Geplaatst door Cloudflare

Cloudflare helpt content creators controle terug te krijgen van AI-bots

Cloudflare komt met AI Audit, een oplossing om te analyseren en te controleren hoe AI-modellen de content van een website gebruiken. Daarmee kunnen websitebouwers en content creators snel en gemakkelijk zien hoe providers van AI-modellen hun content gebruiken en bepalen of en hoe de modellen er toegang toe kunnen krijgen. Ook ontwikkelt Cloudflare een nieuwe functie waarmee content creators betrouwbaar een eerlijke prijs kunnen bepalen voor content die door AI-bedrijven wordt gebruikt voor modellentraining en Retrieval Augmented Generation (RAG).

Met AI Audit wil Cloudflare inzicht en controle bieden aan content creators. Op die manier is er een transparante uitwisseling mogelijk tussen websites die meer controle over hun content willen en de providers van AI-modellen die nieuwe gegevensbronnen nodig hebben. Iedereen heeft daar baat bij. Cloudflare wil met deze oplossing website-eigenaars helpen met de onderstaande mogelijkheden.

Gratis automatische controle van AI-bots: AI evolueert razendsnel. Veel website-eigenaars hebben tijd nodig om te begrijpen en te analyseren hoe AI-bots hun verkeer of bedrijf beïnvloeden. Veel kleine sites beschikken niet over de kunde of capaciteit om AI-bots handmatig te blokkeren. Maar als content creators met een druk op de knop alle AI-bots kunnen blokkeren, krijgen ze opnieuw de touwtjes in handen.

Met statistieken zien hoe AI-bots hun content raadplegen: alle websites die van Cloudflare gebruikmaken, hebben nu toegang tot statistieken om te begrijpen waarom, wanneer en hoe vaak AI-modellen hun website raadplegen. Website-eigenaars kunnen nu onderscheid maken tussen verschillende bots, zoals tekstgeneratiebots die de bron van de gegevens vermelden wanneer ze een antwoord genereren, versus bots die gegevens importeren zonder bronvermelding of verwijzing.

Beter de rechten beschermen tijdens onderhandelingen met modelproviders: een groeiend aantal sites tekent rechtstreeks overeenkomsten met modelproviders om in ruil voor betaling toestemming te geven voor training en het zoeken van content. Het AI Audit-tabblad van Cloudflare biedt geavanceerde statistieken om te begrijpen welke gegevens vaak in deze onderhandelingen worden gebruikt, zoals de crawl-snelheid van de volledige pagina of bepaalde delen ervan. Cloudflare biedt ook modellen voor servicevoorwaarden die content creators aan hun website kunnen toevoegen om hun rechten wettelijk te beschermen.

Een eerlijke prijs bepalen voor het recht op scannen van content en naadloze betalingen (in ontwikkeling): veel website-eigenaars, of dat nu de grote bedrijven van de toekomst zijn of individuele bloggers, beschikken niet over de middelen, context of deskundigheid om eenmalig een deal te sluiten die grotere uitgevers met AI-modelproviders afspreken. Bovendien hebben AI-modelproviders niet de capaciteit om dit te doen met elke website die hen benadert. In de toekomst zullen zelfs de grootste content creators profiteren van het naadloze proces van Cloudflare voor prijsbepaling en betalingen. Daardoor wordt het makkelijker voor modelproviders om nieuwe, scanbare content te vinden waar ze anders geen toegang toe zouden hebben. Contentproviders krijgen op hun beurt de controle terug terwijl ze worden betaald voor de waarde die ze creëren.