Leescoalitie lanceert bewustwordingscampagne: “Wie leest, heeft een goed verhaal”
De Leescoalitie lanceert een nieuwe landelijke bewustwordingscampagne die Nederland aanspoort om (weer) meer te gaan lezen. De campagne, ontwikkeld door reclamebureau Alfred, legt de nadruk op het belang van lezen en hoe dit verrijkt, inspireert en verbindt. Met de pay-off “Wie leest, heeft een goed verhaal” wil de Leescoalitie de magie van het lezen bij mensen opnieuw laten ontwaken.
De campagne is gestart op 30 november met een film die op televisie, sociale media en in bioscopen te zien is. Het doel? Heel Nederland laten ervaren dat boeken een bron van verhalen en verbinding zijn, ongeacht leeftijd.
Empathie en verbinding centraal
Door middel van een breed meerjarig offensief, vestigt de campagne de aandacht op de maatschappelijke waarden van lezen zoals het vergroten van empathie, het versterken van sociale verbindingen, dichten van de kloof in leesvaardigheid en het bijdragen aan een meer inclusieve maatschappij. Lezen is niet alleen een bron van persoonlijke verrijking, maar ook een belangrijk middel in de strijd tegen kansenongelijkheid.
Eveline Aendekerk (CPNB): “Lezen opent werelden en biedt een stukje rust in deze hectische wereld. Voor het maken van de nieuwe campagne heeft Alfred zijn Merkuniversum-methode toegepast, die is gebaseerd op data-inzichten, technologie en creativiteit. Deze campagne biedt een stevige start voor een langdurige beweging om mensen te inspireren om het boek (weer) op te pakken.”
Yvette Belt, Managing Director bij Alfred: “De missie van de Leescoalitie is om de kracht en waarde van lezen te benadrukken. Dit voelen we bij Alfred allemaal persoonlijk en kwam ook naar voren tijdens de pitch. Ik ben een enorme boekenliefhebber en ben mede door de ontwikkeling van deze campagne ook weer meer gaan lezen. Deze campagne is voor mij – en velen met mij – een oproep om opnieuw tijd te maken voor de wereld die een goed boek je biedt.”
Stevige basis voor langdurige impact
De Leescoalitie werkt samen met tien partners uit de lees- en geletterdheidssector, ondersteund door het ministerie van OCW en de Nationale Postcode Loterij. Om de boodschap “Wie leest, heeft een goed verhaal” breed te verspreiden, nodigt de Leescoalitie bedrijven, bibliotheken en mediapartners uit om mee te doen. Gezamenlijke actie is essentieel voor het succes van de campagne.
Video: https://youtu.be/dkT87OmJn0A
Credits
Klant: Leescoalitie
Verantwoordelijk bij klant: Matthijs van der Meer en Anne van den Hoogen (Leescoalitie), Eveline Aendekerk (CPNB)
Bureau(s): Alfred, Eastwood
Business Owners: Yvette Belt (MD) en Danielle Boskemper (CSD)
Creative Directors: Gebroeders Janssen
Strategie: Paul van Kuilenburg
Accountmanagement: Shera Vet
Design: Lot Roele
Regie: Marit Weerheijm
Media: Media Consulting Group
PR: Job Jan Altena
Meer informatie: www.wieleestheefteengoedverhaal.nl | www.alfred.nl
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.