Economist-onderzoek: slechts 22% van de IT-infrastructuur van ondernemingen is voorbereid op AI
Amsterdam, 25 november 2024 – Data- en AI-bedrijf Databricks publiceerde onlangs een nieuw Economist Impact-rapport Unlocking Enterprise AI: Opportunities and Strategies. Dit rapport onderzoekt niet alleen de uitdagingen rond de ingebruikname en opschaling van AI binnen bedrijven, maar ook de technieken die ze inzetten om meer waarde uit AI-investeringen te halen. Uit het rapport blijkt dat de overgrote meerderheid van bedrijven (85%) generatieve AI (GenAI) binnen minimaal één bedrijfsonderdeel uittesten of gebruiken. Maar slechts 22% heeft er vertrouwen in dat de huidige IT-architectuur effectief verdere AI-applicaties kan ondersteunen. Bedrijven investeren wereldwijd meer en meer in AI als gevolg van de stijgende vraag naar data intelligence (de inzet van AI om waarde uit bedrijfsdata te halen). Goldman Sachsverwacht dat wereldwijde investeringen in AI de komende jaren oplopen tot wel 1 biljoen dollar. Maar ondanks deze investeringen worstelen bedrijven om op kosteneffectieve en beheerste wijze accurate en bedrijfsspecifieke resultaten te verkrijgen. En dat belemmert deze bedrijven om AI verder op te schalen. Iedereen ziet potentie – maar ook beren op de weg Uit het Economist-onderzoek blijkt dat 37% van de leidinggevenden gelooft dat hun GenAI-applicaties productieklaar zijn. Onder uitvoerende functies is dit slechts 29%. Zij lopen met name aan tegen hoge kosten (41%), gebrek aan vaardigheden (40%), kwaliteitsuitdagingen (37%) en governance-uitdagingen (33%). Andere belangrijke bevindingen:
“Het moge duidelijk zijn dat AI niet meer is weg te denken in het bedrijfsleven. Maar bedrijven maken zich nog steeds zorgen over de kwaliteit en kosten van GenAI. Zij zoeken oplossingen die aansluiten bij hun specifieke behoeften en beseffen dat ze een platform nodig hebben dat data centraal stelt, governance stroomlijnt en kostenefficiënt werkt op grote schaal”, zegt Kevin Jonkergouw, VP Benelux bij Databricks. “Bij Databricks brengen we data, analytics en GenAI samen op een manier die de unieke behoeften van onze klanten begrijpt en leidt tot data intelligence. Het Economist Impact-rapport laat zien waarom data intelligence zo belangrijk is, en waarom voortrekkers in iedere branche een holistische aanpak kiezen met aandacht voor databeheer, governance en branchespecifieke expertise.” GenAI in Nederland Antwoorden van Nederlandse respondenten weerspiegelen de internationale resultaten. 86% van de organisaties experimenteert met AI, maar 53% van alle modellen haalt de productieomgeving niet – hoewel dat wel een stuk hoger is dan de wereldwijde 40%. Ook hier zijn de belangrijkste redenen een IT-infrastructuur die nog niet klaar is voor AI-gebruik op grote schaal (90%) en het ontbreken van een gedegen governance-framework (86%). De opkomst van Agentic AI Natuurlijke taalverwerking wordt eens te meer geïdentificeerd als een voorwaarde voor AI-succes. Dankzij ‘Agentic AI’ – AI-assistenten met een natuurlijke taalinterface die taken kunnen plannen en uitvoeren namens gebruikers – kunnen bedrijven de kracht van AI beschikbaar stellen aan een veel groter deel van hun werknemers. Bijna 60% van de respondenten verwacht daarom dat natuurlijke taal binnen de komende drie jaar de primaire of zelfs de enige manier wordt waarop niet-technisch personeel met complexe datasets zal communiceren. Organisaties gebruiken AI ook steeds vaker om de klantenservice, fraudedetectie en patiëntenzorg te verbeteren, naast vele andere toepassingen, wat het langetermijnpotentieel van de technologie voor het versnellen van het algehele bedrijfssucces onderstreept. Daarbij gebruiken organisaties GenAI ook steeds vaker om zaken als klantenservice, fraudedetectie en patiëntenzorg te verbeteren. Dit onderstreept de potentie van GenAI voor bedrijfssucces op de lange termijn. “AI kan productiviteitswinst opleveren voor het gehele personeelsbestand. Voor bedrijven die net beginnen aan hun AI-reis is dit een logische manier om de eerste vooruitgang te meten,” aldus Senthil Ramani, Global Lead, Data en AI bij Accenture. “Organisaties die een voortrekkersrol in AI ambiëren, moeten hun AI-gebruik echter sturen op zaken als bedrijfsgroei, klantervaring en risicobeheersing. Zo’n holistische aanpak verhoogt niet alleen de efficiëntie, maar levert bovendien nieuwe zakelijke kansen op en helpt bij de werving en het behoud van talent.” Over het onderzoeksrapport Voor het Economist Impact-rapport zijn 1.100 technische executives en technologen ondervraagd uit 19 landen in Azië, Europa en Noord- en Zuid-Amerika, met aanvullende inzichten van 28 C-Suite executives uit 11 sectoren. In het onderzoek zijn onder meer vertegenwoordigd: Accenture, CJ CheilJedang, Condé Nast, Dream Sports, Fanatics Betting & Gaming, Flo Health, Frontier, General Motors, HP, JetBlue, Mahindra Group, Mastercard, Molson Coors, Novartis, NTT Docomo, Opendoor, Providence, Rakuten Group, Repsol, Rivian, Seven West Media, Shell, Siam Commercial Bank, TD Bank Group, Thermo Fisher Scientific, Unilever, UPS en The United States Army. Lees hier het volledige Economist Impact-rapport en lees hier meer over het Databricks Data Intelligence Platform. |
Over Databricks |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.