Geplaatst door Databricks

Databricks versterkt samenwerking met AWS voor geavanceerde generatieve AI-mogelijkheden

Databricks zal AWS Trainium AI-chips inzetten om de ontwikkeling van aangepaste modellen met Mosaic AI te versnellen

Amsterdam, 15 oktober 2024 — Data- en AI-bedrijf Databricks kondigt vandaag een strategische samenwerkingsovereenkomst aan met Amazon Web Services (AWS) om de ontwikkeling van aangepaste AI-modellen te versnellen die zijn gebouwd met Databricks Mosaic AI op AWS. In het kader van de samenwerking zal Databricks de AWS Trainium-chips gebruiken als voorkeurs-AI-chip voor de training en serving van Mosaic AI-modellen op AWS. Gezamenlijke klanten kunnen LLM’s met Mosaic AI pre-trainen, fine-tunen, augmenteren en serven op basis van bedrijfseigen data, waarin de schaal, prestaties en security van AWS hen ondersteunt. De samenwerking omvat ook nieuwe integraties voor Databricks op AWS Marketplace.

Databricks en AWS ondersteunen aangepaste, productieklare generatieve AI-applicaties

De samenwerking bouwt voort op de onlangs uitgebreide Mosaic AI-mogelijkheden van Databricks, waaronder Mosaic AI Model Serving. Deze oplossing ondersteunt een verscheidenheid aan modelleveranicers, inclusief het brede aanbod aan modellen binnen Amazon Bedrock. Klanten kunnen de modelltraining van Mosaic AI opschalen tegen lage kosten met de hoogwaardige, kosteneffectieve AWS Trainium-chips. Samen maken Databricks en AWS het zo mogelijk voor hun duizenden gezamenlijke klanten om hoogwaardige, aangepaste AI-toepassingen te bouwen, implementeren en monitoren zonder de controle over hun data of intellectueel eigendom op te geven.

“Generatieve AI transformeert iedere industrie, en bedrijfseigen data zal uiteindelijk een concurrentievoordeel zijn. De versterking van onze strategische samenwerking met AWS stelt ons in staat om klanten ongeëvenaarde schaal en kostenefficiëntie te bieden, zodat ze hun eigen generatieve AI-toepassingen sneller op de markt kunnen brengen”, aldus Ali Ghodsi, mede-oprichter en CEO van Databricks.

“Onze samenwerking met Databricks biedt klanten de mogelijkheid om echte waarde te halen uit hun data met behulp van generatieve AI”, zegt Matt Garman, CEO van AWS. “Door Mosaic AI aan te drijven met AWS Trainium, maakt Databricks het kosteneffectief voor klanten om ongeacht branche of use case generatieve AI-toepassingen bovenop hun analytics-workflows te bouwen en te implementeren. Deze krachtige combinatie stelt bedrijven van iedere omvang in staat om waardevolle inzichten uit hun data te halen en bevordert innovatie door klanten te laten focussen op activiteiten die de meeste waarde toevoegen aan hun organisatie.”

Go-to-market-samenwerking en gezamenlijke aanbiedingen

De samenwerkingsovereenkomst is een voortzetting van de langdurige relatie tussen Databricks en zijn eerste cloudpartner AWS. Databricks heeft via AWS al een run rate van meer dan $1 miljard – mede dankzij AWS Marketplace, waar de totale contractwaarde op jaarbasis de afgelopen twee jaar is verdubbeld.

Databricks en AWS zullen blijven investeren in productmogelijkheden en programma’s om klanten te ondersteunen, waaronder:

• Aangepaste modeloptimalisatie & verbeterde security: Databricks en AWS zullen samenwerken aan de ontwikkeling van aangepaste modellen die gebouwd zijn met Mosaic AI met behulp van AWS Trainium-chips om de kosten en prestaties voor het trainen en gebruiken van LLM’s te verbeteren. AWS Trainium maakt gebruik van het AWS Nitro-systeem, een verzameling hardware- en softwarecomponenten die zijn ontworpen om hoge prestaties, beschikbaarheid, privacy en security te bieden voor cloud-gebaseerde workloads.
  • Migratie en modernisering voor generatieve AI: Databricks en AWS zullen met systeemintegratiepartners samenwerken om data-infrastructuren in on-premises datacenters naar AWS te migreren en de modernisering van hun dataplatforms te versnellen.
  • Op maat gemaakte branche-oplossingen en bouwblokken: naarmate de vraag naar generatieve AI toeneemt in branches zoals media en entertainment en financiële dienstverlening, zullen Databricks en AWS gezamenlijke brancheoplossingen blijven ontwikkelen die klanten helpen branchespecifieke problemen binnen hun organisatie op te lossen en innovatie te stimuleren.
  • Verbeterde gebruiksvriendelijkheid: de twee bedrijven maken het klanten gemakkelijker om Databricks op AWS in gebruik te nemen met behulp van nieuwe integraties op AWS Marketplace, inclusief vereenvoudigde onboarding en configuratie en serverless computing op AWS.
  • Gezamenlijke generatieve AI go-to-Market programma’s: samen met systeemintegratiepartners zal Databricks technische oplossingen en implementatiehulpmiddelen ontwikkelen om klanten te helpen generatieve AI-workloads en on-prem-migraties te identificeren die geoptimaliseerd kunnen worden met Databricks op AWS.
  • Uitbreiding van gezamenlijke marketing: Databricks en AWS zullen blijven investeren in strategische gezamenlijke marketingprogramma’s, waaronder de toonaangevende branche-evenementen van beide bedrijven. Verder zetten AWS en Databricks hiervoor in op co-branded technische hulpmiddelen en developerevenementen om klanten te helpen prototypes te maken van generatieve AI-oplossingen.

Gezamenlijke inzet voor klantsucces

De strategische samenwerkingsovereenkomst onderstreept het belang van AWS voor Databricks en de gedeelde focus van beide bedrijven op het leveren van toegevoegde bedrijfswaarde aan hun gezamenlijke klanten, waaronder Block, Rivian en SEGA Europe.

“Bij SEGA is ons doel om een gepersonaliseerde game-ervaring te bieden die onze miljoenen klanten steeds weer terug laat komen voor meer. Om dit te bereiken, wisten we dat we een uniform dataplatform nodig hadden dat ons kon helpen om onze data te beheren en inzichten om te zetten in nieuwe features waar onze klanten van houden”, zegt Stuart Wright, CTO van SEGA Europe. “De snelle integratie van generatieve AI heeft een enorm potentieel om innovatie in de creatieve-, development- en uitgeverijprocessen van videogames te versnellen. De samenwerking tussen AWS en Databricks biedt de modelkeuze, schaalbaarheid, security en kostenefficiëntie die we nodig hebben om een betere game-ervaring te bouwen, merkloyaliteit te verbeteren en onze community te laten groeien.”

Beschikbaarheid

Het Databricks Data Intelligence Platform is beschikbaar op AWS en een FedRAMP® High Agency Authority to Operate voor clouddiensten op AWS GovCloud.