Geplaatst door HPE

HPE en AMD lanceren HPE ProLiant Compute XD685, specifiek ontworpen om de training van large language models te versnellen

Amstelveen, 11 oktober 2024 – Hewlett Packard Enterprise (NYSE: HPE) kondigt vandaag de HPE ProLiant Compute XD685 aan voor complexe AI-modellen trainingstaken, aangedreven door 5e generatie AMD EPYC™-processors en AMD Instinct™ MI325X-accelerators. De HPE ProLiant Compute XD685 is geoptimaliseerd voor de snelle implementatie van krachtige, veilige en energiezuinige AI-clusters voor het trainen van large language models, natuurlijke taalverwerking en multimodale trainingen.

De ontwikkelingen op het gebied van AI gaan razendsnel en bieden veelbelovende kansen voor een breed scala aan sectoren, van productiviteit op de werkvloer tot gezondheidszorg en klimaatwetenschappen. Om deze mogelijkheden te benutten, hebben AI-dienstverleners, overheden en ontwikkelaars van grote AI-modellen flexibele, krachtige oplossingen nodig die snel kunnen worden ingezet.

“Het efficiënt trainen van large language models vraagt om sterke schaalbaarheid, enorme parallelle rekenkracht en unieke services – iets waar alleen HPE’s high-performance computing-oplossingen in kunnen voorzien,” aldus Trish Damkroger, Senior Vice President en General Manager HPC & AI Infrastructure Solutions bij HPE. “Als marktleider in het leveren van de meest krachtige en energiezuinige systemen ter wereld, breiden we in samenwerking met AMD deze innovaties uit met de nieuwe HPE ProLiant Compute XD685. Zo ondersteunen we een groeiende markt van AI-ontwikkelaars en versnellen we wetenschappelijke en technische doorbraken in verschillende sectoren.”

“Dankzij de krachtige combinatie van de nieuwste AMD EPYC-processors en Instinct-accelerators kunnen HPE ProLiant Compute XD685-klanten de tijd tot marktintroductie versnellen en echt leiderschap ervaren op het gebied van AI-prestaties en efficiëntie,” zei Forrest Norrod, Executive Vice President en General Manager van de Data Center Solutions Group bij AMD. “Onze samenwerking met HPE blijft flexibele, zeer krachtige oplossingen leveren die helpen AI-inspanningen te maximaliseren voor de groeiende vraag naar training van large language models en concurrentievoordelen in industriële innovatie te bevorderen.”

Snellere oplossingen en grotere flexibiliteit versterken concurrentiepositie in AI
De HPE ProLiant Compute XD685 biedt snellere oplossingen voor grote AI-modeltraining- en afstemmingsprojecten met behulp van een nieuw door HPE ontworpen modulair chassis. Het modulaire, compacte 5U-chassis verkort de tijd tot marktintroductie voor oplossingen en biedt de flexibiliteit om een breed scala aan GPU’s, CPU’s, componenten, software en koelingsmethoden te huisvesten. Daarnaast combineert de HPE ProLiant Compute XD685 HPE’s expertise in directe vloeistofkoeling met beveiliging via HPE iLO, wat resulteert in een krachtige oplossing die zowel duurzaam als veilig is ontworpen.

Belangrijkste kenmerken:
Draai de grootste AI-modellen met minder GPU’s. Aangedreven door de AMD CDNA™ 3-architectuur bieden de AMD Instinct™ MI325X-accelerators toonaangevende AI-prestaties en efficiëntie voor trainings- en inferentietaken. De geheugencapaciteit met een bandbreedte van 6 TB/s optimaliseert de prestaties en verlaagt de totale eigendomskosten.
Verhoog de efficiëntie met directe vloeistofkoeling. De optie voor directe vloeistofkoeling helpt bedrijven te voldoen aan de toenemende energie-eisen en verlaagt de operationele kosten. Dit wordt bereikt door gebruik te maken van HPE’s supercomputertechnologieën.
Versnel de implementatie en versimpel het beheer. HPE Services biedt een volledige reeks aanpasbare en flexibele diensten voor het installeren en implementeren van grote AI-clusters over de hele wereld, met stabiliteit en operationele uitmuntendheid. Expertteams bouwen, integreren, valideren, testen en personaliseren oplossingen in de fabriek, wat zorgt voor een snellere implementatie ter plaatse.
Bescherming tegen toenemende beveiligingsbedreigingen. De integratie van HPE iLO biedt naadloos en innovatief beheer van beveiliging, dat begint bij de toeleveringsketen en loopt door tot in het silicium.
Optimaliseer de rekdichtheid. Het door HPE ontworpen 5U-serverchassis maakt gebruik van een compacte indeling van 8 nodes per rack om de rackdichtheid te maximaliseren voor 8-weg GPU-systemen. De HPE ProLiant Compute XD685 ondersteunt acht AMD Instinct™ MI325X- of AMD Instinct™ MI300X-accelerators, twee van de nieuwste AMD EPYC™-processors uit de 9005-serie, en zowel lucht- als directe vloeistofkoeling.
Vereenvoudig het beheer van grote AI-clusters. HPE Performance Cluster Manager is een volledig geïntegreerde systeembeheersoftware die complexe systemen snel in bedrijf stelt met geautomatiseerde configuratie en ervoor zorgt dat clusters optimaal blijven functioneren.
HPE kondigde ook 30 nieuwe wereldrecords aan voor de HPE ProLiant Gen11-servers, die zijn uitgerust met de nieuwste AMD EPYC 9005-serie processors. Deze wereldrecords omvatten toonaangevende prestaties en energiebesparing voor zakelijke workloads.

Wereldrecordbrekend
HPE ProLiant servers, die gebruikmaken van de AMD EPYC™ processers, behalen 48 wereldrecords1, inclusief 30 nieuwe wereldrecords1 op de HPE ProLiant Gen11 servers die gebruik maken van de AMD EPYC™ 9005 Series Processors. De wereldrecordbrekende servers blinken uit op prestaties met betrekking tot databeheer, java en virtuatlisation workloads. De HPE ProLiant Gen11 servers leveren 35% betere prestaties2 en 25% energiebesparing3 vergeleken met vorige modellen. De recent aangekondigde HPE ProLiant DL145 Gen11 server behaalde ook vijf nieuwe wereldrecords op gebied van compute performance en energiezuinigheid. Lees meer over de records via de button.

Beschikbaarheid
De HPE ProLiant Compute XD685 is vanaf vandaag te bestellen en zal in het eerste kwartaal van 2025 algemeen beschikbaar zijn, met verschillende configuraties die in de loop van 2025 worden geïntroduceerd.