Dropshipping: dit zijn de alternatieven voor Oberlo

Verkoop je online dropshipping-producten met Shopify? Grote kans dat je dit deed met Oberlo, Shopify’s officiële dropshipping-plugin. Maar op 30 juni gaat de stekker uit het bedrijf, maakte Oberlo onlangs bekend. Hoe kun jij toch verder met je dropship-bedrij
Met Oberlo konden verkopers producten van duizenden AliExpress-dropshippers aanbieden. Dropshipping betekent dat artikelen direct uit het magazijn van je leverancier naar je klanten worden verstuurd. Als verkoper hoef je dus geen voorraad aan te leggen, verzending te regelen of een magazijn te huren. Dropshipping-producten kun je verkopen in je eigen webshop of op verschillende online marktplaatsen.
Dropshippen is dus iets anders dan je fulfilment uitbesteden. Daarbij koop je nog altijd zelf producten in, maar laat je deze opslaan en versturen door een fulfilmentpartij. Een dropshipper doet dit ook, maar daar hoef je niet eerst producten naar te sturen. Een dropshipping-partij heeft tenslotte al producten op voorraad die jij meteen kunt verkopen.
Oberlo nog te gebruiken tot 30 juni
Oberlo was de officiële dropshipping-partner van webwinkelsoftware Shopify. Het bedrijf begon ooit als een Litouwse startup in 2015. Twee jaar later kocht Shopify de app voor ruim 15 miljoen dollar. De dienst telde tienduizenden gebruikers wereldwijd, met name in de Verenigde Staten en Europa. Het bedrijf stond bekend om de lage prijzen en een groot aanbod van dropshipping-leveranciers uit China.
Sinds mei is Oberlo niet meer te downloaden in de App Store van Shopify. Op 30 juni wordt de app gedeïnstalleerd en is deze niet meer te gebruiken. Waarom is niet helemaal duidelijk. Oberlo zegt hier zelf over: “Deze productbeëindiging is een routinematige gebeurtenis, bedoeld om verkopers de beste oplossingen te bieden om hun klanten te bereiken, waar ze ook zijn.”
Abonnees krijgen restituties of tegoed in de Shopify App voor hun resterende abonnementsdagen, aldus Oberlo. Gebruikers kunnen hun abonnement ook direct annuleren door te downgraden naar het gratis abonnement.
Overstappen naar DSers?
Als online verkoper zul je dus haastig een alternatief moeten vinden. Shopify wijst hiervoor naar de dropshipping-plugin van DSers. Deze app koppelt net als Oberlo met AliExpress en heeft gratis en betaalde abonnementen. Het bedrijf bestaat sinds 2018 en telt meer dan honderdduizend gebruikers en ruim 150 miljoen verwerkte orders.
Een voordeel van DSers is dat je tot honderd orders tegelijk kan plaatsen en producten kan importeren voor meerdere webshops. Verder koppelt de aanbieder niet alleen met Shopify, maar ook WooCommerce en Wix. Tenslotte kun je als Oberlo-klant automatisch je data overzetten naar DSers, zoals instellingen, producten en importlijsten. Dit doe je met de knop ‘Import Shopify Products’.
AliExpress vs Europese dropshippers
Hoewel Shopify gebruikers verwijst naar DSers, is het misschien niet de beste dropshipping-tool voor jouw bedrijf. Het stopzetten van Oberlo kan daarom een goede aanleiding zijn om de markt beter te verkennen. Zo wil je als Europese verkoper misschien wel af van Chinese dropshippers via AliExpress. Door de nieuwe btw-regels zijn producten van buiten de Europese Unie namelijk fors duurder geworden.
Leveren via AliExpress heeft verder als nadelen dat de levertijden veel langer zijn. Ook zijn retouren niet makkelijk geregeld en voldoen producten lang niet altijd aan de Europese kwaliteitsstandaarden voor verkoop. En als het artikel beschadigd of zelfs helemaal niet aankomt, ben jij hier aansprakelijk voor.
Er zijn inmiddels ook verschillende Europese dropshippers, zoals Bigbuy, Printful of het Nederlandse GOGETTERS en DropshippingXL. Zo kun je alsnog inspelen op de dropshipping-markt voor goedkope producten, maar weet je zeker dat deze voldoen aan Europese standaarden. Bovendien zijn de verzendtijden korter en is de klantenservice vaak beter bereikbaar door de kortere afstand.
Is dropshipping verleden tijd?
Het nieuws dat Oberlo stopt heeft de markt aardig opgeschud. Tienduizenden internationale klanten moeten op zoek naar een ander platform. Voor veel verkopers is het een uitgelezen mogelijkheid om naar Europese dropshippers te kijken. Een enkele verkoper vraagt zich misschien af of dropshipping nog wel een geschikt verdienmodel is.
Dropshipping is vaak aantrekkelijk, omdat het veel tijd en geld scheelt. Zo heb je in het begin minder startkapitaal nodig omdat je je voorraad uitbesteedt. Daarnaast is de vraag naar goedkope producten onverminderd hoog. Aan de andere kant zijn de marges per artikel vaak lager en is het moeilijk op te vallen tussen andere webshops. Bovendien blijf je als verkoper juridisch aansprakelijk mocht er iets misgaan met een verzending.
Is het stoppen van Oberlo een voorbode voor de dropshipping-markt? Een blik op de cijfers laat zien: nee. De wereldwijde markt voor dropshipping werd onlangs nog op 108 miljard euro geschat door StrategyR. Naar verwachting is deze in 2025 maar liefst 400 miljard euro waard met een jaarlijkse groei van 24 procent.
Je hoeft dus niet je dropshipping-bedrijf op te doeken nu Oberlo gaat stoppen. Zie het in plaats daarvan als een kans om een betere samenwerkingspartner te vinden. En wie weet, door een slimme overstap te maken kan je misschien zelfs harder groeien.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.