Geplaatst door Global Media & Entertainment

Global Media & Entertainment en Artcrush slaan de handen ineen voor een mooier straatbeeld

Amsterdam, 23 oktober 2024 – Global Media & Entertainment kondigt met trots een nieuwe samenwerking aan met digital agency Artcrush. Deze unieke samenwerking biedt zowel opkomende als gevestigde internationale kunstenaars een platform om hun werk te tonen. Maandelijks worden 28 exclusieve digitale kunstwerken geëxposeerd via het uitgebreide netwerk van Global, met meer dan 3000 schermen verspreid over heel Nederland, waaronder tankstations, treinstations, winkelcentra, winkelstraten, supermarkten en langs snelwegen. Met dit initiatief willen Global en Artcrush de openbare ruimte verfraaien en kunst toegankelijk maken voor miljoenen mensen in hun dagelijks leven.

Kunst toegankelijk maken voor een breed publiek
Waar buitenreclame meestal wordt ingezet voor commerciële doeleinden, benadrukt deze samenwerking de artistieke potentie van het medium. Door kunstwerken te integreren in het straatbeeld, maken Global en Artcrush kunst toegankelijk voor een breed publiek. Met dit project wordt kunst onderdeel van de dagelijkse omgeving, wat het visuele landschap verrijkt en zorgt voor een culturele beleving in de openbare ruimte.

Diversiteit en talent in de spotlight
De kunstwerken zijn afkomstig van zowel binnenlandse als buitenlandse kunstenaars. Deze kunstenaars worden via diverse platforms uitgenodigd om hun werk in te sturen, waarna de beste werken worden geselecteerd en geëxposeerd. Dit initiatief biedt een breed scala aan talent de kans om hun kunst aan een groot publiek te presenteren, wat niet alleen het straatbeeld verrijkt, maar ook de zichtbaarheid en de kansen van kunstenaars vergroot.

Quotes van de partners
Eric Kip, CEO van Global Media & Entertainment, benadrukt de bredere impact van deze samenwerkingen: “Commerciële uitingen vormen de kern van ons werk en zijn essentieel voor ons succes. Maar stel je voor dat deze uitingen niet alleen informatief zijn, maar ook een visuele verrijking van de openbare ruimte. Met Artcrush willen we precies dat bereiken. Door kunst te integreren in ons netwerk, maken we het straatbeeld niet alleen aantrekkelijker, maar bieden we ook een platform voor kunstenaars om hun werk aan een breed publiek te tonen. Dit project heeft de kracht om het alledaagse te transformeren en te inspireren. “Dit is waar Out-of-Home écht het verschil maakt.”.

Mathieu France, CEO van Artcrush, voegt daaraan toe: “Deze samenwerking stelt ons in staat om kunstenaars wereldwijd zichtbaar te maken op 3000 digitale schermen door heel Nederland. We bieden niet alleen internationale kunstenaars een podium, maar ook het beste Nederlandse talent krijgt een platform om te schitteren, zowel nationaal als internationaal. Samen willen we kunst en creativiteit een vaste plek geven in het dagelijks leven van mensen.”

Toekomstige mogelijkheden
De samenwerking loopt tot eind 2025, met plannen voor uitbreiding als het project succesvol blijkt. Het initiatief kan in de toekomst verder worden uitgerold, met kunstwerken die aansluiten bij lokale thema’s, evenementen of maatschappelijke initiatieven, wat de betrokkenheid van het publiek verder vergroot.