Amsterdam, 14 maart 2025 – Vandaag zijn de finalisten voor de ADCN Awards van 2025 bekendgemaakt. Dit gebeurde live als startschot van de Kijkdagen: een expositie van het werk van de finalisten. De jurypanels hebben uit 560 inzendingen 200 finalisten geselecteerd. Eind maart komen de jury’s samen om te bepalen wie van de finalisten uiteindelijk naar huis gaat met een felbegeerde Lamp. De uitreiking van de Lampen vindt plaats op 17 april in Theater Amsterdam.
De jury, bestaande uit top creatieven met elk een unieke expertise, is verdeeld in 12 panels. Ieder panel is aangevuld met een talent seat, een juryplek voor iemand die nog niet eerder een award heeft gewonnen, maar een nieuwe generatie creatieven vertegenwoordigt. Pol Hoenderboom, bestuur ADCN en ECD DDB Amsterdam: “Het beste werk van het jaar moet natuurlijk gejureerd worden door een jury met een bewezen track record. Maar met al die senioriteit loop je ook het risico voorbij te gaan aan het perspectief van een talentvolle nieuwe generatie. Met de toevoeging van een talent seat hopen we precies die frisse blik aan te vullen in de juryruimte”.
TBWA\Neboko voert lijst aan met meeste nominaties
De lijst van bureaus met de meeste nominaties wordt aangevoerd door TBWA\Neboko, die dit jaar 23 nominaties behaalt en zich daarmee stevig positioneert voor de ADCN Awards. Net als voorgaande jaren heeft het bureau ruim voldoende werk om in te zenden, maar opvallend is het hoge succespercentage: twee derde van de inzendingen leidt tot een nominatie. Het Telefoonboekje voor Odido krijgt met zeven vermeldingen de meeste nominaties.. Verspreid over acht projecten voor vijf verschillende klanten laat TBWA\Neboko zien zowel breed als consistent sterk werk af te leveren. ACE behaalt met 15 nominaties op zes projecten voor vijf klanten eveneens een solide resultaat. Het werk dat zij maakten voor YoungCapital, BOOMER energy drink, krijgt zes nominaties. Het project met eveneens zeven nominaties is de animatieserie ‘Eerlijk Waar?!’ van N=5 voor de Consumentenbond.
Het in september 2024 door Joris Kuijpers en Vanessa Janssen opgerichte bureau Longstoryshort maakt een opvallende entree bij de ADCN Awards. Ondanks een klein team behaalt het bureau zeven nominaties voor maar liefst vier verschillende projecten—allemaal voor G-Star. Longstoryshort bewijst dat opvallende campagnes niet afhangen van de grootte van een team, maar van uitgesproken ideeën en een passie voor creativiteit die bij zowel het bureau als merk leeft. De oprichters waren voorheen werkzaam bij The Family, die dit jaar zes nominaties ontvangt.
AKQA won vorig jaar al drie Gold Lions (Glass; Creative Strategy; Sustainable Development Goals) en twee Silver Lions (Innovation; Direct) voor UN Women NL en DEGIRO’s Pink Chip op het Cannes Lions International Festival of Creativity. Van de vier categorieën waarop de case is ingezonden voor de ADCN Awards, werden allen beloond met een nominatie.
Bij het totaal aantal nominaties zijn ook nominaties meegeteld die niet direct aan het bureau toe te schrijven zijn, zoals die voor externe makers zoals editors of regisseurs. Hoewel de daadwerkelijke ADCN Awards nog moeten worden uitgereikt, onderstrepen deze nominaties de creatieve impact van de bureaus.