Geplaatst door Context Labs

Context Labs introduceert innovatieve DaaS-oplossing voor het verbeteren van de klimaatprestaties van datacenters

Amsterdam, 26 september 2024 — Context Labs, leverancier van geavanceerde oplossingen voor het verbeteren van CO2-prestaties, maakt bekend dat het zijn Decarbonization-as-a-Service (DaaS™)-platform heeft uitgebreid met mogelijkheden om duurzaamheidsprestaties te optimaliseren voor datacenters. Het DaaS™-platform maakt gebruik van de in de praktijk bewezen technologie van Context Labs voor het kwantificeren en aantonen van klimaatprestaties. Cloud service providers (CSP’s) en exploitanten van datacenters kunnen op die manier de koolstofintensiteit meten en als operationele KPI gebruiken. DaaS for Data Centers bouwt verder op de klimaatpositieve resultaten die Context Labs in diverse sectoren heeft weten te realiseren. Het platform kan daarmee het beheer van de CO2-uitstoot verbeteren in een tijd waarin de vraag naar AI- en clouddiensten groeit. DaaS™ for Data Centers is per direct verkrijgbaar voor grootzakelijke klanten.
De vraag naar datacenterdiensten zal volgens de prognoses in 2030 zijn verdubbeld. Het beheer van de energiebehoefte en de klimaatimpact van datacenters is van cruciaal belang om deze groei op verantwoorde wijze op te vangen. De claims van organisaties ten aanzien van hun CO2-uitstoot worden vanwege een gebrek aan empirische processen en transparantie vaak bekritiseerd en vervolgens in twijfel getrokken. Het gebrek aan vertrouwen hindert initiatieven om betrouwbare data over emissiereductie te verstrekken. Het aantonen van klimaatprestaties is zonder betrouwbare data voor bedrijven erg lastig.
“De vraag naar datacentercapaciteit blijft stijgen als gevolg van de populariteit van AI en cloudmigratiediensten. Onze DaaS-oplossing stelt cloud service providers in staat om aan deze groeiende vraag te voldoen en verifieerbare prestaties op het gebied van koolstofintensiteit te leveren, waarop stakeholders en toezichthouders kunnen vertrouwen”, zegt Dan Harple, de oprichter en CEO van Context Labs. “Het managen van CO2-uitstoot binnen door AI aangestuurde datacenters verandert zo in een concurrentievoordeel. CSP’s kunnen daarmee hun milieu-impact reduceren en waarde creëren in een steeds klimaatbewustere markt.”
Organisaties kunnen met DaaS for Data Centers verifieerbare klimaatprestaties beschikbaar maken voor markten en toezichthouders. De oplossing stelt ze in staat om effectiever grip te krijgen op de kosten rond de CO2-uitstoot om op deze manier de realisatie van hun decarbonisatiedoelen sneller dichterbij te brengen.
Voordelen van Decarbonization-as-a-Service (DaaS™) for Data Centers zijn onder meer:
Betrouwbare contextuele asset grade data (AGD™): geverifieerde data voor beter CO2-beheer en betere transparantie wat betreft emissies.
Kwantificering van, en inzicht in de uitstoot: Geavanceerde hardwaretechnologieën en mogelijkheden voor het kwantificeren van emissies zorgen dat organisaties waardevolle inzichten opdoen wat betreft hun uitstoot en hier proactief mee aan de slag kunnen gaan.
Snellere decarbonisatie: Door AI ondersteunde tools geven de efficiëntie een boost door een einde te maken aan handmatige processen en spreadsheets. De tools identificeren waar uitstootreductie behaald kan worden.
Ingebouwde verificatie door externe partijen: Waarborgt accurate, betrouwbare en consistente claims in het kader van vrijwillige en vanuit wet- en regelgeving verplichte rapportage .
Full-Lifeycle Carbon Accounting: Organisaties kunnen accurate carbon accounting integreren in hun zakelijke en financiële processen en risicobeheer voor verbeterde duurzaamheidsprestaties en -rapportage.
Erkenning vanuit de branche
Branche-experts onderkennen het vermogen van Context Labs om essentiële oplossingen te leveren. Deze kregen dankzij hun technologische innovatie op diverse gebieden erkenning van onderzoeks-, advies- en analistenbureau Gartner. In het ‘ESG Trends Report’ van Gartner wordt de zakelijke data fabric van Context Labs een “blockbuster trend” genoemd die bijdraagt aan vertrouwen in data ten behoeve van het reduceren van de uitstoot van broeikasgassen. Eind 2023 werd Context Labs door Gartner als ‘representative vendor’ gepositioneerd in zijn ‘Market Guide for Gas Emissions Management’. Context Labs werd daarnaast opgenomen in de Hype Cycle van Gartner als ‘sample vendor’ (voorbeeldleverancier) voor blockchain, Web3, authenticated provenance (het aantonen van de herkomst en integriteit van data) en open source-software.
DaaS for Data Centers van Context Labs is per direct verkrijgbaar. Ga voor meer informatie naar contextlabs.com.

Over Context Labs
Context Labs zet zich in voor het opvragen, organiseren en in een context plaatsen van ESG-data vanuit de hele wereld. Het bedrijf maakt het mogelijk dat data vertrouwd, gedeeld en ingezet kan worden als Asset Grade Data (AGD™) als basis voor inzichten en oplossingen om markten van informatie te voorzien. De missie van Context Labs is het bieden van het AI-gedreven data fabric platform waarop de hele wereld kan vertrouwen. Het voorziet zijn klanten van Asset Grade Data op basis van het ImmutablyTM Enterprise Data Fabric-platform. Dit maakt gebruik van artificial intelligence, machine learning en cryptografische blockchain-technologie om inzichten te genereren vanuit de juiste context.
Het ImmutablyTM-platform staat aan de basis van twee diensten die Context Labs aan klanten verleent: Decarbonization-as-a-ServiceTM (DaaSTM) voor het versnellen van de wereldwijde energietransitie en het CLEAR PathTM-platform, dat klanten helpt om waardecreatie met de beste klimaateigenschappen te optimaliseren. Context Labs is opgericht vanuit onderzoek dat aan het MIT(Massachusetts Institute of Tchnology) werd gedaan. De leden van het managementteam hebben sterk bijgedragen aan de vorming van het internet tot een wereldwijd fenomeen, bij bedrijven waar zij destijds actief waren. Het bedrijf heeft kantoren in Amsterdam, Cambridge, MA, en Houston, TX. Ga voor meer informatie naar www.contextlabs.com.