KeyWI.io lanceert AI-gedreven keyword clustering tool

KeyWI.io lanceert AI-gedreven keyword clustering tool
• Tool werkt op basis van resultaatdata (SERP) uit zoekmachine
• Algoritme bepaalt welke zoekwoorden samen een succesvol cluster vormen
• Grafische weergave van zoekvolume en zoekintentie
Amsterdam, 24 februari 2021 – Het Amsterdamse bedrijf KeyWI.io lanceert vandaag een AI-gedreven keyword clustering tool. Per gewenst keyword wordt data vanuit de search engine result page (SERP) verzameld. Op basis van deze data wordt door een algoritme bepaald welke zoekwoorden bij elkaar horen en het meest succesvolle cluster vormen. Per cluster wordt vervolgens niet alleen het zoekvolume, maar ook de intentie van het cluster weergegeven. In de KeyWI.io tool worden beide grafisch weergegeven. Op basis van de clusters en intentie kan een betere websitestructuur en paginacontent gemaakt worden. KeyWI.io richt zich met zijn oplossing op SEO-specialisten, content creators en content marketeers.
Sam van Houten, medeoprichter en CEO van KeyWI.io: “Door met de AI-gedreven KeyWI.io tool te werken, besparen SEO-specialisten kostbare tijd bij het clusteren van zoek-woorden. Tijd die ze kunnen inzetten voor andere projecten of werkzaamheden. Voor content marketeers wordt nog duidelijker welke zoekwoorden ze moeten gebruiken om én beter gevonden te worden én de gewenste intentie van hun doelgroep op te roepen.”
Klassieke versus AI-gedreven clustering
De meeste SEO-specialisten filteren en groeperen lange lijsten met gekozen zoekwoorden nog steeds op basis van de eigen, of binnen het bedrijf aanwezige, kennis over de branche en soms zelfs op gevoel. Het gevolg is een tijdrovend proces van trial en error om tot een optimaal zoekcluster te komen. De AI-gedreven aanpak van KeyWI.io draait het proces om. De tool haalt per keyword data van de zoekmachine op en vergelijkt vervolgens de zoekresultaten. Door de inzet van AI kan sneller en nauwkeuriger vastgesteld worden welke zoektermen door de zoekmachine als soortgelijk worden ervaren en logischerwijs bij elkaar horen. De zoekwoorden die het beste bij elkaar horen worden in een cluster geplaatst waarvan vervolgens de dominante zoekintentie wordt bepaald.
Zoekintenties
KeyWI.io onderscheid vier zoekintenties die door de kleur van het cluster worden weergeven: informationeel, navigationeel, commercieel en transactioneel. De zoekintentie kan door content creators en content marketeers op meerdere manieren ingezet worden. Ten eerste kan bepaald worden welke content op welke pagina van een website geplaatst moet worden. Daarnaast weet men exact welke zoekwoorden men moet gebruiken om niet alleen beter gevonden te worden, maar ook met de juiste intentie gevonden te worden.
“Veel partijen waarmee we tijdens de ontwikkeling van KeyWI.io spraken, waren, los van de tijdsbesparing door het gebruik van AI, erg enthousiast over de combinatie zoekvolume en zoekintentie op basis van bewezen zoekresultaten. Geen trial en error meer, maar doelgericht content creëren en inzetten.”, aldus Daan Vermunt, medeoprichter en CTO van KeyWI.io.
Toekomstige ontwikkelingen
Keyword analyse en keyword clustering is en blijft voorlopig de specialiteit van KeyWI.io en zal nog verder ontwikkeld worden. Tegelijkertijd worden andere onderdelen van de totale search en content creating flow in de nabije toekomst toegevoegd. Daarbij wordt zowel gekeken naar zelf ontwikkelen als naar integreren met bestaande oplossingen.
Over KeyWI.io
KeyWI.io is een SaaS-bedrijf dat gespecialiseerd is in AI-gedreven keyword analyse en keyword clustering. Het bedrijf is opgericht door Sam van Houten en Daan Vermunt en is gevestigd in Amsterdam. KeyWI.io richt zich met zijn oplossingen op SEO-specialisten, content creators en content marketeers. Voor meer informatie: https://www.keywi.io/
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.