Jagex groeit vijf jaar op rij, met recordomzet van 110,9 miljoen pond
Vrijdag 26 juni, Cambridge, VK – Jagex, de bekroonde ontwikkelaar en uitgever van de RuneScape-videogames, is voor het vijfde opeenvolgende jaar gegroeid. De omzet steeg met 19,4 procent tot 110,9 miljoen pond in 2019 en de bedrijfswinst groeide met 4,5 procent, wat neerkomt op iets meer dan 48,9 miljoen pond. Dankzij de resultaten groeide Jagex nog sneller dan in het vorige financiële jaar.
Phil Mansell, CEO bij Jagex, zei:
“2019 was voor Jagex een buitengewoon goed jaar omdat we meer spelers dan ooit tevoren hebben verwelkomd in onze games RuneScape en OldsSchool RuneScape. Hierdoor kan Jagex haar reis van groei en investering voortzetten en hebben we voor het eerst in onze geschiedenis meer dan 100 miljoen pond aan inkomsten verdiend. Het aantrekken van meer spelers en het tevreden houden van onze communities over de lange termijn spreekt over het succes van onze games ethos. Dit is het fundament van onze strategie die spelers op de eerste plaats zet. Dit heeft op zijn beurt talent van wereldklasse aangetrokken waarmee we ons prachtige Jagex-team verder vesterken en het succes kunnen vergroten”.
Naast het commerciële succes werden er in 2019 meerdere belangrijke mijlpalen bereikt:
– Een historisch hoogtepunt in het aantal memberships voor RuneScape-games op desktop en mobiele platformen.
– Old School RuneScape bereikte zijn hoogste dagelijkse actieve spelers ooit.
– Old School RuneScape op mobiel won een BAFTA voor EE Mobile Game of the Year en werd uitgeroepen tot Best Mobile Game op de Develop Stars Awards.
– RuneScape Mobile werd gelanceerd in Early Access.
– 261.692 pond opgehaald voor goede doelen en zowel de Charity Times Corporate Community Local Involvement Award als de Gamesindustry.biz Best Places to Work CSR Award gewonnen.
– Investering in talent met de nadruk op product- en technisch leiderschap resulteerde erin dat Jagex in 2019 groeide van 337 werknemers naar 377 werknemers.
Mansell vervolgde: “Na een recordniveau aan investeringen in 2019, gaan we door met het maken van investeringen om de spelervaring te verbeteren en om het RuneScape-universum wereldwijd naar meer spelers te brengen. Jagex is extreem robuust en ik ben enthousiast over onze toekomst. Juist in deze moeilijke tijden van de pandemie blijven we ervoor zorgen dat we spelers verbinden en inspireren terwijl we dichterbij de 20e verjaardag komen van RuneScape in januari 2021.”
Jagex reageerde snel op de onverwachte coronaviruspandemie en zorgde ervoor dat gameontwikkelings-, publicatie- en live-operations-teams thuis konden werken. Jagex kondigde ook een reeks aan additionele, op spelers gefocuste, initiatieven aan tijdens de crisis. Daarnaast haalde en doneerde Jagex samen met RuneScape- en Old School RuneScape-spelers een gecombineerd totaal van 204.000 pond op om het werk van zijn/haar gepartnerde goede doelen in de geestelijke gezondheidszorg te steunen.
“We gaan door met het verbeteren van onze live-gameservices en zullen de beschikbaarheid ervan vergroten naar meer potentiële spelers op meer apparaten, distributieplatformen en regio’s. Terwijl wij de transitie maken naar een multiproduct- en multiplatform-studio. Ook verhogen we de investeringen om verdere groei te realiseren, onder andere in onze talentpool, technologieën, nieuwe games, nieuwe publicatiekansen, en nieuwe samenwerkingen met bedrijven. Het is een geweldig privilege om naast de getalenteerde mensen van Jagex te werken, wiens harde werk en toewijding, naast onze fantastische spelers, de ruggengraat van het succes van het bedrijf vormen”, besluit Mansell.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.