Generatie Z en Millennials vergeten klimaat bij online shoppen
Amsterdam – 80 procent van Generatie Z en van de Millennials houdt bij het online shoppen geen rekening met het klimaat en shopt toch in buitenlandse webwinkels. Dit blijkt uit onderzoek van Klarna, leverancier van betaaloplossingen, en creatief bureau Fitzroy, die onderzoek deden onder 1.000 Nederlanders in de leeftijd 18 tot 30 jaar. In het onderzoek onder deze twee generaties is onder andere gekeken naar het doen van nieuwe aankopen en de rol die duurzaamheid hierin speelt. Zo koopt de helft van beide groepen eerder iets van een merk of webshop als deze duurzaam is. Voor de andere helft maakt dit niet uit.
Opkomst van refurbished en gebruikte producten
70 procent van Generatie Z en 58 procent van de Millennials kiest wel eerder voor een refurbished of gebruikt product, als deze dezelfde kwaliteit heeft als een nieuw product. Maar liefst 55 procent van Generatie Z en 44 procent van de Millennials kiest hier ook eerder voor als deze goedkoper is dan een nieuw product. Milieu speelt een kleinere rol: slechts 20 procent van beide generaties geeft dit als reden op om een gebruikt of refurbished product te kopen.
Wilko Klaassen, General Manager België en Nederland bij Klarna: “Niet alleen fysieke grenzen vervagen: ook de online en offline wereld lopen in elkaar over voor Gen Z en Millennials. Wanneer deze generaties online bestellen, verwachten ze dezelfde service als in een fysieke winkel. Als het online winkelen niet soepel verloopt, raken ze dan ook snel geïrriteerd. Zorg er als (web)winkelier dus voor dat je goede productinformatie toont, open en eerlijk communiceert en flexibel bent in je betaalmogelijkheden.”
De resultaten van dit onderzoek zijn terug te vinden in het whitepaper Retail Remixed, wat hier te downloaden is.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.