Industry Wire

Geplaatst door Budbee

Duurzame pakketbezorging: Budbee bezorgt in Nederland 100% groen

In het kort:
• Budbee in meerdere landen inmiddels volledig over op fossielvrije en hernieuwbare brandstoffen.
• Zweeds logtech bedrijf geeft daarbij als enige in de last mile delivery-markt volledige transparantie over het brandstofgebruik van de hele keten.

Amsterdam, 21 april 2022 – Budbee, het snelgroeiende logtechbedrijf uit Zweden, bezorgt vanaf deze maand ook in Nederland door volledig gebruik te maken van fossielvrije en hernieuwbare brandstoffen. Hiermee biedt Budbee al in meerdere Europese landen op grote schaal duurzame bezorging. Daarbij geeft het bedrijf ook als enige in de last mile delivery markt volledige transparantie over het brandstofgebruik van de hele keten; van het moment dat een pakket aankomt in het sorteercentrum tot daadwerkelijke bezorging aan huis of in een Budbee Box. Deze duurzame mijlpaal volgt kort op de aankondiging van de samenwerking tussen Albert Heijn, bol.com en Budbee. Samen lanceren zij het grootste netwerk pakketkluizen in Nederland waarmee een andere belangrijke stap is gezet in het verder verduurzamen van de snelgroeiende markt van online winkelen.

Europese marktleider duurzame bezorging
In Zweden en Finland kondigde het bedrijf al eerder aan volledig te bezorgen met fossielvrije en hernieuwbare brandstoffen. Vorig jaar maakte Budbee bekend om begin 2022 ook in Nederland volledig met fossielvrije en hernieuwbare brandstof te bezorgen. Het laatste deel van de toeleveringsketen, de leveringen aan huis, was de laatste stap die vergroent moest worden. De ritten naar de magazijnen van partners, het vervoer tussen de terminals en naar alle Budbee Boxen in het land, waren al volledig groen.

Het brandstofverbruik in de volledige keten is nu ook voor iedereen toegankelijk via de website van Budbee. Met dit eerlijke kijkje in de keuken onderstreept Budbee haar missie om de Europese marktleider te worden op het gebied van duurzame pakketbezorging. Tegelijkertijd roept Budbee vooral andere bedrijven op hetzelfde te doen om zo in de toekomst het verschil te kunnen maken in de markt van pakketbezorging.

Jørgen Höppener, General Manager Benelux bij Budbee: “Transparantie, servicegerichtheid én klimaatverbetering zijn de belangrijkste kernwaarden bij Budbee. Daarom publiceren wij openbaar wat de verdeling is van het brandstofgebruik over de hele toeleveringsketen. Wat ons betreft zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat ieder bedrijf die de gemaakte milieudoelstellingen serieus neemt, transparantie over de hele keten biedt. Ik ben er trots op dat Budbee dit doel heeft bereikt en kijk uit naar de toekomst.”

Doordat Budbee van origine een technologiebedrijf is, onderscheidt het zich van alle andere bezorgdiensten op de markt. Vanaf de oprichting in 2016 is het zelfontwikkelde algoritme ingezet om de meest groene en servicegerichte bezorging te garanderen. In de praktijk zorgt de combinatie van die technologie met de inzet van cargo-fietsen, elektrische voertuigen, gebruik van groen gas én voertuigen gevuld met gerecyclede en plantaardige olie voor de groene bezorgingen van Budbee.

Hieronder is de brandstofverdeling per route voor Budbee in Nederland weergegeven:

Thuisbezorging (laatste mijl)
• Benzine/Diesel – 0%
• HVO100 (biodiesel) – 95%
• Elektrische auto – 3%
• Elektrische fiets – 2%

Budbee Box (laatste mijl)
• Benzine/Diesel – 0%
• HVO100 (biodiesel) – 100%
• Elektrische auto – 0%
• Elektrische fiets 0%

Ophalen
• Benzine/Diesel – 0%
• HVO100 (biodiesel) – 100%
• Elektrische auto – 0%
• Elektrische fiets 0%

Lijndienst
• Benzine/Diesel – 0%
• HVO100 (biodiesel) – 100%
• Elektrische auto – 0%
• Elektrische fiets 0%

Over Budbee
Budbee, opgericht in 2016, is een Zweeds technologiebedrijf dat de beste e-commerce ervaring wil creëren; van betaling tot bezorging. Met een zelflerend systeem en een op maat gemaakt algoritme én een uitgebreid netwerk van pakketkluizen en thuisbezorging, bereikt Budbee meer dan 35 miljoen mensen in Zweden, Nederland, België, Finland en Denemarken. Inmiddels heeft Budbee meer dan 6 miljoen unieke klanten geholpen met leveringen op dezelfde of de volgende dag, waarbij gebruik wordt gemaakt van fietsen, elektrische voertuigen en biobrandstoffen. De diensten van Budbee worden gebruikt door honderden grote e-commerce bedrijven, waaronder ASOS, Zalando, Inditex en H&M. Gesteund door onder meer Kinnevik, Stena Sessan en AMF, is Budbee op weg om het leidende Europese e-commerceplatform te worden. Altijd met oog voor de klant. Budbee heeft in Europa meer dan 2.500 en in Nederland meer dan 500 pakketkluizen.

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht