Helft van Product Owners zet AI in voor productvisie en -strategie
Recent onderzoek van softwareontwikkelaar Klippa en Productowner.nl heeft aangetoond dat de helft van de product owners AI-oplossingen inzet voor steeds complexere taken. Zo gaf 49,7% van de deelnemers aan AI te gebruiken voor productvisie en -strategie. De enquête werd ingevuld door 145 product owners die actief zijn in Europa, Noord-Amerika en het Verenigd Koninkrijk.
Niet geheel onverwacht gebruiken de meeste product owners AI echter om repetitieve, tijdrovende taken te automatiseren, zoals rapportage en analyse. Een meerderheid van 60,2% van de respondenten laat deze noodzakelijke, maar vaak saaie klussen door AI opknappen. Door te vertrouwen op artificial intelligence kunnen zij zich vervolgens richten op meer strategische en creatieve zaken.
“Dat AI geweldig is voor repetitieve taken is geen verrassing. Maar het resultaat dat de helft van de product owners AI gebruikt om hun productvisie en strategie te bedenken, verrast me. Dit lijkt precies het soort creatieve en complexe taak dat je niet aan AI kunt overlaten, behalve dan om het misschien nog iets te polijsten”, zei Maarten Dalmijn, auteur van “Driving Value with Sprint Goals”.
(Nog) niet alles wordt geautomatiseerd
Toch blijkt uit het onderzoek dat hoe moeilijker de uitdaging wordt, hoe minder product owners op AI en automatisering vertrouwen. Risicomanagement en predictive analysis zijn bijvoorbeeld de minst geautomatiseerde gebieden, genoemd door slechts 18,6% van de deelnemers. Als redenen worden de hogere mate van complexiteit en onzekerheid gegeven.
AI wordt door een minderheid ook gebruikt voor backlog management (31,7%) en performance monitoring (25,4%). Nog eens 21,2% van de respondenten gaf aan chatbots te gebruiken voor het genereren of verfijnen van documentatie en verschillende andere soorten content. Slechts 4,8% van de product owners gaf aan helemaal geen AI te gebruiken.
“Niet iedereen is direct enthousiast. Het is belangrijk om hun zorgen serieus te nemen en duidelijk te maken hoe automatisering juist ruimte creëert voor waardevoller werk. Als product owner is het jouw taak om de brug te slaan tussen weerstand en samenwerking, en ervoor te zorgen dat iedereen dezelfde richting op gaat”, voegde Jochem Nuij, oprichter en directeur van Productowner.nl, eraan toe.
De populairste tools onder product owners
Op de vraag welke tools favoriet zijn, was Jira het meest gehoorde antwoord. Maar liefst 82,1% noemt deze tool als één van hun favorieten. Confluence en Miro volgen met respectievelijk 64,4% en 61,0% en worden vaak gebruikt voor samenwerking en documentatie.
De integratie van Confluence met Jira maakt het een favoriet onder product owners die waarde hechten aan gestructureerde en procesgedreven projecten. Miro, aan de andere kant, krijgt de voorkeur van product owners die zich bezighouden met creatieve, visuele planning en strategie.
GitHub blijft een belangrijk platform voor product owners en werd genoemd door 33,1% van de respondenten. Daarmee is het een stuk populairder dan GitLab (14,5%).
Azure DevOps en Trello winnen ook aan populariteit en worden inmiddels door 1 op de 5 product owners gebruikt. Aha! wordt minder vaak gebruikt (8,5%), wat duidt op een niche doelgroep of een minder geschikt product. Andere genoemde tools waren Figma, ClickUP, Mural, Notion, Draw.io en Asana.
Wat betreft AI tools bestaat de top drie uit ChatGPT, Claude AI en Perplexity.
Over het onderzoek
Het onderzoek “AI in Product Management: De Stand van Zaken in 2024” is het resultaat van een enquête, uitgevoerd onder 145 product owners uit Europa (57,9%), het Verenigd Koninkrijk (11,8%) en Noord-Amerika (30,3%).
Het Nederlandse softwarebedrijf Klippa – dat zich richt op intelligente documentverwerking – voerde het onderzoek uit in samenwerking met Productowner.nl – dé plek voor product owners die zich willen blijven ontwikkelen en impact willen maken.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.