Classic FM wordt classicnl en lanceert in samenwerking met Publicis Groupe met Het Nachtkastjesconcert

Amsterdam, 3 oktober 2019 – Luisteraars van Classic FM kunnen vanaf heden terecht bij de hernieuwde zender classicnl. De zender heeft de afgelopen maand de transitie gemaakt en wil een jongere doelgroep aanspreken (lees: 20-50 jaar). Met hulp van Publicis Groupe is er gewerkt aan een campagne waarbij een actueel en maatschappelijk probleem onder de doelgroep behandeld wordt: ons telefoongebruik voor het slapengaan. Daarom komt classicnl met het Nachtkastjesconcert, want alleen al 45 minuten aan klassieke muziek helpt je tot rust te komen na een drukke dag.
Ons smartphonegebruik en slaapgebrek
Smartphones zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons leven. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM, 2019) onderzocht wat het effect van schermen in de avond is op het slaapgedrag van tieners tussen de 8 en 18 jaar. Door het schermgebruik stellen jongeren hun slaap uit, gaan ze later slapen en worden de tieners ’s nachts vaker wakker. Zo slapen jongeren gemiddeld 40 minuten korter per nacht door hun telefoongebruik. Daarbovenop geeft 25% van de Nederlanders last te hebben van slaapproblemen.
Het Nachtkastjesconcert
Terwijl uit meerdere onderzoeken juist blijkt dat 45 minuten aan klassieke muziek een effectief middel is tegen slapeloosheid. Via het Nachtkastjesconcert, een hologramconcert van Nederlands’ beroemde Van Baerle Trio, hoopt classicnl de doelgroep tot rust te brengen na een drukke dag. Het hologram is makkelijk tot leven te brengen door een hologramvideo te openen op de telefoon en een transparante piramide op het beeldscherm te plaatsen. Hiermee wordt het apparaat dat ons ’s avonds wakker houdt, verandert in een middel om ons tot rust te brengen.
classicnl, daar word je stil van
Zendermanager Pieter Hunfeld: “De naamsverandering naar classicnl is door ons aangegrepen om duidelijk te maken hoe essentieel de functie van klassieke muziek kan zijn. Wat de waarde en het belang daarvan in het dagelijks leven kan zijn. We hebben Publicis Groupe gevraagd om mee te denken over hoe we dit duidelijk kunnen maken. Daar is deze campagne uit voortgekomen. Ook heeft Publicis Groupe onze nieuwe positionering mee aangescherpt en getest aan de hand van megatrends en nieuwe inzichten. Dit is voor ons van grote waarde geweest. Het heeft de boodschap aangescherpt en naar een breder en jonger publiek gebracht. We zijn heel blij met de eerste resultaten.”
Richard Bushoff en Lennart Schoterman, het creatieve team van Publicis Groupe: “Twee maanden geleden vroeg Pieter ons mee te denken over de nieuwe positionering van classicnl. Uit ons onderzoek kwam naar voren dat veel jonge mensen nostalgische activiteiten, zoals klassieke muziek luisteren, gebruiken om te ontsnappen aan de prikkels van het moderne leven. Met het Nachtkastjesconcert veranderen we dan ook één van die prikkels – je mobiele telefoon – juist in een middel om tot rust te komen. Je moet namelijk echt je telefoon wegleggen om het te kunnen ervaren.”
Kick-off nieuwe positionering
Afgelopen maandag was de kick-off van de nieuwe positionering en campagne in Huis ter Duin. Mw. dr. Fleur Bouwer, postdoctorale onderzoeker in de cognitieve neurowetenschappen van muziek, was aanwezig om een keynote te geven over muziek en het brein. Valentina Tóth, Nederlands’ pianiste en bekend van de tiende van Tijl, speelde na afloop voor de gehele zaal. Naast het hologram komt classicnl ook iedere avond tussen 23:00 en 0:00 met het speciaal samengestelde Nachtkastjesconcert op de zender. Voorafgaand hieraan programmeert classicnl ook nog eens iedere avond tussen 22:00 en 23:00 een uur Mind Radio. Beide programma’s zijn in het leven geroepen om luisteraars even tot rust te brengen na een drukke dag.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.