Industry Wire

Geplaatst door Label A

GO Sharing: Optimaal Europees deelvervoer met vernieuwde app

GO Sharing biedt 100% elektrisch deelvervoer middels e-scooters, e-bikes en EV’s aan in 56 Europese steden verspreid over vier landen. Om de internationale groeiambitie verder mogelijk te maken, koos GO Sharing voor Label A als de partij om een volledige nieuwe native mobile app te ontwikkelen.
Als grote, Europese aanbieder van elektrische deelscooters groeit GO Sharing hard. Al meer dan twee miljoen gebruikers hebben een e-scooter, e-bike of een elektrische auto gereden via GO sharing. De app die de initiële groei van GO Sharing mogelijk maakte, was een whitelabel oplossing. Dit type oplossing biedt als grote voordeel dat het snel inzetbaar is, maar bij stevige groei van de organisatie en gebruikers kan de stabiliteit onder druk komen te staan. Om zijn klanten een optimale gebruiksvriendelijkheid te blijven aanbieden, had GO sharing een nieuwe app nodig die een hogere performance aankon. Daarnaast zocht GO sharing ook de vrijheid om eigen features toe te voegen.

Na een Europese selectieprocedure viel de keuze op Label A vanwege zijn absolute focus op customer experience en de technische kennis om complexe applicaties te ontwikkelen. Met klanten als MKB Brandstof, Check en Swapfiets heeft Label A bovendien een bewezen track record in de mobiliteitsmarkt; voor GO Sharing was dat een belangrijk argument bij het selecteren van de juiste partner.

Optimale customer experience zonder frictie

Met een elektrisch voertuig rijd je moeiteloos door de stad zonder overlast te veroorzaken. De app waarmee je een elektrische voertuig vindt en boekt, moet dezelfde prettige ervaring bieden. Er zijn namelijk ook deelvoertuigen van andere aanbieders in de buurt. Eindgebruikers waren daarom van het begin af aan betrokken bij het ontwerp van de nieuwe app. Vooral een doordachte onboarding flow is essentieel: enerzijds moet deze zo vlekkeloos mogelijk verlopen, anderzijds zijn er ook verplichte stappen die nodig zijn voor het mogen rijden van een voertuig. Elke stap in de ontwikkeling werd uitvoerig getest om een optimale gebruikerservaring te garanderen.

Facts & Figures

– Een team van zes experts voor UX/UI design en iOS en Android development realiseerde de native app in 14 sprints.
– De GO Sharing app is gebouwd als een Native app voor iOS en Android in de Swift en Kotlin frameworks.
– De vernieuwd app is sneller, stabieler en biedt een frictieloze map experience door efficiënte inzet van Map Box. Zo gaat in- en uitzoomen op de kaart instant en is de navigatie direct overzichtelijk.
– Van registratie, onboarding tot reserveren, huren en weer terugzetten: alle processen zijn duidelijker, persoonlijker en sneller. Overbodige stappen zijn ingekort en waar nodig wordt direct uitgelegd waarom bepaalde informatie nodig is.
– Met GO Business worden nu ook zakelijke klanten bediend. Medewerkers kunnen zo gemakkelijk voor de zaak een elektrisch voertuig huren.

Native of hybrid app?

De keuze voor een native app betekent dat je apart voor iOS en Android een mobiele app ontwikkelt. Waarom niet kiezen voor een hybrid app die voor beide besturingssystemen werkt? Jeffrey Bouva, Account & Technology Director bij Label A legt uit: “Native of hybrid is een essentiële keuze, want bij native development wordt je ontwikkelteam en je code base twee keer zo groot. Het uitgangspunt wordt onder andere bepaald door de features die je wilt leveren. Voor GO Sharing is het essentieel dat de app goed verbindt met het IoT (Internet of Things) component in de voertuigen. Daarvoor werkt de techniek in een native app beter. Bij een hybride app zou het traject onnodig complex worden om voor beide besturingssystemen optimaal te kunnen werken.”

“We staan aan het begin van een gedragsverandering: van bezit van eigen vervoer naar gebruik wanneer je het nodig hebt. Met GO Sharing willen we de wereld een stukje groener maken. Zo is er minder ruimte nodig voor parkeerplaatsen en bieden wij verschillende elektrische deelvoertuigen op loopafstand. Bij dat gemak staat de gebruikerservaring natuurlijk centraal en die begint op je smartphone. In Label A hebben we een partner gevonden die het GO Sharing platform naar een nieuw niveau heeft gebracht.”
Raymon Pouwels, CEO van GO Sharing

In een keer goed neergezet

De vernieuwde app werd eind juli uitgerold naar de bestaande user base van honderdduizenden gebruikers over meerdere landen. De kwaliteit en performance was spot on om geen gebruikers te verliezen. De eerste reacties uit de markt zijn positief. Label A vormde het vliegwiel om efficiënt in een hoog tijdsbestek een top notch native app neer te zetten. “GO Sharing zocht bewust naar een partij om de app direct op een hoog niveau neer te zetten”, vertelt Rogier Stroband, Commercial Director bij Label A. “Vervolgens zorgden we voor een soepele overdracht naar GO Sharing om de app zelfstandig verder te ontwikkelen. Daarin zijn we als Label A heel pragmatisch. Of een partij nu projectmatig of langdurig wil samenwerken, wij helpen ze verder op weg. Precies zoals de GO Sharing app.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht