Jan Groen Tegels: inzicht in het effect van online marketing op showroom verkoop

Jan Groen Tegels in Bleiswijk biedt het grootste assortiment wand- en vloertegels van Nederland. Bij uitstek niet een product dat zich goed leent voor directe online verkoop. Als consument wil je natuurlijk weten hoe de tegels eruit zien voordat deze in je keuken of badkamer worden geplaatst. Om het onderbuikgevoel “we merken dat het drukker is in de showroom nu Google AdWords actief staat” kracht bij te zetten heeft online marketing bureau Expand Online een “online only” actie uitgerold.
Plan van aanpak: “online only” kortingsvoucher
Gedurende een periode van 2 weken is er alleen via alle online kanalen een 10% kortingsactie uitgerold. De korting was te verzilveren door de coupon vanaf de website uit te printen en in de actieperiode in de showroom in te leveren.
Naast de website maakte Expand Online de volgende aanpassingen in de Google AdWords campagne:
– De actie werd gepromoot in alle tekstadvertenties in het zoeknetwerk van Google;
– Het Google display netwerk werd regionaal ingezet om het bereik van de actie te vergroten via tekstadvertenties en banners;
– Eerdere website bezoekers werden via remarketing geattendeerd op de actie.
Resultaten: “1 op de 5 bezoekers van de actiepagina gaat over tot koop”
– 5% van de website bezoekers bezocht de webpagina om de coupon te printen;
– 22% van deze bezoekers heeft de coupon daadwerkelijk verzilverd in de showroom;
– Dit betekent dat ongeveer 1% van de website bezoekers offline een bestelling plaatst;
– Op basis van de offline verkoop (met een coupon) lag de gemiddelde waarde per website bezoeker boven de €4.
Quote Jasper Keijzer, commercieel manager over het resultaat: “Bij Jan Groen Tegels zijn we in 2013 onze online activiteiten gaan intensiveren. Het is altijd lastig om reclamegelden te vertalen naar opbrengst en af te stappen van het bekende (traditionele) media. Met deze couponactie hebben we haarfijn in beeld gebracht dat onze online strategie i.s.m. Expand Online werkt! Onze omzet steeg deze periode met 25%!”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.