Industry Wire

Geplaatst door AO

Electronica domineert verlanglijstjes tijdens de feestdagen

Utrecht, 7 december – Elektronica prijkt hoog op de Nederlandse wensenlijstjes deze feestdagen. Dat blijkt uit onderzoek van online retailer ao.nl en onderzoeksbureau Team Vier naar de shopvoorkeuren rond de feestdagen van ruim duizend Nederlanders. Ook om te geven is een cadeau met stekker populair, en is men bereid om hier aanzienlijk budget voor vrij te maken. Een op de negen (12 procent) geeft aan meer dan honderd euro uit te willen geven aan een cadeau voor de feestdagen.

Wat we dan het liefst cadeau krijgen? Bijna de helft van de Nederlanders (47,2 procent) hoopt op elektronica. Vooral audioapparatuur (16,5 procent), koffiemachines (6,8 procent) en televisies (5 procent) zijn erg gewild. Met name jongeren kiezen voor elektrische apparaten: bijna twee op de vijf hebben een cadeau uit die categorie op hun verlanglijstje staan. En aan dat lijstje geven wij Nederlanders zeker gehoor. Een op de vijf Nederlanders verwacht een elektrisch apparaat cadeau te doen tijdens de decemberfeestdagen. Vooral audioapparatuur (27,1 procent) , keukenapparatuur (12,5 procent) en televisies (11,4 procent) zijn populaire geschenken.

Echte koopjesjagers
Hoewel we redelijk prijzige presentjes geven en vragen, blijven Nederlanders toch echte koopjesjagers. Drie kwart van de consumenten is tijdens de feestdagen extra alert op aanbiedingen. Dit geldt met name voor vrouwen: bijna tachtig procent geeft aan voor de feestdagen goed te zoeken naar de beste deals. Dat gebeurt vaak digitaal: een op de drie Nederlanders kiest ervoor om online cadeaus aan te schaffen. Toch zijn er verschillen: van de millennials (18- tot 34-jarigen) speurt ruim de helft het web af voor zijn decembercadeaus; van de 65-plussers gaat zeven op de acht toch nog het liefst naar de fysieke winkel.

Evert van Ginkel, Head of Retail Nederland bij ao.nl: “Ook dit jaar zien we elektronica weer hoog op de verlanglijstjes staan. Daarnaast zien we in december een flinke toename in de verkoop van keukenapparatuur. December is immers dé kookmaand, waarin we dan ook met name een stijgende belangstelling verwachten voor klein huishoudelijke apparatuur, zoals blenders, juicers en keukenmixers. Iedereen wil tenslotte een heerlijke feestmaaltijd op tafel zetten.”

Ao.nl voerde het onderzoek uit onder 1.005 respondenten in Nederland in de leeftijd variërend van 18 jaar tot 65+.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht