Industry Wire

Geplaatst door Gemeente Delft

Gebiedsontwikkeling Delft Campus van start

Treinstation Delft Zuid heeft een nieuwe naam: Delft Campus. De naamsverandering is onderdeel van een grote vernieuwing van het tweede station van Delft en van de ontwikkeling rondom stationsgebied Delft Campus. De gemeente Delft heeft samen met de partners TU Delft, ProRail en NS op maandag 16 december het startsein gegeven door het onthullen van een schaalmodel van de nieuwe locatiemarker Delft Campus.

Gebiedswethouder Stephan Brandligt: “Vandaag vieren we de start van de ontwikkeling van het stationsgebied Delft Campus. Naast de investeringen in de kwaliteit van het station en de frequentie van het openbaar vervoer wordt het stationsgebied een aantrekkelijke, levendige bestemming en verblijfsplek. Voetgangers staan centraal en de vier deelgebieden in het stationsgebied worden met elkaar verbonden.”

Nieuw centrumgebied

De gemeente Delft heeft de ambitie het stationsgebied te ontwikkelen tot een nieuw centrumgebied van Delft. Dit doet de gemeente door aan de ene kant te investeren in de infrastructuur en bereikbaarheid en aan de andere kant te investeren in een aantrekkelijke plek, door te verdichten met wonen en werken. Dat past in de afspraken die in de Verstedelijkingsalliantie zijn gemaakt over geconcentreerde verstedelijking langs hoogwaardig openbaar vervoer.

Flinke upgrade

Namens de TU Delft liet Rob Mudde weten blij te zijn met de ontwikkeling van Station Delft Campus. De TU Delft werkt aan een duurzaam bereikbare campus. Het is goed nieuws dat station Delft Campus een flinke upgrade krijgt, dat er in de toekomst veel meer treinen gaan stoppen en dat het gebied eromheen aantrekkelijker wordt. Daarmee wordt dit station een goed alternatief voor het station Delft en kunnen de reizigersstromen zich spreiden.

Verdubbeling spoor

Helga Cuijpers van ProRail sloot hierop aan door aan te geven dat er hard gewerkt wordt aan verdubbeling van het spoor en de upgrade van het station. Een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel, liften en een duurzame kap zorgen voor betere toegankelijkheid en meer comfort.

Elke 10 minuten

Tot slot feliciteerde Frank Smits van de NS de gemeente Delft, de partners in het gebied maar vooral de reizigers met de ontwikkeling van Station Delft Campus. Over een aantal jaren stopt aan beide kanten van het spoor iedere 10 minuten een trein. NS draagt graag bij aan de mobiliteit en bereikbaarheid van dit station.

Met elkaar

Stephan Brandligt: “De ambities zijn groot en de opgave is complex. De komende jaren willen we met alle publieke en private partners de ambities oppakken en door ontwikkelen. Ik verwacht dat we de komende maanden samen grote stappen kunnen zetten. Zodat we als ProRail en Strukton klaar zijn met de fietstunnel en het station in 2022, volop kunnen bouwen aan een aantrekkelijk, intensief gebruikt en goed bereikbaar nieuw centrumgebied van Delft.”

Reizigersactie

De ochtend van de opening, maandagochtend tussen 07.30 en– 09.30 uur, vond ook een gezamenlijke reizigersactie plaats. NS, ProRail en gemeente Delft deelden koffie en speciale spoorkoeken uit op de perrons van Station Delft Campus. Reizigers namen de warme koffie graag in ontvangst en zien uit naar het moment dat het nieuwe station gereed is.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht