Industry Wire

Geplaatst door ByKay

ByKay plant 106 bomen tijdens Black Friday actie; veertig in eigen bedrijfsbos

Wijchen, 29 november 2021 – Voor de 106 bestellingen tijdens de ‘Give Back Friday’ actie van ByKay (draagdoeken en draagzakken voor baby’s), plant het bedrijf 106 bomen. De eerste veertig bomen planten de medewerkers zelf in het bedrijfsbos; een stuk grond in Wijchen dat eerder door ByKay is gekocht met als doel hier een vol bladerdek van te maken. De andere bomen worden gedoneerd aan de stichting Trees for All. Met de actie vraagt ByKay aandacht voor vergroening en verduurzaming.

Give Back Friday

Ieder jaar staat duurzaam ondernemer Kay Poelen, oprichter van ByKay, voor een dilemma. Meedoen met Black Friday, omdat dit klantgericht is. Of boycotten, omdat het niet duurzaam is, terwijl dat wel de kern vormt van haar bedrijfsvoering. Dit jaar koos Poelen voor een bijzondere manier om hiermee om te gaan. Voor iedere bestelling tussen 22 en 28 november plant het bedrijf een boom. Daarnaast kregen klanten tijdens deze ‘Give Back Friday’ actie vijftien procent korting op hun aankoop.

“Met deze actie wilden we klanten bewust maken van de keuzes die ze maken en tegelijkertijd doen we iets terug voor de natuur”, zegt Poelen. “We hebben bij ByKay al veel gedaan om onze producten en productie te verduurzamen. Met deze actie zetten we een stap extra door nu ook onze klant aan te spreken.”

Duurzaamheid als kern

ByKay maakt in het naaiatelier in Wijchen ergonomische draagzakken en draagdoeken voor baby’s, op een verantwoorde manier. Zo zijn de plasticvrije verpakkingen van honderd procent gerecycled karton, planten zij twee keer zoveel bomen terug als aan papier wordt verbruikt, worden alleen organische stoffen gebruikt en worden de draagdoeken gemaakt met zo min mogelijk afval. Daarnaast heeft ByKay een Market Place waar klanten terecht kunnen voor een tweedehands babydrager en is er een gratis repair service. Op die manier heeft de draagzak een langere levensduur. De pakketjes worden bezorgd met de fiets en tweedehandskleding krijgt een tweede leven met de No Waste lijn.

“Toen mijn bedrijf goed begon te lopen, was ik eigenlijk helemaal niet happy. Het voelde niet goed zoveel te produceren. We dagen onszelf sindsdien dan ook uit alles zo duurzaam mogelijk te doen. Voor mij bracht het weer plezier in mijn werk. Maar ik hoop tegelijkertijd, ook met een actie als Give Back Friday, andere ondernemers te inspireren en uit te dagen. Iedereen kan verbeteren, klein en groot. Dus neem die verantwoordelijkheid. Samen kunnen we plasticafval voorkomen en de CO2-uitstoot terugdringen. Zelfs op zo’n dag als Black Friday.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht