DHL Parcelshops bestaan 10 jaar

Utrecht, 2 februari 2016 – DHL Parcel viert vandaag tien jaar Parcelshops in Nederland. In 2006 ging DHL van start met servicepunten in bestaande winkels. Inmiddels zijn dat er 1.300. De 65 DHL Parcelshops van het eerste uur deelden vandaag taart uit aan het winkelend publiek.
In de afgelopen tien jaar is het netwerk van DHL Parcelshops uitgegroeid tot ruim 1300 punten waar consumenten hun online bestelde pakketten ophalen en retourneren. Deze winkels bieden de ontvangende en verzendende consument ruime openingstijden, zonder lange wachtrijen. De DHL Parcelshop is dichtbij met meer dan 97% van Nederlandse huishoudens die er een binnen een straal van vier kilometer van hun woonadres hebben. Nederlanders hebben het online shoppen omarmd en er worden dan ook meer pakketten verstuurd dan ooit. Thuisbezorgen mag dan nog steeds favoriet zijn, retourzendingen gaan meestal via de DHL Parcelshops.
DHL Parcelshop gewilde bezorgoptie
DHL is de tweede grote aanbieder van pakketvervoer voor particulieren en heeft te maken met een groeiende stroom pakketten. Van alle pakketten die DHL Parcel vervoert voor consumenten, gaat bijna een kwart via een DHL Parcelshop. Vooral voor het retoursturen van online bestelde artikelen weet de consument de DHL Parcelshop te vinden: driekwart van deze zendingen wordt afgegeven bij één van de vele locaties in het land.
De Parcelshops zijn ook bij uitstek de punten voor het verzenden van consument naar andere consumenten. Voor het afleveren aan de ontvanger kan gekozen worden voor het afhalen bij een Parcelshop of aan-huis-bezorging. Het laagste tarief bedraagt 5 euro. Dat is voor verzending naar een andere Parcelshop in Nederland. Vervolgens zijn er opties om een huisadres te kiezen, niet bij de buren te laten afgeven of de waarde van de zending te verzekeren.
Naast thuisbezorgen en aanbieden via Parcelshop kan de consument gebruik maken van DHL Parcelstations: de gele pakketkluizen die 24 uur per dag beschikbaar zijn om pakketten op te halen en weg te brengen.
Roelof Hofman, Director DHL Parcelshop Nederland, licht toe: “De consument wil maar één ding en dat is gemak. Dat betekent zelf bepalen waar en wanneer een pakket wordt bezorgd of retour gaat: overdag in een bepaald tijdvak of in de avond, dezelfde dag nog, thuis of in een DHL Parcelstation of in een DHL Parcelshop.”
Aanwinst voor consument, e-tailer en retailer
Niet alleen de consument heeft baat bij de DHL Parcelshops. Voor veel winkels met een DHL Parcelshop is het een welkome aanvulling op hun dienstverlening, waarmee ze nieuwe klanten naar hun zaak weten te trekken. Zo zijn de shops een aanwinst voor zowel consument, e-tailer en retailer.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.