Groninger trots op Google-podium: RUMvision helpt eCommerce UX te verbeteren

Tech-startup RUMvision uit Groningen kleurde gisteren Google’s grootste evenement, Google I/O in het Amerikaanse Shoreline, met een Nederlands tintje. Het bedrijf, dat website-eigenaren een unieke data-analysetool biedt om de echte gebruikerservaring te meten, werd tijdens het evenement gedurende 1 minuut belicht als technische partner. Logo en uitleg van RUMvision werden prominent in beeld gebracht.
Een droom die uitkomt
CEO & co-founder Karlijn Löwik: “We zijn supertrots dat we, slechts 18 maanden nadat we gestart zijn met betalende klanten, nu op zo’n groot wereldwijd podium staan. Ons kleine team van 7 man heeft superhard gewerkt, en het is fantastisch om te zien hoe breed we omarmt worden door de markt!” Google I/O is hét evenement van Google om innovaties en plannen te presenteren aan de wereld. Veel van de onderwerpen gingen dit jaar over AI, maar ook Google’s Chrome browser en web innovaties kwamen uitgebreid aan bod. Eén van de zaken waar grote stappen worden gezet, is het verbeteren van het web en gebruikerservaring.
Data: oplossing voor frustratievrije website-ervaring
Iedereen heeft wel eens een website bezocht die erg sloom inlaadde. Of begonnen met lezen, waarna de tekst opeens verschuift, omdat er nog een video naderhand bovenin beeld schuift. Dit zijn bekende frustraties die Google probeert op te lossen met de Core Web Vitals. RUMvision is hier een oplossing in, het meet op een geheel privacy vriendelijke methode de gebruikerservaring van bezoekers en visualiseert deze aan de webbouwers. Aan de hand van deze metingen, kunnen zij webshops verbeteren. Resultaat: blijere bezoekers, meer conversie én een winst voor het milieu, omdat er minder CO2 uitstoot is. Datacenters zijn namelijk 1 van de grootste vervuilers, en hoe minder data over het web hoeft, hoe beter het is. Het is een zogenaamde “Software as a Service/ SaaS”, wat betekent dat het in de cloud draait en mensen er een lidmaatschap in kunnen afnemen. De meeste klanten zitten in de eCommerce, zoals bijvoorbeeld Riviera Maison, CameraNU en Dexerto.
Inzicht in snel veranderende browsers
Het onderwerp waar RUMvision live breed werd uitgemeten, gaat over innovaties in webtechnieken die webdevelopers kunnen inzetten. Je hebt het vast wel eens gemerkt, je kunt tegenwoordig enorm vaak je Chromium browser (Chrome & Edge) updaten. Met elke update komen er nieuwe oplossingen beschikbaar om jouw gebruikerservaring beter en sneller te maken. Maar hoe weet een webbouwer dat jij deze versie van de browser hebt? Dit is waar RUMvisions analyse tool inzichten in gaat geven, het zogenaamde “Baseline” project.
Nog tweede Google I/O vermelding voor RUMvision
RUMvision, gesitueerd bij de Nieuwe Boteringestraat in de stad Groningen meldt zelfs dat vermeldingen op Google I/O nog niet op een einde zijn gekomen. Karlijn: “Er is ook nog een talk gepubliceerd over het doormeten van interactie op een site, waar we samen met Google het afgelopen jaar mee hebben gepionierd. Ook daar komen we als uitgelichte oplossing naar boven. Daarnaast gaan we einde van de maand een uitgebreide Webinar met hun Lead Web Performance houden. Het is een mooie dag voor de Groningse tech-start up!
Website: https://www.rumvision.com/ of https://www.rumvision.com/nl/index/
Video Google I/O: https://io.google/2024/explore/6d6b2a35-ae3a-4f73-b40d-9dc4a8cf0df4/ (we zitten op de 39 ste minuut) + https://io.google/2024/explore/ba446093-0036-410b-ba1e-f9016ec21899/ (minuut 16)
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.