Industry Wire

Geplaatst door Multiscope

Gemiddelde vrouw spendeert €845 aan kleding

’s-Hertogenbosch, 16 mei 2024 – Vrouwen spenderen jaarlijks gemiddeld fors meer aan kleding dan mannen. Online zijn de bestedingen per aankoop gemiddeld hoger dan in fysieke winkels. Van alle webshops heeft Zalando de hoogste besteding. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Kledingwinkels, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.200 Nederlanders.

Vrouwen geven fors meer uit dan mannen
Vrouwen besteden gemiddeld €95 per aankoop bij een kledingwinkel of webshop (1). Mannen geven gemiddeld €88 uit per aankoop. Omdat vrouwen gemiddeld vaker kleding kopen (8,9) dan mannen (5,4) komt de jaarlijkse besteding van vrouwen hoger uit (€845). Mannen besteden per jaar ‘slechts’ €476 aan kleding. Vrouwen geven jaarlijks dus fors meer uit in kledingwinkels en bij webshops dan mannen. Mannen kopen daarnaast bij minder verschillende winkels en webshops (2,4) dan vrouwen (3,7).

Koopgedrag_kleding
Online besteding gemiddeld €136
Nederlanders spenderen gemiddeld €92 per aankoop bij een kledingwinkel of webshop. De jaarlijkse besteding aan kleding bedraagt gemiddeld €675 per persoon. Van alle leeftijdsgroepen geven 18- tot en met 34-jarigen jaarlijks het meeste uit (€1.094) en 50-plussers het minste (€501). Aankoopbedragen online (€136) zijn fors hoger dan in fysieke winkels (€74).

Zalando hoogste besteding webshops
De gemiddelde besteding bij de Bijenkorf (€229) is het hoogst van alle kledingwinkels en webshops. Van Uffelen (€166) en Van Dal mannenmode (€165) volgen op afstand. Kledingkopers besteden bij Wibra (€19) en Zeeman (€20) het minst. De gemiddelde besteding bij Zalando (€118) is het hoogst van alle webshops zonder fysieke winkels in Nederland.

Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.

De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Kledingwinkels, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, klantaandeel, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor kledingwinkels. In het onderzoek zijn 5.195 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht