DeepL lanceert Clarify voor meer interactiviteit tijdens het vertaalproces

Het toonaangevende internationale Language AI-bedrijf DeepL kondigde vandaag de lancering aan van Clarify, een baanbrekende aanvulling op zijn LLM-aangedreven AI-vertaaltool.
De nieuwe functie is bedoeld om gebruikers actief te betrekken bij het vertaalproces en zo meer controle te geven over het resultaat door na te vragen bij onduidelijke of dubbelzinnige formuleringen in de brontekst.
Deze interactieve werkwijze maakt het mogelijk om meer personalisatie aan te brengen in DeepL’s genuanceerde en hoogwaardige vertalingen voor geoptimaliseerde internationale communicatie voor de meer dan 200.000 bedrijven wereldwijd die ook nu al gebruik maken van DeepL.
“AI wordt steeds belangrijker in ons professionele leven, en met Clarify geven we onze gebruikers de mogelijkheid om een persoonlijker tintje te geven aan hun vertalingen wanneer ze gebruik maken van ons vertaalplatform. Onze AI speelt de rol van een collega die actief met de gebruiker samenwerkt om ervoor te zorgen dat vertalingen perfect zijn voor zakelijk gebruik”, aldus Jarek Kutylowski, de CEO en oprichter van DeepL. “Deze krachtige nieuwe functie stelt klanten in staat om hun vertalingen te personaliseren en maakt hun ervaring met ons platform daardoor nog beter. Bedrijven willen erop kunnen vertrouwen dat AI-tools het echt bij het juiste eind hebben, en dus zullen eenrichtingservaringen gaandeweg worden vervangen door uitwisselingen tussen technologie en de gebruiker.”
Investeringen in AI nemen razendsnel toe. In 2024 werd er bijvoorbeeld al meer dan 184 miljard dollar in AI geïnvesteerd. 72% van de bedrijfsleiders zegt bovendien dat ze van plan zijn om AI in 2025 te integreren in hun dagelijkse werk, en 92% zegt dat ze hun AI-budgetten in de komende drie jaar zullen verhogen. Bedrijven richten zich nu minder op de spannende mogelijkheden van AI en meer op de vraag of AI daadwerkelijk resultaten kan opleveren. Dit leidt tot een verschuiving van algemene modellen naar zeer gespecialiseerde oplossingen die kunnen worden aangepast en gepersonaliseerd om aan specifieke bedrijfsbehoeften te voldoen. Een kwart van de internationale bedrijven is van plan om het komende jaar te investeren in AI voor gespecialiseerde taken zoals vertalen. Daarnaast wordt een goede samenwerking tussen mens en AI inmiddels beschouwd als de beste manier om deze nieuwe technologie te gebruiken. Dit geldt vooral voor zakelijk gebruik waarbij een diepgaand begrip van de context van belang is en in werkomgevingen waar veel op het spel staat en die sterk gereguleerd zijn, zoals de productie- en juridische sector. Zo combineert 51% van de interne juridische teams AI met menselijke kennis en controle voor een beter vertaalresultaat.
Het bedrijfsleven maakt ook nu al volop gebruik van DeepL’s speciale Language AI-platform voor nauwkeurige, contextbewuste vertalingen van hoge kwaliteit. Zo vereisen de vertalingen van DeepL aantoonbaar 2 tot 3 keer minder bewerkingen dan Google Translate en ChatGPT-4 voor een vlekkeloos resultaat. De lancering van Clarify zal de gebruikerservaring van DeepL-gebruikers verder verbeteren door voor het eerst een echt interactieve samenwerking tussen mens en AI te introduceren. Dankzij Clarify kunnen professionals en kenniswerkers tijdens het vertalen nog nauwer samenwerken met de AI voor een echt vlekkeloos resultaat. Zo kan de AI bijvoorbeeld details herkennen die een niet-moedertaalspreker misschien over het hoofd zou hebben gezien en bij de gebruiker nagaan wat er daadwerkelijk wordt bedoeld, zodat de vertaling altijd zo nauwkeurig en duidelijk mogelijk is in zakelijke gebruikssituaties.
