Industry Wire

Geplaatst door Cross-Border Commerce Europe

Cross-Border Commerce Europe lanceert de vijfde editie van de “TOP 16 Countries Cross-Border Europe”

Cross-Border Commerce Europe lanceert de vijfde editie van de “TOP 16 Countries Cross-Border Europe”: een jaarlijkse ranking van de top 16 Europese landen (incl. het VK) voor cross-border ecommerce.

Brussel, 29 juni 2023. Cross-Border Commerce Europe, het platform dat zich inzet voor de bevordering van cross-border e-commerce in Europa, heeft een onderzoeksrapport gepubliceerd over twee rankings van landen: (I) TOP 16 vanuit het perspectief van de consument en (II) TOP 10 vanuit het perspectief van de retailer. Volgens de bevindingen is Luxemburg opnieuw gekozen als winnaar vanuit het perspectief van de consument, terwijl Duitsland zijn positie behoudt als leidend EU-land in het genereren van de beste cross-border webshops en marketplaces.
De cross-border verkopen in het VK daalde naar een historisch laag niveau (-4%), wat resulteerde in €28 miljard cross-border B2C online verkoop.

De online cross-border markt in de EU heeft in 2022 een totale omzet van €179,4 miljard geboekt (exclusief reizen), een stijging van 4,8% in vergelijking met 2021.
Deze studie werd uitgevoerd door CBCommerce met de steun van Checkout.com, FedEx Express en Payoneer.

(I) De ‘TOP 16 Countries Cross-Border Retail Europe’ editie vanuit het consumentenperspectief is een belangrijke compilatie van cross-border gegevens. De ranking wordt bepaald door weging van vier parameters:
• Online cross-border verkopen in Europa – 16 landen in West Europe inclusief het VK & Scandinavië
• Cross-border online marktaandeel
• Cross-border consumentenvertrouwen, dat de bereidheid om cross-border te kopen en internetpenetratie omvat
• Percentage van cross-border webbezoekers

Op basis van bovenstaande methodologie zijn de TOP 16 landen voor 2022:
– TOP 1: Luxemburg
– TOP 2: Ierland
– TOP 3: Oostenrijk
– TOP 4: Zweden
– TOP 5: Noorwegen
– TOP 6: Zwitserland
– TOP 7: Duitsland
– TOP 8: Denemarken
– TOP 9: Portugal
– TOP 10: België
– TOP 11: Italië
– TOP 12: Finland
– TOP 13: Spanje
– TOP 14: Frankrijk
– TOP 15: Verenigd Koninkrijk
– TOP 16: Nederland

Luxemburg staat bovenaan de ranking van cross-border eRank. Opmerkelijke stijgers op de ranglijst zijn Zweden, Noorwegen, Portugal, Finland en Duitsland. Aan de andere kant hebben Denemarken, België, Italië, Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk hun positie zien dalen. Landen als Luxemburg, Ierland, Oostenrijk, Zwitserland en Nederland hebben een stabiele status quo behouden.

TOP 3: Luxemburg, Ierland en Oostenrijk

Luxemburg als TOP 1 Cross-Border Land
Luxemburg gaat aan de leiding als het best geklasseerde cross-border land. Het verzekert zich van de eerste positie dankzij het indrukwekkende aantal cross-border webbezoekers, het hoge niveau van consumentenvertrouwen en een aanzienlijk cross-border marktaandeel. Luxemburg komt als duidelijke winnaar uit de bus in de cross-border eRank, met consumenten die actief over de grens winkelen op populaire platforms zoals Zalando, ASOS, Veepee, FNAC en Amazon (.de en .fr). Het land heeft een aanzienlijke online populatie, met 93% van de huishoudens die toegang hebben tot internet, zoals gerapporteerd door het Statistics Portal in 2021. Bovendien heeft 79% van de bevolking zijn meest recente online aankoop gedaan in de laatste drie maanden van 2022. Enkele van de meest bezochte cross-border webwinkels in Luxemburg zijn IKEA, Bader.de, Maisonsdumonde.com, Auchan.lu, Hunkemoller.lu, Rueducommerce, Alternate.lu, Next.lu en Zooplus. Kleding, schoenen en accessoires zijn goed voor 40% van de cross-border aankopen in het land.

