HRTech startup brengt inclusievere recruitment dichterbij met SpaceX-aanpak
In HR wordt veel gesproken over een diverse en inclusieve arbeidsmarkt en onderkent het vakgebied de cruciale rol van recruitment daarin, maar de vraag hoe dit te realiseren, is nog niet beantwoord. HRTech startup CorTexter heeft met haar no-nonsense Rotterdamse insteek software gemaakt die recruiters helpt inclusiviteit te bereiken zonder dat er andere processen of vaardigheden nodig zijn. Hun eerste product wordt in februari gelanceerd.
Dat product is een vacaturehulp die recruiters ondersteunt bij het ophalen van informatie, het schrijven van de vacature en het publiceren ervan. De software vult zelfstandig informatie aan, controleert op verbetermogelijkheden en doet tekstsuggesties. In februari lanceert het bedrijf de testversie. Oprichter Miguel van Bodegom is nu al stellig over de uitkomst van de test: “Om zover te komen, was een paradigmawisseling nodig in ons denken over technologie en recruitment. We gaan gebruikers laten zien dat onze aanpak voor hen werkt, terwijl ze de regie blijven houden.”
Het idee voor het bedrijf ontstond uit de verwondering dat goed samenwerkende mensen in staat zijn om raketten na lancering verticaal te laten landen voor hergebruik en zo de prijs van lanceringen met 80% te drukken. Een vernieuwing die de ruimtevaart op zijn kop heeft gezet. Eigenlijk hebben deze mensen ook samengewerkt met computers voorzien van kunstmatige intelligentie. Als SpaceX met deze mix van mensen en computers dergelijke prestaties kan neerzetten, wat kan die mix dan doen voor recruitment? Met een flinke dosis van de nieuwste technologie is het bedrijf aan de slag gegaan. Van Bodegom benadrukt: “Vergeet niet dat kunstmatige intelligentie pas echt slim wordt als er heel veel branchekennis voorhanden is om iets te maken dat herkenbare problemen van recruiters oplost.” Diversiteit en inclusiviteit worden volgens het bedrijf bereikt doordat de recruiter meer data gedreven te werk gaat omdat door data en kunstmatige intelligentie objectiever naar banen en kandidaten wordt gekeken. Selectie keuzes worden vervolgens meer op feiten en argumenten gebaseerd en vooroordelen en willekeur uitgebannen. “Het voordeel is bovendien dat recruiters beter naar hun (interne) klanten kunnen motiveren waarom ze bepaalde keuzes maken.”C
Met de recente aanstelling van Jacqueline de Boom als directeur marketing en sales zijn ze in het eigen management team ook actief met diversiteit bezig. “Mede-oprichter Erik Tromp en ikzelf hebben gecombineerd meer dan 20 jaar ervaring in de arbeidsbemiddeling met allebei een andere studieachtergrond. Met Jacqueline in het team wordt de ervaring meer dan verdubbeld. Bovendien dekt ze met haar kennis, ervaring en persoonlijkheid een aantal van onze blinde vlekken af.” Van Bodegom geeft aan dat ook met deze teamuitbreiding de vergelijking met SpaceX kan worden gemaakt: “SpaceX heeft een zeer divers team en dat is niet voor niks. Meer diversiteit zorgt volgens een Amerikaanse studie in maar liefst 87% van de beslissingen tot een betere besluitvorming. Het gaat bij ons dus niet om individuele slimheid, maar om gezamenlijke slimheid om onze doelen te behalen.” Zelf zegt De Boom over de nieuwe samenwerking: “Ik heb een enorme passie voor ondernemerschap en startups. Ik wil graag onderdeel zijn van de innovatie en groei van CorTexter en krijg veel energie van de vernieuwende recruitment oplossingen die we samen vanaf januari naar de markt gaan brengen.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.