Zo werkt het
Zodra gebruikers een tekst invoeren in DeepL Translator, gaat Clarify proactief op zoek naar eventueel onduidelijke of dubbelzinnige formuleringen zoals woorden, namen, getallen, uitdrukkingen, afkortingen en gespecialiseerde termen met onduidelijke of meerdere betekenissen en zelfs naar culturele verwijzingen die geen equivalent kennen in de doeltaal. Clarify stelt de gebruiker vervolgens van al deze vragen op de hoogte, zodat deze goed geïnformeerd is en de bedoelde context kan verduidelijken. Zodra de gebruiker de vragen heeft beantwoord, zal Clarify de vertaling inhoudelijk en grammaticaal afstemmen op de verduidelijkte context.
Clarify is in staat om de juiste vragen te stellen omdat deze speciaal is ontworpen voor gebruik in vertalingen en wordt aangedreven door DeepL’s zeer gespecialiseerde LLM’s die zijn getraind door professionele taalexperts. En in tegenstelling tot andere AI-tools die alleen in actie komen wanneer gebruikers een specifieke prompt invoeren, kan Clarify gebruikers een hoop tijd besparen door zelfstandig mee te denken en vragen te stellen.
“Deze nieuwe functie is een grote technologische mijlpaal voor ons bedrijf om het Language AI-platform van DeepL nog beter te maken, en we werken ook nu al aan andere spannende nieuwe functies”, aldus Sebastian Enderlein, de CTO van DeepL. “We willen ervoor zorgen dat ons snelgroeiende netwerk van klanten—dat inmiddels 200.000 bedrijven wereldwijd heeft overschreden—is uitgerust met de meest hoogwaardige, veilige en geavanceerde oplossingen die er op de markt te vinden zijn om te voldoen aan hun veranderende behoeften op het gebied van taal en communicatie.”
De lancering van Clarify valt samen met een periode van aanzienlijke groei voor DeepL. Het bedrijf heeft zich inmiddels wereldwijd geëtableerd als de meest toonaangevende aanbieder van zakelijke Language AI-oplossingen. In het afgelopen jaar is het internationale klantennetwerk van DeepL aanzienlijk gegroeid: tegenwoordig behoren in totaal meer dan 200.000 klanten uit de meest uiteenlopende sectoren—van fabricage tot juridische dienstverlening, detailhandel, gezondheidszorg en meer—tot DeepL’s klantenbestand, waaronder bekende merken als Softbank, Mazda, Harvard Business Publishing, The Ifo Institute, Panasonic Connect en meer. Dit succes is te danken aan de buitengewoon innovatieve technologie van het bedrijf, die uitzonderlijke kwaliteit combineert met maximale betrouwbaarheid en veiligheid voor een uitgebreid Language AI-platform met geavanceerde vertaal- en tekstoptimalisatietools voor gesproken en geschreven taal en een krachtige API.
Clarify is nu voor DeepL Pro-gebruikers wereldwijd beschikbaar via de webversie van DeepL Translator voor de talencombinaties Engels-Duits en Duits-Engels. Andere talen volgen binnenkort. De functie biedt bovendien dezelfde zakelijke beveiligings- en compliance-maatregelen als andere DeepL Pro-producten. Voor meer informatie en om DeepL Pro zelf uit te proberen, kunt u terecht op https://www.deepl.com/nl/pro.
Over DeepL
DeepL is op een missie om taalbarrières wereldwijd te doorbreken. Meer dan 200.000 bedrijven en overheden evenals miljoenen individuen uit 228 verschillende landen maken ook nu al gebruik van DeepL’s Language AI-platform om natuurlijk klinkende vertalingen te produceren, gesprekken te voeren in vreemde talen, meertalige meetings te houden, en teksten te corrigeren en te herschrijven. Bedrijven van over de hele wereld kiezen voor de geavanceerde gegevensbeveiliging en speciaal voor taal ontwikkelde AI-tools van DeepL om hun communicatie te transformeren, hun bedrijf naar nieuwe markten uit te breiden en hun productiviteit te verhogen. DeepL werd in 2017 opgericht door CEO Jaroslaw (Jarek) Kutylowski en telt vandaag de dag meer dan 1.000 medewerkers. Daarnaast wordt het bedrijf ondersteund door wereldberoemde investeerders zoals Benchmark, IVP en Index Ventures.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.