Zweden als TOP 4 Cross-Border Land
Zweden scoort goed op het gebied van consumentenvertrouwen in online cross-border e-commerce, wat resulteert in een sprong van drie posities op de ranking. Met €4,2 miljard aan cross-border verkopen heeft Zweden een stijging van 5% ten opzichte van 2021 meegemaakt, goed voor een marktaandeel van 49,4%. Wat cross-border aankopen betreft, kopen Zweedse consumenten vooral op Zalando, Zara, ASOS, Boohoo, Farfetch, Amazon, Shein en AliExpress.

Italië als TOP 10 Cross-Border Land
Italië behoudt een stabiele positie op nummer 10. Het cross-border marktaandeel is gestegen van 35,4% naar 39,2% en het consumentenvertrouwen is gestegen naar 79%. Italië kende een groei van 12,6% en bereikte €10,7 miljard in cross-border verkopen.

Frankrijk als TOP 14 Cross-Border Land
Frankrijk is één positie gezakt, van de 13de naar de 14de plaats. Het cross-border marktaandeel van de totale online aankopen is gestabiliseerd op 20,2%. In termen van absolute cross-border verkopen heeft Frankrijk €24,5 miljard bereikt. De indrukwekkende groei van de Franse e-commerce in 2022 kan worden toegeschreven aan de uitbreiding van grote autochtone Franse webwinkels naar marktplaatsen, waaronder FNAC, Carrefour, Vestiaire Collective, Cdiscount, La Redoute, Conforama, Nature et Découvertes en ManoMano. Driekwart van de Franse consumenten deed in 2022 cross-border aankopen.

Het Verenigd Koninkrijk als TOP 15 Cross-Border Land
Het VK staat op de 15de plaats in de eRank en daalt één positie als gevolg van de Brexit. Het gebrek aan vertrouwen en een daling van het aantal cross-border bezoekers hebben geleid tot een omzetdaling van 4%, wat neerkomt op €28 miljard. De Brexit heeft een negatief effect gehad op de cross-border handel van en naar het VK, waardoor Britse klanten hun vertrouwen in cross-border aankopen hebben verloren, wat heeft geleid tot een daling van 8%.

Nederland als TOP 16 Cross-Border Land
Nederland staat op de laatste plaats in de eRank, met een cross-border marktaandeel van 15,2%, goed voor €5 miljard. Dit kan worden toegeschreven aan de aanwezigheid van sterke Nederlandse webwinkels zoals Bol.com, Coolblue, Wehkamp en AH. Zalando springt eruit als ’s lands favoriete cross-border fashion online platform.

De grootste uitdagingen voor consumenten bij het online bestellen over de grens zijn onder andere de snelheid van levering, problemen met onjuiste of beschadigde artikelen, retourbeleid, betalingsveiligheid en fraude en de beschikbaarheid van websites in hun eigen taal.

(II) De ‘TOP 10 Countries Cross-Border Retail Europe’ editie vanuit het zakelijk-retailer perspectief is een compilatie van cross-border gegevens uit de TOP 500 van cross-border detailhandel in de EU. De ranking wordt bepaald op basis van vijf parameters uit de TOP 500:
• Aantal webshops
• Gecumuleerde positie van de eerste drie vermelde webwinkels
• Aantal webshops in de TOP 10
• Aantal marketplaces
• Aantal pure players

In deze ranglijst zijn de TOP 10 landen die hun drie beste cross-border webwinkels en marktplaatsen genereren:

TOP 1: Duitsland met #1 Lidl (Schwarz Group), #2 Zalando (Baillie Gifford) en #3 Bauhaus (Bauhaus)
TOP 2: Zweden met #1 IKEA, #2 H&M en #3 Na-kd (Na-kd One World AB)
TOP 3: Nederland met #1 Euronics, #2 C&A (Cofra) en #3 Philips (Signify)
TOP 4: Frankrijk met #1 Decathlon (Mulliez), #2 Vestiaire Collective en #3 Moncler (Richemont)
TOP 5: Denemarken met #1 Lego, #2 Jysk (Jysk Group) en #3 Vivino (Balderton)
TOP 6: Verenigd Koninkrijk met #1 Bookdepository (Amazon), #2 Asos (Heartland A/S) en #3 Farfetch (Farfetch UK Ltd)
TOP 7: Zwitserland met #1 Expert (Expert International), #2 Nespresso (Nestlé Group) en #3 Omega Watches (Swatch Group)
TOP 8: Spanje met #1 Zara (Inditex), #2 Mango (Mango MNG Holding) en #3 Funidelia (Funiglobal Development SL)
TOP 9: Oostenrijk met #1 Swarovski (Swarovski AG), #2 Blue Tomato (Blue Tomato GmbH) en #3 Refurbed (Refurbed GmbH)
TOP 10: Italië met #1 Bricoman (Adeo Group), #2 Gucci (Kering) en #3 Prada (Prada Group)

TOP 3: Duitsland, Zweden en Nederland

In 2021 veroverde Duitsland, met 84 miljoen inwoners, de toppositie in eRank met zijn indrukwekkende lijst van cross-border webshopkampioenen. Hiertoe behoren gerenommeerde merken als Bauhaus, Hugo Boss, Hello Fresh, Zooplus, Zalando, Lidl, About You, Adidas en Westwing. Westwing maakt deel uit van het robuuste e-commerce ecosysteem van Holding Kinnevik. Duitsland heeft in totaal 92 cross-border webwinkels in de TOP 500, terwijl het Verenigd Koninkrijk een aantal van 67 heeft. Met een aanzienlijk aantal cross-border webwinkels is Duitsland koploper, met elf marktplaatsen en 49 (53%) pure players.

Zweden, met 36 prominente cross-border webwinkels in de TOP 500, leunt zwaar op zijn moderetailers, met name de H&M Group (H&M, COS, & Other Stories). Het succes van hun merk & Other Stories benadrukt de effectiviteit van hun online cross-border expansiestrategie, die het beter heeft gedaan dan het openen van nieuwe winkels.

Nederland, met 66 cross-border webwinkels in de TOP 500, dient als vruchtbare bodem voor webwinkels die hun producten internationaal willen verkopen.

Het aantal marketplaces in de top 3 van de TOP 10-ranking is gestegen van 4 naar 7, dankzij de toevoeging van Refurbed en Farfetch. Pan-Europese holdings zoals Inditex, Richemont, Kinnevik, Heartland, Signify, Mulliez, Otto, Schwarz, LVMH, Kering en Nestlé spelen een belangrijke rol in het stimuleren van Europese cross-border e-commerce. Tijdens de pandemie hebben winkelsluitingen multichannel retailers ertoe aangezet hun cross-border handel uit te breiden. Ook direct-to-consumer (DTC) merkfabrikanten zoals Philips, Moncler, Prada en LEGO zagen een toename in cross-border transacties.

“Ik wil ons onderzoeksteam en partners Checkout.com, FedEx Express en Payoneer hartelijk bedanken voor hun onschatbare steun bij het samenstellen van deze nieuwe editie van de ranking. Het biedt transparantie over de beste Europese landen op het gebied van cross-border e-commerce en dient als katalysator voor de hele retailsector”, besluit Carine Moitier, de oprichter van CBCommerce.eu.

Over Cross-Border Commerce Europe
Cross-Border Commerce Europe is het Europese netwerk- en kennisplatform voor alle e-commerce en omnichannel spelers aanwezig in minstens drie landen in Europa. CBCommerce.eu brengt de verschillende spelers in contact met elkaar zodat zij hun visibiliteit kunnen verhogen, de kennis van cijfers vergaren, trends en bijzonderheden van de verschillende Europese landen kunnen achterhalen. De leden bestaan uit merken en retailers van alle groottes, en de partners zijn de toeleveranciers van diensten in alle domeinen van innovatieve handel.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht