Dit zijn de winnaars van de ADCN Awards 2025

Amsterdam, 18 april 2025 – In Theater Amsterdam zijn gisteravond voor de 59e keer de winnaars van de ADCN Awards bekendgemaakt, waarbij de meest toonaangevende creatieve concepten, campagnes en innovaties van het afgelopen jaar werden gevierd. De Grand Prix ging dit jaar naar ‘Pink Chip’ (DEGIRO & UN Women NL) van AKQA. De Members Award werd gewonnen door ‘Niets zo leuk als speelgoed van een ander’ (Marktplaats) van Happiness Amsterdam. Zowel AKQA als TBWA gingen met vijf Lampen naar huis, het hoogste aantal van de avond.
De avond werd met enthousiasme gepresenteerd door Quinty Misiedjan en Stijn de Vries. Naast de indrukwekkende campagnes en vernieuwende concepten viel vooral de diversiteit van het bekroonde werk op: van maatschappelijke impact tot scherpe humor, en van strategisch inzicht tot design van de bovenste plank.
TBWA\NEBOKO sleepte in totaal vijf Lampen in de wacht, waarvan drie voor het veelgeprezen werk ‘Het Telefoonboekje’ voor Odido (2x brons en 1x zilver in de Advertising categorieën Activations & Brand PR, Entertainment en Direct). Deze campagne introduceerde een fysiek boek in de vorm van een smartphone, met een verhaal in chatstijl, om kinderen aan te moedigen hun schermen neer te leggen en meer te gaan lezen.
ACE maakte indruk door drie van de zes nominaties te verzilveren voor de campagne ‘BOOMER Energy Drink’ voor YoungCapital (2x goud in de Advertising categorieën Integrated en Film, en zilver in de Craft categorie Music). Deze campagne introduceerde een fictieve energiedrank, ‘BOOMER’, om de energie van Gen-Z symbolisch te delen met oudere generaties en zo de samenwerking op de werkvloer te verbeteren.
Best of Show Awards
De hoogste onderscheiding van de avond, de Grand Prix, ging naar AKQA voor hun campagne ‘Pink Chip’, ontwikkeld voor UN Women NL en DEGIRO. Deze live beursindex volgt de prestaties van door vrouwen geleide bedrijven en maakt zo de financiële voordelen van vrouwelijk leiderschap zichtbaar. De campagne combineert op indrukwekkende wijze data, technologie en maatschappelijke impact. Naast de Grand Prix won het project zilver in de Advertising categorie Strategie, goud in Social Design en zowel een Zilveren als Gouden Lamp in de categorie Next Innovatie en Impact.
De door ADCN-leden gekozen Member’s Award ging naar ‘Niets zo leuk als speelgoed van een ander’ (Marktplaats) van Happiness Amsterdam. De campagne viel op door de slimme balans tussen humor en een helder consumenteninzicht — een combinatie die de harten van de creatieve community wist te veroveren. In de Advertising categorie Film won het project een Bronzen Lamp en zilver in Integrated.
Future Student Award: jong talent in de spotlight
De Future Student Award ging dit jaar naar een originele en gedurfde inzending ‘Kijk Vooruit’ van Cheyenna Op ’t Root, Mayke Verberne, Jop Nijsen en Evi Vereijken (Fontys Eindhoven), die met een bronzen Lamp werd beloond. De Future Student Award is bedoeld om opkomend creatief talent te stimuleren. Het programma daagt studenten van verschillende hogescholen uit om kritisch na te denken over de rol van creativiteit in de samenleving en om oplossingen te ontwerpen die niet alleen vernieuwend, maar ook relevant en impactvol zijn.
Creativiteit in idee en uitvoering
Na een selectie uit 560 inzendingen en live jurering van 200 finalisten, mochten uiteindelijk 63 winnaars een felbegeerde Lamp in ontvangst nemen, waarvan 33 brons, 21 zilver en 8 goud. Ook dit jaar werden er in de Advertising en Craft disciplines een gelijk aantal Lampen uitgereikt. De hoogste klassering werd behaald in de Next discipline, met uitzonderlijke Gouden Lampen in Production Design (Talent) en Passion Project voor de videoclip ‘Driving Round Looking for Unknown’. In Craft mocht hetzelfde project voor Cinematografie goud in ontvangst nemen. De film voor artiest Cero Ismael werd geregisseerd door het jonge regieduo Folkert Verdoorn en Simon Becks (100%).
Zie hier de lijst met alle winnaars van de ADCN Awards 2025.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.