en steps
-
Bolt Food, maaltijdbezorging van restaurants
-
Bolt Market, onze boodschappenbezorgdienst
-
Bolt Drive, autodeeldienst
-
Bolt Business, mobiliteitsdienst voor bedrijven
Elektrische steps, Bolt Market, Bolt Food en Bolt Drive zijn nog niet beschikbaar in Nederland, maar hebben al groot succes in verschillende steden en landen in Europa en Afrika. De Bolt-app is beschikbaar op iOS en Android.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.