Geplaatst door Pirche

Europese health-tech leiders tcbalance en Pirche starten samenwerking voor nieuwe celtherapieën bij immuunziektes

Het in Berlijn gevestigde tcbalance Biopharmaceuticals GmbH en Pirche Digital Diagnostics AG, met vestigingen in München en Utrecht, kondigen vandaag hun strategisch partnerschap aan. Deze twee toonaangevende Europese technologiebedrijven in de gezondheidszorg bundelen hun expertise om baanbrekende celtherapieën te ontwikkelen voor de behandeling van immunologische aandoeningen.

T-cellen, de afweercellen van het immuunsysteem, spelen een cruciale rol in de verdediging tegen afwijkende, geïnfecteerde en tumorcellen. Bij overmatige of ongewenste immuunreacties treden regulerende T-cellen (Treg), een kleine subpopulatie T-cellen, op om deze reacties te verzwakken. Bij immunologische aandoeningen, zoals auto-immuunziekten, ontstaat een verstoring van dit evenwicht.

Conventionele therapeutische behandelingen van dit soort aandoeningen slagen er vaak niet in om het evenwicht blijvend te herstellen, waardoor het effect niet langdurig is en er vaak (levens)lange behandelingen nodig zijn om het leven van patiënten te verbeteren. Bovendien worden deze behandelingen gekenmerkt door ultracomplexe toeleveringsketens.

Internationale gegevens uit preklinische modelsystemen tonen aan dat celtherapie met geactiveerde Treg kan leiden tot substantiële en langdurige effecten. De eerste klinische onderzoeken, zoals Roemhild et al, laten daarbij de potentiële haalbaar- en veiligheid zien van dergelijke cel-gebaseerde therapieën, evenals het effect op de lange termijn.

Pirche, ontwikkelaar van AI algoritmes voor het voorstellen van immunologische reacties bij orgaantransplantaties, en tcbalance, een modulair platform voor de ontwikkeling van innovatieve Treg-oplossingen, bundelen hun krachten in een strategisch partnerschap. Door gezamenlijk onderzoek te doen naar de activering van Treg en de ontwikkeling van nieuwe innovatieve, allogene ‘off-the-shelf’ celtherapieën streven beide bedrijven ernaar om de gezondheidszorg op het gebied van immuunziektes ingrijpend te verbeteren.

“Het is onze missie om innovatieve therapieën te ontwikkelen die gebaseerd zijn op regulerende T-cellen, zodat we patiënten met immuunziektes wereldwijd kunnen helpen. Onze samenwerking met Pirche AG brengt ons een stap verder in het ontwikkelen van een zeer gewilde allogene “off-the-shelf” Treg-oplossing”, aldus tcbalance mede-oprichter en CEO Prof. Dr. Olaf.

Pirche-oprichter en CEO Thomas Klein: “Dankzij dit partnerschap zal de Pirche-technologie niet alleen waardevol zijn bij orgaantransplantaties, maar kunnen we ook actief bijdragen aan de levens van patiënten met immuunziektes. Wij zijn ervan overtuigd dat de synergie tussen onze technologieën de gezondheidszorg zal transformeren en voor meer effectiviteit in de bestrijding van immuunziektes zal zorgen”.

Over tcbalance
Meer dan 10% van de chronische ziekten is te wijten aan een ongewenst of pathogeen immuunrespons met grote gevolgen voor patiënten en de samenleving. In de Europese Unie alleen zorgt dit voor meer dan 120 miljard euro aan jaarlijkse gezondheidszorgkosten. Conventionele therapie laat veel problemen onopgelost en vereist doorgaans levenslange immuun-suppressie, dat gepaard gaat met talrijke bijwerkingen en hoge kosten. tcbalance ontwikkelt een duurzaam therapieconcept met de potentie om een revolutie teweeg te brengen in de huidige behandelingsstrategie voor dergelijke ziekten. Het concept richt zich op het herstellen van het evenwicht in het immuunsysteem via regulerende T-cellen (Treg). Met behulp van een innovatief modulair technologieplatform voor het genereren en toepassen van innovatieve Treg-producten, richt tcbalance zich op de ontwikkeling van allogene “kant-en-klare” producten voor meerdere immuunziekten, waarmee autologe overbrugging therapieën kunnen worden vervangen.

Over Pirche
Pirche’s digitale diagnostische platform voor orgaantransplantaties, “TxPredictor”, combineert genetische typering met real-time, AI-ondersteunde immunologische simulaties, waardoor artsen en medicijnontwikkelaars nauwkeurige, gepersonaliseerde medische beslissingen kunnen nemen. Door geavanceerde algoritmen en data-analysetechnieken te integreren, wil Pirche de nauwkeurigheid van donormatches verbeteren, het percentage van orgaan afstoting en -falen tegengaan, en de levens van patiënten verbeteren.