Madopt: nieuwe marketplace voor circulaire bouwmaterialen

Hergebruik de normaalste zaak van de bouwwereld maken. Dat is de missie van Bas Slager. Met adviesbureau Repurpose zorgde hij er al voor dat ruim honderdduizend materialen een nieuwe bestemming kregen. “Supermooi, maar niet genoeg om écht een slag te slaan met verduurzamen”, vertelt hij. “Om op te schalen en circulair bouwen toegankelijker te maken, is er een gebruiksvriendelijke marktplaats voor herbruikbare materialen nodig.” Samen met digitaal bureau Freshheads ontwikkelde hij het online platform Madopt.
Madopt maakt het mogelijk
Hergebruik van materialen is een effectieve manier om CO₂-uitstoot binnen de bouw te verlagen. Er is tenslotte minder productie nodig. Maar er komt wel wat bij kijken. “Het vraagt om aanpassingen binnen verschillende onderdelen van het ontwikkelproces”, geeft Bas aan. “Zodra de processen goed geregeld zijn, gaat bouwmarktplaats Madopt een rol spelen. Via dit platform kunnen vragers en aanbieders van materialen elkaar gemakkelijk vinden. Op een efficiënte wijze en zonder hulp van een tussenpersoon”, zegt Bas. “Een oplossing die het complexe proces van hergebruik makkelijker maakt. Je kunt er zelf alles regelen.”
De bouwmarktplaats ‘zonder’ aanbod
Anders dan veel andere marktplaatsen, vind je op Madopt geen lange lijst van aangeboden producten. Sterker nog, het is een platform zónder aanbod. “Een bewuste keuze”, vertelt Mark van den Corput, designer bij Freshheads. “Op Madopt.nl draait het om de vraag. Bouwpartijen kunnen er aangeven naar welke materialen ze op zoek zijn. Vervolgens krijgen aangesloten verkopende partijen zoals sloopaannemers een melding van de vraag in hun mailbox. Tenminste, als zij bij hun aanmelding hebben aangegeven dat ze de gevraagde producten ook verkopen. Op deze manier hoeven verkopers pas in actie te komen als er ook daadwerkelijk een vraag is. Ze kunnen dan contact opnemen met de vragende bouwpartij om de levering en transactie verder te regelen.”
Gebruiken en groeien
Sinds dinsdag 12 maart 2024 kunnen ontwerpers, opdrachtgevers, bouwers, fabrikanten, handelaren en sloopaannemers gebruik maken van het platform. “Ga naar Madopt.nl en je vindt er je weg”, zegt Bas trots. “Wij hoeven daar met Repurpose niet meer tussen te zitten. Dat kan ook niet als je op wilt schalen. Daarom is het zo belangrijk dat het platform goed werkt.”
Voorafgaand aan de lancering heeft Bas proefgedraaid met een pilotversie van een bouwmarktplaats. “Hierop waren al tientallen bedrijven actief, waaronder RoyalHaskonignDHV en TBI-onderneming J.P. van Eesteren. Bij één op de drie zoekvragen werd er een match gemaakt. Met Madopt verwachten we snel te groeien en veel meer effectieve verbindingen te creëren tussen degene die zoekt en degene die verkoopt.” Zo hoopt Bas dat er straks geen sloopmateriaal meer verloren gaat en megatonnen aan grondstofverspilling en CO₂-uitstoot worden voorkomen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.